تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 82673
وزیر نیرو گفت: پنج میلیارد و 800 میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی در کشور داریم که در دو سال اخیر حدود یک میلیارد متر مکعب از این میزان کسری جبران شده است.
جبران حدود یک میلیارد متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی در کشور/ افزایش 45 درصدی ظرفیت آب‌گذری رودخانه‌های سیستان و بلوچستان
به گزارش زیست آنلاین، «رضا اردکانیان» صبح امروز در آیین بهره‌برداری از سه پروژه صنعت آب در استان سیستان و بلوچستان که با حضور رئیس جمهوری و در چارچوب چهارمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران برگزار شد، اظهار داشت: از مجموع یک هزار و 700 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در جهان حدود 300 میلیون هکتار مربوط به اراضی آبی بوده که این میزان غذای بیش از 40 درصد جمعیت را تامین می‌کند و مواد غذایی از این طریق قطعا" به شکل مناسب‌تری فراهم می‌شود.

ایران در رده پنجم جهان در برخورداری از اراضی آبی وی با بیان این که کشور ما جزو کشورهایی است که اراضی آبی قابل ملاحظه‌ای دارد خاطرنشان کرد: ایران بعد از چین، هند، ایالات متحده و پاکستان با 8 میلیون و 460 هزار هکتار اراضی آبی در رده پنجم جهان قرار دارد؛ این بدان معناست که در دنیا برای هر یک هزار نفر به طور متوسط 40 هکتار اراضی آبی وجود دارد که این رقم در کشور ما حدود یکصد هکتار است.

ظرفیت‌های بالقوه آب و خاک در کشور اردکانیان همچنین گفت: ظرفیت‌های بالقوه آب و خاک در کشور ما و موقعیت کنترل و مهار آب‌ها در وضعیت خوبی است و آنچه می‌ماند این که نه تنها برای جمعیت فعلی که بیش از آن هم با اتخاذ روش‌های صحیح در آبیاری و همچنین الگوهای مناسب در کشت، محصول خشک بیشتری را بتوانیم فراهم کنیم.

آبگیری 40 تا 100 درصدی تالاب‌های اصلی کشور وزیر نیرو در عین حال یادآوری کرد: از مجموع 150 تالاب کشور، 50 تالاب اصلی و مهم از 40 تا 100 درصد آبگیری شده‌اند.

اردکانیان افزود: مجموع ظرفیت شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور هم دو میلیون و 800 هزار هکتار است که در زمان حاضر حدود دو میلیون و 400 هزار هکتار اراضی دارای شبکه آبیاری و زهکشی است.

 3 میلیون متر مکعب رسوب‌برداری از رودخانه‌های اصلی سیستان و بلوچستان وزیر نیرو همچنین با اشاره به وضعیت رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان پس از سیلاب‌ بهار سال 98 اظهار داشت: بعد از سیلاب بهار 98 در این استان بیش از 3 میلیون متر مکعب رسوب‌برداری از رودخانه‌های اصلی داشتیم که باعث شده ظرفیت آب‌گذری رودخانه سیستان را از 3100 متر مکعب در ثانیه به 3600 متر مکعب افزایش دهیم.

افزایش 45 درصدی ظرفیت آب‌گذری رودخانه‌های سیستان و بلوچستان وی ادامه داد: تمام سردهنه‌ها لایروبی و موجب شد ظرفیت آب‌گذری رودخانه‌ها تا 45 درصد افزایش یابد.

اردکانیان یادآوری کرد: در طول سال گذشته تا آغاز بهار امسال، سیلاب‌های متعددی در منطقه جنوب شرق کشور داشتیم که خوشبختانه با افزایش 4 برابری هزینه‌ها و فعالیت‌ها در مدیریت رودخانه‌ها، همان‌گونه که مورد تاکید بود بیشتر نفع و نعمت بود.

تامین 400 میلیون متر مکعب آب برای اراضی کشاورزی وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت تامین 400 میلیون متر مکعب در سال برای 46 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان، در پاسخ به سوال رئیس جمهوری در خصوص نحوه تامین آب این اراضی در سال‌های خشکسالی گفت: مخازن سدها و مخازن نیمه طبیعی با عنوان چاه‌نیمه‌ها با حجمی حدود 1.5 میلیارد متر مکعب به گونه‌ای مدیریت خواهد شد که بتوانیم دروه‌های خشک را هم با ظرفیت‌های حداقلی تامین کنیم.

وی گفت: بخش تامین آب که به عهده وزارت نیرو بوده امروز در قالب سه پروژه افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو اظهار داشت: وظیفه داشتیم 400 میلیون متر مکعب آب را در طول سال به شکل مطمئن و تضمین شده برای این اراضی فراهم کنیم و بخشی از این میزان، طبیعتا" از نزولات، منابع آب سطحی و سدها شامل چاه نیمه‌ها تامین می‌شود و بخش دیگر به مهندسی رودخانه و لایروبی‌ها برمی‌گردد.

وی یادآوری کرد: یکی از منابع ما برای تامین آب این اراضی، چاه نیمه شماره 4 است و در آن دو پروژه تعریف شده که یکی از اینها به اتمام رسیده و امروز بهره‌برداری می‌شود؛ این پروژه خروجی مستقل چاه‌نیمه شماره 4 برای اراضی 46 هزار هکتاری به حجم 240 میلیون متر مکعب در سال است.

اردکانیان گفت: همزمان پروژه دیگری برای استفاده از حجم مرده این چاه نیمه شروع شده که این هم امکان تامین 140 میلیون متر مکعب را می‌تواند در سال‌های خشک فراهم کند.

وی افزود: این پروژه هم که حدود 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در این دوره به اتمام می‌رسد، اما تکمیل آن به دلیل سال خوب گذشته و امسال اولویت اول ما نبوده است.

مدیریت سیلاب‌ها با طرح‌های مهندسی رودخانه اردکانیان همچنین به مهندسی رودخانه و لایروبی اشاره کرد و اظهار داشت: این امر، اثر مثبتی روی همه منابع آب ما دارد. کاری که امسال صورت گرفت موجب شد تا سیلاب‌های هفته‌های اخیر به میزان قابل ملاحظه‌ای بدون خسارت به اراضی کشاورزی وارد تالاب بین المللی هامون شود که رودخانه سیستان نقش مهمی در این زمینه دارد.

به گزارش ایلنا، وی همچنین با اشاره به اجرای سازه کنترلی بین چاه نیمه شماره یک و سه برای تضمین تامین آب شرب با کیفیت برای زاهدان، زابل و دیگر شهرها افزود: چاه نیمه شماره سه، چاه نیمه‌ای عمیق با سطح کمتر و تبخیر کمتری است که از این طریق می‌شود آب با کیفیت‌تری را برای مصارف شرب اختصاص داد.

اردکانیان اضافه کرد: اتصال این دو چاه نیمه تاکنون به صورت طبیعی بوده و در بحث آب شرب در برخی مواقع با مخاطره مواجه می‌شدیم.

وی افزود: برای این پروژه بیش از یکصد میلیارد تومان هزینه شده و نقش مهمی در تامین آب شرب با کیفیت خواهد داشت و مصرف شرب و کشاورزی را نیز تفکیک می‌کند.

https://zistonline.com/vdcfmvdc.w6d0eagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما