تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 79995
یک پژوهشگر آلودگی نوری از نورپردازی روی درختان انتقاد کرد و نسبت به مرگ تدریجی درختان از جمله درختان ولیعصر در نتیجه این کار هشدار داد.
مرگ تدریجی درختان ولیعصر در اثر آلودگی نوری
به گزارش زیست آنلاین، حامد میرزاخلیل که پیش از این هم در مورد آسیب‌های جسمی و احتمال بروز سرطان‌ها بر اثر کنترل نکردن نورپردازی‌های شهری اظهار نظر کرده بود، در گفت‌وگو با ایسنا نسبت به نورپردازی درختان و خطرات ناشی از آن برای عملکرد درختان هشدار داد و گفت: در برخی خیابان‌های بزرگ و مهم تهران مثل ولیعصر، پیروزی، بلوار کشاورز و بلوار میرداماد، درختان با چراغ‌های LED نورپردازی شده‌اند، بدون توجه به این موضوع که درخت هم یک موجود زنده است و احتیاج به استراحت دارد.

وی تأکید کرد: گرچه با نورپردازی، از نظر ما انسان‌ها درختان، زیبا به نظر می‌آیند اما با این کار سهم زندگی درخت از آن گرفته می‌شود چون درخت هم مثل انسان به تاریکی نیاز دارد و با نورپردازی چرخه فیزیولوژی درخت به هم می‌ریزد.

بیشتر بخوانید: تاثیر آلودگی نوری شهرها بر زیستگاه های حیات وحشدو شاخصه «دمای هوا» و «طول روز» در گیاهان عامل تغییر فصل و فرارسیدن خواب زمستانی

دو شاخصه «دمای هوا» و «طول روز» در گیاهان عامل تغییر فصل و فرارسیدن خواب زمستانیاین پژوهشگر آلودگی نوری با بیان این موضوع که گیاهان با دو شاخصه «دمای هوا» و «طول روز» متوجه تغییر فصل و فرارسیدن خواب زمستانی می‌شوند، گفت: نورپردازی باعث می‌شود که درخت حس کند که هنوز طول روز کم نشده و همچنان تابستان است، برای همین هم فرآیند خزان درختان با تأخیر اتفاق می‌افتد و متأسفانه گاه شاهد آن هستیم که در خیابان ولیعصر تا آخر آذرماه روی درختان چنار همچنان برگ سبز وجود دارد. طبیعتاً با این روال فصل شکوفه‌زنی هم چند ماه عقب می‌افتد و در نهایت به تدریج باعث مرگ درخت می‌شود، آن هم درختان خیابان ولیعصر که در خاورمیانه از ارزش طبیعی بالایی برخوردار است.

به گفته میرزاخلیل در کشورهای دیگر هم از نور برای جشن‌ها استفاده می‌شود، برای مثال در شهر لئون فرانسه هر ساله جشن نور برگزار می‌شود و در جریان آن تکنولوژی‌های جدید را روی ساختمان‌های بزرگ پیاده می‌کنند، اما دقت داشته باشیم که این مراسم‌ها تنها برای بازه محدود چند روزه است و این طور نیست که برای همیشه روی درختان و ساختمان‌ها نورپردازی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: آلودگی نوری خطری جدی برای سلامت انسان ها و جانداران ضرورت بررسی تأثیر نورپردازی روی درختان و پرنده‌ها

ضرورت بررسی تأثیر نورپردازی روی درختان و پرنده‌هاوی با اشاره به ضرورت بررسی تأثیر نورپردازی روی درختان و پرنده‌ها گفت: آلودگی نوری موضوعی چند بعدی است و علاوه بر تأثیرات منفی آن بر محیط زیست باید به لحاظ اقتصادی به دلیل اتلاف انرژی و از منظرهای حقوقی و امنیتی مورد بررسی قرار گیرد.

این پژوهشگر آلودگی نوری همچنین تأکید کرد: باید بین شب و روز و ابتدای شب و ساعات پایانی شب در نورپردازی تفاوت قائل شویم چون در این ساعات میزان تردد جمعیت و طبیعتاً نیاز به نور یکسان نیست. متأسفانه در شهرهای ما استاندارد نورپردازی در فضای شهری رعایت نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، این کارشناس حوزه آلودگی نوری پیش از این در مورد اثرات منفی نورپردازی‌های خارج از کنترل روی سلامت انسان‌ها توضیح داده بود که انسان باید در تاریکی محض به خواب برود چون هرمون ملاتونین تنها در ساعات شب ترشح می‌شود. این هورمون وظیفه تنظیم چرخه طبیعی بدن را برعهده دارد که بر اساس آن چرخه خواب و بیداری، گرسنگی، عادت ماهانه زنان و سایر موارد تنظیم می‌شود. دقت داشته باشیم که اگر در اتاق خواب چراغی روشن باشد یا از طریق تیر چراغ برق یا پارک مجاور خانه نور وارد اتاق خواب شود، این موضوع باعث اختلال در ترشح هورمون ملاتونین می‌شود و فرد بعد از بیدار شدن احساس خستگی و کرختی می‌کند.

بیشتر بخوانید: آلودگی نوری به آلودگی های دیگر افزوده شداختلالات نوری علت خشک شدن درختان خیابان ولیعصر(عج)

اختلالات نوری علت خشک شدن درختان خیابان ولیعصر(عج)رئیس محیط زیست استان تهران، شهریور ماه سال گذشته (۹۶) گفت: وجود نور و چراغانی فراوان در طول شبانه‌روز در سطح خیابان‌های شهر تهران به ویژه خیابان ولیعصر(عج)، موجب خزان زود هنگام درختان شهر شده است.
مرگ زودرس درختان خیابان ولیعصر/ آلودگی نوری اختلالاتی در زندگی زیستمندان ایجاد کرده استمحمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خزان زود هنگام درختان خیابان ولیعصر(عج) تهران، اظهار داشت: بحث خزان زود هنگام درختان چنار در خیابان‌های شهر تهران به ویژه خیابان ولیعصر(عج) به عواملی از جمله تغییرات دمایی، محیطی، خاک، تخریب ریشه برخی از درختان و مهم‌ترین آن‌ها اختلالات نوری ربط دارد.

وی افزود: فتوسنتز (تثبیت کربن در مواد عالی) مهم‌ترین واکنش گیاهان است که به دوشکل در حضور نور و یا بدون نور و در تاریکی در گیاهان انجام می‌شود.

بازگیر با بیان اینکه استفاده از انواع لامپ‌ها، نورافکن‎ها و سایر لوازم روشنایی موجب برهم زدن رشد طبیعی گیاهان می‌شود، گفت: درختان و گیاهان هم به نور نیاز دارند، اما نیاز آن‌ها به گونه‌ای نیست که در تمام شبانه روز به نور احتیاج داشته باشند و فرآیند فتوسنتز گیاهان در برخی مراحل به حضور مطلق نور نیازمند نیست واگر این فرآیند به درستی انجام نشود در رشد گیاهان و درختان اختلال ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ما برای تولید نور در زندگی شهری موجب بروز اختلالاتی در چرخه طبیعی زندگی جانوران و گیاهان در جهان شده‌ایم، تصریح کرد: همه تغییرات ایجاد شده در محیط برای تولید نور در زندگی گیاهان و جانداران تأثیرگذار است، مانند زرد شدن رنگ برگ درختان در فصل تابستان که دلیل اصلی این قبیل تغییرات، اختلال زمانی در ساعات شبانه روز است، چراکه گیاهان و جانداران نیز همانند انسان‌ها به خواب نیاز دارند.

رئیس محیط زیست استان تهران با اشاره به اظهار نگرانی برخی از شهروندان تهرانی از حضور برخی گونه‌های جانوری در شهر مانند روباه، تصریح کرد: این روزها برخی از شهروندان تهرانی از وجود روباه در سطح شهر تهران و اطراف آن شکایت می‌کنند که باید گفت عوامل مختلفی از جمله تصرف شهرها به عنوان زیستگاه اولیه این قبیل جانوران توسط انسان، کاهش و عدم دسترسی آن‌ها به طعمه‌ها و غذای مورد نیازشان موجب شده تا این حیوانات برای تأمین غذا در میان پسماندهای موادغذایی رها شده در سطح کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و اطراف سطل‌های زباله پرسه زنند.

بازگیر با بیان اینکه روباه حیوانی به شدت مخفی کار و شب زی است، گفت: با توجه به اختلالات ایجاد شده در ساعات شبانه‌روز شاهد حضور این حیوان در سطح کلانشهر تهران هستیم، چراکه ما با تغییراتی که در محیط زندگی خود ایجاد کرده‌ایم دیگر شبی برای این حیوانات باقی نگذاشته‌ایم و به علت چراغانی و نورانی بودن معابر و خیابان‌های شهر این حیوانات به دنبال نور رفته و در سطح شهر پرسه می‌زنند.

رئیس محیط زیست استان تهران تصریح کرد: گیاهان و جانوران حق زندگی دارند و ما برای راحتی خودمان این حق را از آن ها سلب کرده‌ایم و رودخانه‌ها، درختان و حتی آسمان  و غیره را به تصرف خود در آورده‌ایم و باید برای تداوم حیات نسل‌های آینده و حفظ طبیعت به این گونه‌ها فرصت زندگی دهیم.

https://zistonline.com/vdciw3ay.t1a332bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما