تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : 85514
کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۶ روز گذشته (دوشنبه) با هشدارهای "وقوع بحران بزرگ" از سوی رهبران جهان و فعالان محیط زیست آغاز اما تعهدات بیشتری نیز برای مقابله با تغییرات آب و هوایی مطرح شد.
کنفرانس اقلیمیِ COP۲۶
کنفرانس اقلیمیِ COP۲۶
به گزارش زیست آنلاین، در ادامه پنج نکته کلیدی از آغازین مباحث و رویدادهای کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل آورده شده است:

۱. رهبران جهان برای برجسته کردن وضعیت اضطراری آب و هوا به عبارت پایان جهان متوسل شدند.

"بوریس جانسون" نخست وزیر انگلیس در افتتاحیه این کنفرانس، گرمایش زمین را با « بمب ساعتی آخرالزمانی » مقایسه کرد که بشر با آن مواجه است. همچنین به گفته "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد ما در حال کَندن قبرهایمان هستیم.

"میا موتلی" نخست وزیر باربادوس نیز در سخنانی برای کشورهای جزیره ای آسیب پذیر به رهبران جهان هشدار داد که اجازه ندهند مسیر حرص و طمع، بذر نابودی مشترک ما را بکارد.

۲. کشورها تعهدات ملی خود را برای مقابله با بحران آب و هوایی تعیین می کنند.

تعدادی از سران کشورها در مورد اقداماتی که قرار است کشورشان در مورد مقابله با تهدید گرمایش جهانی انجام دهند، صحبت کردند.

"نارندرا مودی" نخست وزیر هند نیز گفت که کشورش تا سال ۲۰۷۰ انتشار آلاینده‌های کربنی را به صفر می‌رساند یعنی دو دهه دیرتر از هدف تعیین شده در کنفرانس آب و هوایی. هند چهارمین تولیدکننده بزرگ کربن در جهان است و پیش از این، برنامه ای برای رسیدن به کربن صفر اعلام نکرده بود.

"پدرو سانچز" نخست‌وزیر اسپانیا نیز اعلام کرد که دولتش بودجه آب و هوایی خود را در چند سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داد.

در همین حال، "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان خواستار اعلام قیمت جهانی کربن شد.

۳. رهبران برخی کشورهای تولیدکننده بیشترین میزان آلایندگی از حضور در اجلاس سران سر باز زدند.

"شی جین‌پینگ" رئیس‌جمهوری چین که کشورش بیشترین میزان تولید کربن را دارد و "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه در کنفرانس گلاسگو حضور نداشتند.

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه نیز در آخرین لحظه از محل برگزاری کنفرانس خارج شد. همچنین چندین اقتصاد بزرگ در حال ظهور نیز از حضور در کنفرانس گلاسگو خودداری کردند که از آن جمله می توان به کشورهای مکزیک، برزیل و آفریقای جنوبی اشاره کرد.

۴. فعالان آب و هوا، رهبران جهان را در کنفرانس آب و هوایی COP۲۶ تحت فشار قرار دادند.

در خارج از محل برگزاری کنفرانس، "گرتا تونبرگ"، فعال محیط زیستی، رهبران جهان را متهم کرد که تنها به جدی گرفتن آینده نسل های بعدی تظاهر می کنند.

۵. انتظارات پس از تعهدات مبهم آب و هوایی در نشست G۲۰ همچنان پایین است.

رهبران گروه ۲۰ در رم تنها تعهدات مبهم آب و هوایی ارائه کردند و اعلام کردند که "تا اواسط قرن" به دنبال وضعیت "کربن صفر" هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، رهبران گروه ۲۰ همچنین در بیانیه پایانی خود موافقت کردند که تامین هزینه های عمومی برای تولید برق با سوخت زغال سنگ در خارج از کشور را پایان دهند اما هیچ هدفی برای حذف تدریجی زغال سنگ در داخل کشور تعیین نکردند./ایسنا
https://zistonline.com/vdcc0pq4.2bqps8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما