تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : 84854
زیست آنلاین: گزارش خالص كربن صفر 2050 آژانس بين لمللی انرژی كه در سال 2019 منتشر شده است خواستار آن است تا به منظور كاهش خالص انتشار جهانی CO2 به صفر ميزان توليد انرژی برقابی در جهان دوبرابر گردد.
لزوم دو برابر شدن توليد نيروگاه های برق آبی تا سال 2050
به گزارش زیست آنلاین،  برای محدود کردن موفقیت آمیز افزایش درجه حرارت جهانی تا 1.5 درجه سانتیگراد، کاهش انتشار CO2 جهانی به صفر خالص ضروری است. گزارش برجسته آژانس بین المللی انرژی "Net Zero by 2050" که در 19 مه 2019 منتشر شد ، بررسی می کند که چگونه بخش انرژی جهانی می تواند تا سال 2050 کربن زدایی کند.در سناریوی انتشار خالص صفر ، در حالی که پیش بینی می شود در سال 2050،نيروگاه هاي خورشیدی و انرژی بادی بيشترين ميزان برق را در جهان تولید کنند، ظرفیت جهانی برق آبی نیز باید رشد چشمگیری داشته باشد و "تا سال 2050 دو برابر شود".

این گزارش با تأکید بر اینکه "نیروگاه هاي آبی تلمبه ذخيره اي مي تواند در اين انتقال نقش مهمي بازي كند، چرا كه " ابزاري جذاب برای ایجاد انعطاف پذیری در طی چند ساعت و چند روز در شبكه  است ".

توليد نيروگاه های برق آبی

به گفته فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بين لمللي انرژي( (IEA ، نقشه راه ارائه شده در اين گزارش، اولویت اقدامات را نشان می دهد که امروز برای اطمینان از فرصت انتشار خالص صفر تا سال 2050 – سخت اما هنوز قابل دستیابی -  است. مقیاس و سرعت تلاش های مورد نیاز برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و محدود کردن گرم شدن کره زمین به 1.5 درجه سانتیگراد اهميت زيادي دارد و این بزرگترین چالشی است که بشر تاکنون با آن روبرو بوده است.

چنانچه مسیر پيشنهادي IEA مورد قبول قرار گيرد، تحولي عظيم در سرمایه گذاری انرژی پاک  را در جهان به وجود می آورد که میلیون ها شغل جدید ایجاد می کند و رشد اقتصادی جهانی را افزايش مي دهد. البته حرکت در اين مسير، نيازمند اقدامات سیاستی قوی و معتبر از سوی دولت ها است که با همکاری بین المللی مي تواند به طور موثرتري پشتیبانی شود.

مدیر عامل IHA، در اين زمينه معتقد است كه: "این صريح ترين دعوت براي گسترش انرژي هاي تجديدپذير در جهان است كه از اتاق فکر برجسته انرژی در جهان دیده ایم. مسیر رسيدن به خالص كربن صفر در حال باریک شدن است چاره كار براي انجام تعهدات، سیاست های رادیکال در اين زمينه، سرمایه گذاری های گسترده تحقیق و توسعه و نوسازی زیرساخت ها است. بسته های محرک اقتصادی سبز مي تواند موتور متحرك  اين سياستها براي دستيابي به اين فرصت باشد. "با توجه به طولانی بودن زمان برای توسعه انرژی برق، ما از دولتها می خواهیم محیط مناسب را براي توسعه انرژی برق از منابع برق آبي پايدار را ایجاد كنند تا تركيب تولید انرژی های تجدیدپذیر كم كربن را بهینه سازند."

ماخذ: https://www.hydropower.org/news/iea-net-zero-report-models-doubling-of-hydropower-capacity-by-2050

https://zistonline.com/vdci5vav.t1a5w2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما