تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80996

برای زنده ماندن صنعت گردشگری باید تحول ایجاد کرد!

شهاب مالمیر، کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری
زیست آنلاین: کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند که آژانس های مسافرتی برای ادامه حیات خودشان و ایجاد گردشگری پایدار باید به دنبال ایجاد نوآوری و تنوع در ارائه خدمات باشند و اگر تحول ایجاد کنند، می توانند زنده بمانند.
برای زنده ماندن صنعت گردشگری باید تحول ایجاد کرد!
به گزارش زیست آنلاین، شاید با توجه به وضعیت رکودی بازار سفر در نوروز ۹۸ بتوان تابستان امسال را هم بر این اساس پیش بینی کرد، اما مواردی هستند که اگر آژانس های مسافرتی به آن توجه کنند موجب رونق گردشگری خواهد شد.

در خصوص اینکه چطور می‌‌توان صنعت گردشگری ایران را نجات داد، معتقد هستم که وضعیت اقتصادی به هر شکلی که پیش برود زندگی و فرهنگ ما ایرانیان با سفر گره خورده است. حتی در دوران جنگ، انقلاب و بحران های اقتصادی، سفرهای سنتی مردم جای خود را داشته و حتی در سخت ترین شرایط مردم از سفر کردن دست نمی کشند و تنها به دنبال زمان های مناسب برای سفر هستند.

جاذبه های دیدنی ایران را باید فریاد کنیم نوروز و تابستان به خاطر تعطیلات پیک سفرهاست. آژانس های مسافرتی به عنوان یکی از عناصر در حوزه گردشگری می توانند با ایجاد نوعی نگاه جدید به گردشگری داخلی و معرفی جاذبه های متنوع مناطق مختلف کشور، مقاصد جدیدی را به مردم و گردشگران معرفی کنند، زیرا ایران فقط شمال نیست!

آژانس ها باید فرهنگ سفرهای گروهی و هدفمند را در میان مردم و مسافران جا بیاندازند؛ چرا که سفرهای گروهی و هدفمند که با برنامه ریزی صحیح توسط شرکت های خدمات گردشگری ترتیب داده می شود، می تواند شور، هیجان و تنوع را در سفر به همراه داشته باشد و هم به لحاظ مالی (هزینه های سفر) مقرون به صرفه تر انجام شوند. با تغییر ذائقه در نوع سفرها از سفرهای انفرادی گرفته تا سفرهای خانوادگی به سمت سفرهای گروهی و اشتراکی، پیامدهای مثبت و موثر دیگری هم شکل خواهد گرفت. به عنوان مثال در اینگونه سفرها می توان با حضور راهنمایان آموزش دیده هم مسایل حفاظت از محیط زیست را برای مسافران تشریح کرد و آموزش های مفیدی در این زمینه ارائه داد و هم می توان دانش افراد را در خصوص پدیده های مختلف شهری و روستایی و جاذبه های طبیعی و تاریخی افزایش داد. همچنین ایجاد ارتباطات جدید بین مسافران و شکل گیری روابط و تعاملات مفید از جمله ایجاد فرصت های شغلی یا معاشرتی و موارد اینچنینی، از دستاوردهای دیگر این نوع از سفر است. اینجاست که می توان انتظار داشت هر سفر گروهی هدفمند که به درستی و با کیفیت مطلوب انجام  شود، خود زمینه ساز سفرهای بعدی همان مسافران یا اطرافیان آنان، تحت تاثیر تبلیغات دهان به دهان مسافران قبلی می باشد. به این صورت می توان نگاه به گردشگری را همواره نگاه امیدوارانه و مثبت دانست، چرا که گردشگری مسیری است که انتها ندارد و در صنعت گردشگری با اقدامات صحیح و هدفمند می توان تمام ارکان درگیر در این صنعت را به تکاپو واداشت و رونق اقتصادی را در بخش های مختلف جوامع شهری و روستایی که سهمی از گردشگری دارند، ایجاد کرد.

آموزش فرهنگ و مسائل اجتماعی از طریق سفر تهدید امروز را می توان به فرصت تبدیل کرد به این ترتیب می توان از تهدیدی که در حال حاضر برای گردشگری در خصوص کاهش آمار سفرها وجود دارد استفاده کرد و آن را به فرصت تبدیل کرد. متاسفانه آژانس ها و شرکت های خدمات مسافرتی بیشتر دیدگاه اقتصادی دارند. اگرچه آمار سفرها با توجه به شرایط روز تغییر پیدا می کند، اما اگر آژانس های مسافرتی به عنوان یکی از عناصر حوزه گردشگری نگاه خود را به گردشگری تغییر دهند و تعریف جدیدی از آن داشته باشند نه تنها به خودشان بلکه به صنعت گردشگری کشور نیز کمک کرده اند. در نهایت این تغییرات موجب آمادگی عناصر مختلف صنعت گردشگری کشور برای جذب و پذیرش گردشگران ورودی به کشور می شود، که در آن صورت موفقیت دلچسبی از این تلاش برای فعالان این حوزه رقم می خورد و پویایی آژانس ها و سایر ارکان گردشگری را نیز به همراه خواهد داشت.

استارتاپ گردشگری در سال های آینده آژانسی از لحاظ فیزیکی باقی نمی ماند در حال حاضر اکثر آژانس ها دغدغه و مشکلات مالی دارند، اما این موضوع نباید باعث دلسردی آنها شود. فعالان در آژانس ها و حوزه گردشگری باید به این نکته فکر کنند که شاید در سال های آینده آژانسی به لحاظ فیزیکی باقی نماند و دیگر دغدغه آنها فقط کمبود مسافر نباشد؛بلکه آنها باید بتوانند با ایجاد روشهای تازه و بهره‌وری از تکنولوژی های روز در راستای توسعه اهداف گردشگری برای باقی ماندن در این حوزه تلاش نمایند و نیاز به سفر را در مردم ایجاد کنند؛ بطوریکه سفر، اولویت آخر آنها نباشد و هر خانواده ای بتواند متناسب با بودجه خود، سفر را در میان سبد نیازهای روزمره خود قرار دهد. با توجه به سرعت روند تکنولوژی و درهم شکستن مرزها، کسب و کارهای اینترنتی اقبال بیشتری یافته اند، به همین خاطر در آینده دیگر قدرت فعالیت آژانس ها در حوزه اقتصادی نیازی به وجود ماهیت فیزیکی آن ها ندارد و روش های سنتی جایی برای رقابت در این زمینه نخواهند داشت. در این میان تنها آژانس های قدرتمند و ایده پرداز که بتوانند از فناوریهای نوین و استارت آپ ها استفاده کنند، باقی خواهند ماند. بنابراین آژانس ها باید با بهره گیری از روش های مدرن بازار جدیدی بسازند و به دنبال ایجاد شیوه های بازاریابی جدید باشند. همچنین با توجه به بازار فعلی مقاصد سفر را مدیریت کرده و رو به جلو حرکت کنند؛ در غیر این صورت باید در انتظار حذف تمامی شرکت های خدمات گردشگری بود!

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

ضرورت رونق سبک های متفاوت سفر در ایران

گردشگری واردات را کاهش می دهد

فرصت سرمایه گذاری در اکوتوریسم 

بومگردی; آیا می‌توان از زمین محافظت کرد

تلاش برای بازگرداندن رونق گردشگری به استان لرستان

احداث زیرساخت های گردشگری در دریاچه گهر دورود و برپایی بازارچه های صنایع دستی در روستاهای گردشگرپذیر

آشنایی با فرهنگ لرستان از طریق موزه قلعه فلک الافلاک + تصاویری از آن

https://zistonline.com/vdcb09bw.rhbg9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما