تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : 85504
نخست وزیر کانادا می‌گوید پیشرفت‌های اقلیمی در اجلاس G۲۰ حاصل شده، اگرچه کانادا به دنبال برنامه‌های بلندپروازانه‌تری بود.
اجلاس سران گروه ۲۰
اجلاس سران گروه ۲۰
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از CTVNEWS، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز یکشنبه گفت که کانادا خواهان یک توافق قوی‌تر و جاه طلبانه‌تر در مورد تغییرات آب و هوا بود تا از اجلاس سران گروه ۲۰ حاصل شود، اما رهبران کشورها با این حال موفق شدند با متعهد شدن به رسیدگی به برخی مسائل کلیدی پیشرفت‌هایی را حاصل کنند.

اظهارات وی در حالی بیان شد که اجلاس سران G۲۰ در رم پس از دو روز به پایان رسید، جایی که رهبران این کشورها برای اولین بار در بیانیه پایانی به صورت مکتوب به توافق رسیدند که محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد برای همه بهتر است.

اما این سند همچنین بخش‌های متعددی از نسخه پیش‌نویس قبلی را کاهش داد، از جمله جایگزینی ضرب‌الاجل‌های مشخص برای رسیدن به انتشار خالص کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ و حذف انرژی زغال‌سنگ تا پایان دهه ۲۰۳۰، با صفر خالص تا «اواسط قرن» و حذف انرژی زغال‌سنگ در «اسرع وقت».

وعده کاهش انتشار متان تنها به این دلیل تغییر کرد که مهار متان یک راه مقرون‌به‌صرفه و نسبتا آسان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

ترودو در کنفرانس خبری پایانی خود گفت: «شکی نیست که کانادا و تعدادی از کشورهای دیگر مایل بودند تعهدات قوی‌تری در مبارزه با تغییرات اقلیمی حاصل شود. اما ما پیشرفت قابل توجهی در محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد داشتیم و باید آن به اشتراک بگذاریم.»

یک چهارم رهبران گروه ۲۰ از جمله شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از حضور در رویدادهای آخر هفته صرف نظر کردند که به گفته ترودو این موضوع بر نحوه تعهدات در خصوص زغال سنگ و انتشار خالص صفر تأثیر گذاشته است.

او گفت: «اینها چیزهایی است که کانادا در کنار همه همکاران ما به دنبال آن است. امروز همه دور میز نبودند و ما گروهی هستیم که تا حد امکان بر روی اجماع کار می‌کنیم. اما به مبارزه برای آینده‌ای بهتر برای همه ادامه خواهیم داد.»

چین که بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است، همچنان مانند هند برای تولید برق به زغال سنگ بسیار وابسته است. هر دو در این مرحله ناتوانی در کاهش توان زغال سنگ را ابراز کرده‌اند. چین همچنین هدف خود را برای دستیابی به انتشار خالص کربن صفر را به جای سال ۲۰۵۰،  سال ۲۰۶۰ تعیین کرده است.

ارزیابی ترودو مشابه ارزیابی ماریو دراگی، میزبان G۲۰ و نخست وزیر ایتالیا بود که گفت پیشنهاد دادن آسان تر از اجرای کارهای دشوار است. دراگی گفت که احساس می‌کند G۲۰ بیشتر از چند سال گذشته همکاری می‌کند.

اما آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که رم را در حالی ترک می‌کند که امیدهایش برآورده نشده است. او گفت که اکنون به دنبال مذاکرات آب و هوایی COP۲۶ (کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱) در گلاسکو برای تحقق این امید است.
ناامیدی او توسط طرفداران محیط زیست نیز بیان شد.

جنیفر مورگان، مدیر اجرایی بین‌المللی صلح سبز در بیانیه‌ای گفت: «اگر G۲۰ یک تمرین برای کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل بود، در این صورت رهبران جهان خطوط خود را نادیده گرفتند. بیانیه آنها ضعیف بود و جاه طلبی و چشم انداز نداشت و به سادگی نتوانستند آن چه باید را برآورده کنند.»

اکثر رهبران گروه ۲۰، از جمله ترودو، مستقیماً از رم برای مذاکرات دو روزه به گلاسکو رفتند تا در نهایت تدوین قوانینی را برای چگونگی اندازه گیری پیشرفت و اداره بازارهای تجاری آلاینده کربن در توافقنامه آب و هوایی پاریس به پایان برسانند.

ترودو گفت که کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل به فشار بر دولت‌ها ادامه خواهد داد تا اقدامات بیشتری برای کاهش گرمایش جهانی انجام دهند، حتی اگر رهبران غایب در رم در گلاسکو نیز حاضر نشوند.

او گفت: «تغییر مسیر جهان از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر و کاهش انتشار کربن، فرآیندی چالش برانگیز است. اما این کار سختی است که امروز توسط مردم اینجا، مردم اسکاتلند و مردم سراسر جهان انجام می شود و ما به عنوان گروه ۲۰ به آن متعهد هستیم.»

ترودو همچنین گفت که صرف انجام مذاکرات گروه ۲۰ نوعی پیشرفت است: «بخصوص پس از همه گیری کرونا، هر زمانی که رهبران جهان بتوانند دور هم جمع شوند و در واقع با هم وارد این موضوع شوند و در مورد تهدید وجودی تغییرات اقلیمی برای همه ما صحبت کنند، خود یک پیروزی است.»/ایسنا
https://zistonline.com/vdcbasbw.rhbsgpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما