سطح دی اکسید کربن در دو سال اخیر به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است، به طوری که محققان آن را یک شوک واقعی به جو زمین عنوان می کنند.
براساس داده های جدید منتشر شده توسط آزمایشگاه تحقیقاتی سیستم محیط زیست (ESRL)، سطح دی اکسید کربن در فاصله زمانی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ تا شش بخش در هر میلیون (ppm) افزایش یافته است . به گفته محققان، جریان رصد شده افزایش دی اکسید کربن در سال های اخیر بیش از ۲۰۰ برابر سریعتر از روند رصد شده در آخرین عصر یخبندان است، به طوری که این پنجمین سال متوالی است که دی اکسیدکربن ۲ ppm یا بیشتر افزایش می یابد. حال دانشمندان می گویند میزان رشد افزایش دی اکسید کربن در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، سریعتر از رشدی است که در طی ۵۹ سال ثبت رکورد آن مشاهده شده است. کارشناسان در گذشته ۴۰۰ ppm را نقطه اوج انتشار دی اکسید کربن ذکر کرده بودند که پیامدهای سنگینی برای شرایط آتی آب و هوایی در بر دارد. اما در سال ۲۰۱۵ متوسط سطح دی اکسید کربن جهان از این نقطه گذشت و جهان با افزایش ۴۳ درصدی دی اکسید کربن نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن روبرو شد. پیتر تانس محقق برجسته در شبکه مرجع گازهای گلخانه ای جهان NOAA گفت: نرخ افزایش انتشار دی اکسید کربن در دو دهه گذشته ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابر سریعتر از چیزی است که زمین در دوران انتقال از آخرین عصر یخبندان تجربه کرده است. این یک شوک واقعی به جو است. دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای محسوب می شود، به ای معنی که گرما را در اتمسفر نگاه می دارد.