تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80924
توسط دانشمندان آمریکایی انجام شد

بررسی میزان مرگ و میر نهنگ های خاکستری

زیست آنلاین: مرگ و میر نهنگ ها در سواحل که با عنوان خودکشی دسته جمعی آن ها دردنیا شناخته شده است موضوعی بسیار حائز اهمیت می باشد که مسئولان را مجبور به تشکیل یک سری گروه های تحقیقاتی کرده است.
بررسی میزان مرگ و میر نهنگ های خاکستری
به گزارش زیست آنلاین، حدود ۷۰ نهنگ در سواحل آمریکای شمالی به سمت ساحل کشیده شده و کشته شده اند،اما انجمن فدرال بر این باور است که تعداد واقعی میزان مرگ و میر آنها بسیار بیشتر از تعداد ذکر شده می باشد.
چند تن از دانشمندان ایالات متحده تحقیقات خود را در مورد مرگ های ناخوشایند نهنگ های خاکستری در سواحل غرب آمریکای شمالی شروع کرده اند و چگونگی این فرایند را مورد بررسی قرار دادند.
بر اساس مطالعات انجام شده، از سال ۲۰۰۰حدود هفتاد نهنگ در اواخر سال جاری در سواحل کالیفرنیا، اورگان، واشنگتن و آلاسکا مرده اند و تلف شدند و جنازه پنج مورد دیگر از آن ها در سواحل بریتیش کلمبیا پیدا شده اند.

وزارت بین المللی اقیانوسی و جوی چنین رویدادها را کاملا غیرعادی اعلام کرده و شرایط لازم را برای تحقیق و رسیدن به پاسخ های لازم فراهم کرده است.

به گفته مایکل میلته سخنگوی آژانس تحقیقاتی: بسیاری از نهنگ های به ساحل کشیده شده لاغر و دچار سوء تغذیه بوده اند و این نشان می دهد که آنها ممکن است در طول آخرین دوره تغذیه خود در قطب شمال نتوانسته اند غذای کافی برای خوردن داشته باشند و به دنبال غدا مجبور به مهاجرت شده اند، در حالی که به این مهاجرت سازگار نبوده اند.
در سال ۱۹۹۴ گونه ای از نهنگ های شمال شرقی اقیانوس آرام از فهرست گونه های در معرض خطر حذف شده اند.
این نهنگ ها تابستان های خود را در قطب شمال می گذرانند و قبل از شروع مهاجرت ۱۰۰۰۰ کیلومتری به مکزیک به اندازه کافی غذا به دست میاوردند و با مشکل رو به رو نبودند. البته لازم به ذکر است، اگرچه آنها در طول مسیر هم غذا می خورند اما معمولا با کاهش وزن زیادی روبرو می شوند. آنها تقریبا همه چیز را می خورند به ویژه آمفی پادها که موجوداتی کوچک شبیه میگو هستند و در رسوب کف اقیانوس قطب شمال زندگی می کنند.
نکته دیگری که می بایست به آن اشاره نمود این است که، در سال گذشته قطب شمال به طور غیر عادی گرم بوده است و تغذیه نهنگ ها از آن منطقه با سختی مواجه شده است. دانشمندان معتقدند که از دست دادن یخ دریا می تواند منجر به از دست رفتن جلبک هایی شود که آمفی پاد ها از آن ها تغذیه می کردند.طبق گفته سو مور که یک اقیانوس شناس بیولوژیکی در دانشگاه واشنگتن است:نظرسنجی ها و تحقیقات  نشان می دهد که بستر های دارای  آمفی پاد در حال حرکت به سمت شمال هستند و جا به جایی های گسترده ای دارند.
جان کالمبوکیدیس که یک زیست شناس است به همراه گروه تحقیقاتی خود خاطر نشان کرد که هرچه نهنگ ها برای یافتن غذا به فواصل دورتر می روند، در واقع وارد مناطقی می شوند که به طور معمول دیده نمی شوند از جمله خلیج سانفرانسیسکو به گونه ای که چهار تا از ده نهنگ خاکستری که در سال جاری در نزدیکی سان فرانسیسکو مرده بودند، توسط کشتی ها زخمی شده بودند زیرا آنها وارد منطقه ای شده بودند که خارج از تصور بوده و به هیچ عنوان قابل رویت نبودند.
متخصصان محیط زیست می گویند:علت شنای مرگبار نهنگ ها به سوی ساحل آن هم برخلاف روند طبیعی هنوزدقیقا شناخته شده نیست و بررسی های آن ها نتوانسته است عامل دقیق و مشخصی برای این امر، پیدا کند، اما مسائلی مانند بیماری، خطای ناوبری، نامناسب بودن ویژگی های جغرافیایی، جزر (پایین آمدن سطح آب) شدید و ناگهانی دریا، فرار از دست شکارچیان یا تغییرات ناگهانی و شدید آب و هوایی می تواند در زمره عوامل این اتفاق محسوب شوند
از طرف دیگر در نشستی در این خصوص، مردم و مسئولان محلی اعلام کردند: بسیاری از این نهنگ ها را زنده پیدا کرده اند اما به دلیل نبود تجهیزات فنی لازم و نیروهای کافی قادر به بازگرداندن این حیوانات عظیم الجثه به دریا نبوده و از این رو شاهد مرگ رقت بار آنها بوده اند./منبع:theguardian


 

https://zistonline.com/vdcc0oq4.2bqxi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما