تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 85924
جمعی از اقتصاددانان کشور بر لزوم حذف پروژه‌های فاقد مجوز محیط‌زیستی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید کردند. ‌
تاکید جمعی از اقتصاددانان کشور بر حذف پروژه‌های بدون مجوز زیست‌محیطی از بودجه ۱۴۰۱
به گزارش زیست آنلاین، ۲۷ تن از اقتصاددانان و اساتید کشور در بیانیه‌ای تاکید کردند: در ماه‌های اخیر، پویشی ملی بر ضد پروژه‌های فاقد مجوز محیط‌زیستی شکل گرفته است. بسیاری از این پروژه‌ها که مطالعات محیط‌زیستی، فنی، اقتصادی، اجتماعی آن‌ها به صورت اصولی انجام نشده‌ است و مجوز نهایی محیط‌زیستی نگرفته‌اند، تاکنون به صورت غیرقانونی در بودجه‌های سالانه گنجانده شده‌اند و حتی پیشرفت کار قابل توجهی داشته‌اند.

این امر تا آنجا پیش رفته که طبق نامه سازمان حفاظت محیط ‌زیست به ریاست مجلس، در بودجه ۱۴۰۱، تعداد ۴۰۰ طرح فاقد ارزیابی محیط‌زیستی (شامل طرحهای بدون مجوز سالهای قبل) در ردیف بودجه قرار گرفته‌اند.

در ادامه این بیانیه امده است براساس قوانین برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه دستگاه‌های اجرایی موظفند پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی پروژه‌های توسعه‌ای، نسبت به ارزیابی محیط ‌زیستی و اخذ مجوز، پیش از هرگونه اقدام به اجرای طرح اقدام کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه اقتصاددانان ضمن حمایت از شکایت تشکل‌ها از رییس سازمان برنامه و بودجه از اقدام  سازمان حفاظت محیط ‌زیست در اعلام لیست کامل ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز در بودجه ۱۴۰۱ در نامه‌ای به ریاست محترم مجلس، قدردانی کردند.

در پایان بیانیه آمده است:  از دستگاه قضایی خواستاریم که با توجه به آنکه پیشبرد طرح‌های توسعه، بدون انجام ارزیابی‌ها و مطالعات لازم و سایر مجوزهای قانونی تاکنون عواقب وخیمی از جمله تخریب گسترده سرزمین، عواقب اجتماعی-امنیتی قابل توجه، همچنین هدر رفت شدید منابع مالی در زمان تحریم برای کشور را به همراه داشته است، با حساسیت ویژه و شفافیت کامل به این پرونده رسیدگی کند.

همچنین از کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس خواستاریم که پروژه‌های فاقد مجوز محیط‌زیستی و سایر مجوزات قانونی را از ردیف بودجه حذف کند و از کمیسیون اصل ۹۰ نیز تقاضا داریم تخلفات صورت گرفته را بررسی کند  و گزارش کامل آن را به مردم و قوه قضاییه ارائه دهد./ایسنا
https://zistonline.com/vdchkwn6.23nmidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما