تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : 85460
در بین کشورهای اروپایی سوئد 56.4 درصد از مصرف نهایی ناخالص انرژی را از انرژی های تجدیدپذیر تأمین کرده و فنلاند و لتونی و دانمارک هم در رده های بعدی قرار دارند.
کدام کشورهای اروپایی بالاترین میزان مصرف انرژی تجدیدپذیر را دارند؟
به گزارش زیست آنلاین، از دویچه وله، آلمان، به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا باید برای حفظ محیط زیست تلاش بیشتری کند. سهم منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین نیازهای اقتصادی و صنایع این کشور باید افزایش یابد. آلمان در جدول کشورهای اروپایی در رده شانزدهم است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در تمامی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در سال‌‌های اخیر افزایش یافته است. به گفته اداره آمار آلمان سهم مصرف ناخالص نهایی انرژی بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ به طور متوسط ​​در اتحادیه اروپا از 13.9 درصد به 19.7 درصد افزایش یافته است.

با این حال در یک مقایسه میان کشورهای این اتحادیه، آلمان تنها زیر میانگین قرار دارد و بین سال‌های یاد شده  از 10.9 درصد به 17.9 درصد رسیده است. آلمان در سال ۲۰۱۹ از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در رده شانزدهم قرار گرفت.

معامله سبز

بنابر داده‌های  اداره آمار آلمان کشورهای شمال اروپا بالاترین رتبه را دارند. در سال ۲۰۱۹ ، سوئد 56.4 درصد از مصرف نهایی ناخالص انرژی را از انرژی های تجدیدپذیر تأمین کرده است که از این نظر برترین در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

علاوه بر سوئد، فنلاند نیز با 43.1 درصد سهم بالایی از انرژی های تجدیدپذیر را در مصرف نهایی ناخالص انرژی در سال ۲۰۱۹ داشته است. لتونی با ۴۱ درصد و دانمارک با  37.2 در رده‌های بالا قرار دارند.

سایر کشورها سهم کم‌تری داشته‌اند. به عنوان مثال در همین سال منابع انرژی تجدیدپذیر  در لوکزامبورگ تنها هفت درصد، مالت 8.5 درصد و هلند 8.8 درصد بوده است. آلمان پشت سر ایتالیا با 18.2 و کمی بالاتر از فرانسه با 17.2 درصد جای گرفته است.

مصرف نهایی ناخالص انرژی شامل میزان مصرف نهایی انرژی (صنعت، حمل و نقل، خانوارها) به علاوه مصرف خود نیروگاه‌ها و هدر رفتن انرژی در حین انتقال آن است. با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر می‌توان سوخت‌های فسیلی را ذخیره کرده و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد.

کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در مصرف نهایی ناخالص انرژی را تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ درصد برساند و تا سال ۲۰۵۰ با برنامه «معامله سبز» از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای خنثی شود. تلاش بر این است که انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا در مقایسه با سال ۱۹۹۰ به میزان  ۵۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش یابد.

تا رسیدن به این هدف هنوز راه زیادی در پیش است. میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۱۹ تنها ۲۴ درصد کمتر از سال ۱۹۹۰ بوده است.
https://zistonline.com/vdccx0q4.2bqpe8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما