تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 85669
١٢٧ نماینده ادوار و فعلی استان های شمالی ایران در مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور در ارتباط با اظهار نظر غیر مرتبط رستم قاسمی وزیر راه وشهر سازی در باره انتقال آب دریای خزر به استان سمنان نامه نوشتند.
نامه ١٢٧ نماینده ادوار و فعلی استان های شمالی به ابراهیم رئیسی
نامه ١٢٧ نماینده ادوار و فعلی استان های شمالی به ابراهیم رئیسی
به گزارش زیست آنلاین، متن نامه بدین شرح است؛

محضر مبارک رئیس‌جمهور محترم حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر رئیسی (مدظله العالی)

با سلام و احترام؛

در سفر اخیر حضرتعالی و تعدادی از وزرای محترم به استان سمنان، احدی از وزیران به موضوع چالش راس لزوم انتقال آب خزر به سمنان و اراده دولت بر اجرای این طرح اشاره نموده است.

مستحضرید که مراکز علمی و راهبردی کشور از جمله؛ مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران، برخی از محافل علمی، تخصصی و دانشگاهی، معاون وقت سازمان محیط زیست کشور و.. یا انتقال آب بین حوضه‌ای آب خزر به سمنان مخالفت ورزیده و آن را مغایر با ملاحظات محیط زیستی، متضاد با صرفه و صلاح اقتصادی و متبادین با مصالح اجتماعی-سیاسی و مخرب سرمایه طبیعی بین النسلی می‌دانند.

افکارعمومی سه استان شمالی، اصرار دولتمردان حاکم بر قوه مجریه در دولت نهم تا دوازدهم را معلول تعلقات منطقه‌ای بر دولت دانسته و وعده های روسای جمهور بومی استان سمنان را فاقد صیغه کارشناسی و عقبه علمی و حرفه ای می‌پندارند.

اصرار و ابرام برخی از افراد بر اجرای پروژه انتقال آب خزر به کویر مرکزی، علاوه بر تغایر با قوانین و مقررات موضوعه حاکم بر انتقال آب بین حوضه‌ای، به مثابه تخریب انبوهی از جنگل‌های هیرکانی، بروز فاجعه ریست محیطی، تحمیل هزینه‌های گزاف اقتصادی، تخدیش منابع طبیعی و مراتع، دست بازیدن به چرخه طبیعی حیات دریاچه خزر، تغییر اکوسیستم و شاخص‌های آب‌وهوایی منطقه، اختلال در طبیعت به واسطه شورابه و پساب ناشی از شیرین کردن آب، خشکاندن سرشاخه‌های آبی و چشمه‌های محیی آب خزر، نادیده انگاشتن حقوق عرفی و قانونی حقابه مردم سه استان شمالی کشور، عدم مولفه‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی در سه استان زرخیز شمالی، بروز مخمصه و معضل در تامین آب کشاورزی و آب شرب مردم در سه استان شمال، اعمال اضرار و خسران به مردم سمنان و به سه استان ساحلی خزر تلقی می‌گردد.

بزرگ‌ترین پرسمان مردم شمال این است چرا به رغم تجربه تلخ انتقال آب بین حوزهای در استان‌های خوزستان، اصفهان، آذربایجان و.. خسارت‌های جبرانناپذیر آن و علی رغم مخالفت همه نمایندگان ادوار مجلس، علمای متعهد، دانشگاهیان، نخبگان، خانواده‎‌های معظم شاهدو ایثارگران، انجمن‌های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی و شخصیت های لازم‌الاحترام حقیقی و حقوقی در سه استان شمالی و ملی و حتی مخالفت گروهی از نخبگان و مردم شریف سمنان با انتقال آب خزر، برخی از مدیران و دولتمردان، غیرمسئولانه و گاه و بیگاه بر طبل انتقال آب کوبیده و به‌جای رعایت اصول تعاون بقا به تئوری تنازع بقا تمسک می‌جویند.

رئیس جمهور معزز جناب آقای دکتر رئیسی، با امعان نظر به مطالب صدرالاشاره و دیگر ادله متقن، مردم شریف شمال از جانبعالی انتظار دارند دستور فرموده تا دستگاه های اجرایی ذی‌ربط در راستای صیانت از محیط زیست و مواهب طبیعی و پاسداشت افکارعمومی و احترام به نطرات کارشناسی فرهیختگان، طرح انتقال آب خزر را تعطیل نموده و اقدام و عمل مقتضی نسبت به توقف آن را معمول دارند. مبرهن است که دولت محترم می‌تواند نسبت به تامین نیاز احتمالی آب در فلات مرکزی با مدیریت صحیح منابع آبی موجود در استان سمنان و انتخاب رهکارهای مکطلوب‌تر و به‌صرفه‌تر، اهتمام لازم و منطقی را در حل مشکل آبی استان سمنان مبذول دارد.

١٢٧ نماینده ادوار و فعلی استانهای شمالی ایران در مجلس شورای اسلامی(اسامی در اختیار دیده بان ایران است)

 
https://zistonline.com/vdcdn90j.yt0k96a22y.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما