نخستین همایش ملی دانشگاه سبز با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه خلیج فارس در بوشهر آغاز شد.
به گزارش زیست آنلاین ، دبیر اجرایی همایش ملی دانشگاه سبز گفت: این همایش به مدت ۲ روز با هدف آشنایی با تجارب و دستاوردهای پژوهشی و فناوری در زمینه استفاده از انرژیهای پاک و تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در دانشگاههای کشور در بوشهر برگزار شده است. احمد جامه خورشید در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران افزود: در آیین افتتاحیه این همایش کارشناسانی از سازمانهای حفاظت محیط زیست، برنامه و بودجه، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نمایندگان دانشگاههای کشور و مسئولان استان بوشهر حضور دارند. وی اضافه کرد: ۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که بخشی از آنها در مدت برگزاری همایش ارائه میشود. جامه خورشید ادامه داد: عصر امروز ۲ نشست با عنوان های ۳۹;دانشگاه سبز و مدیریت آب و پساب۳۹; و ۳۹;دانشگاه سبز و بهینه سازی مصرف انرژی۳۹; با هدف ارائه تجربیات دانشگاههای کشور در این بخشها برگزار خواهد شد. وی گفت: کارگاه آموزشی بهینه سازی مصرف انرژی، نشست دانشگاه سبز و حفظ محیط زیست با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای این همایش است.
نمایشگاه دستاورد دانشگاههای سبز کشور در بوشهر گشایش یافت
دبیر اجرایی همایش ملی دانشگاه سبز که از روز چهارشنبه در بوشهر آغاز شد، گفت: این نمایشگاه که در هفت غرفه برپاشده به مدت ۲ روز صبح و عصر پذیرای علاقه مندان به حوزه مدیریت سبز است. احمد جامه خورشید افزود: در این نمایشگاه، دانشگاههای سبز آخرین دستاوردهای خود در حوزه مدیریت سبز را به نمایش عموم گذاشته اند. وی اضافه کرد: دانشگاههای صنعتی سهند و شهید مدنی آذربایجان شرقی، علم و صنعت ایران، شیراز، خلیج فارس بوشهر، اصفهان و پژوهشگاه مواد و انرژی تهران در این نمایشگاه شرکت دارند. جامه خورشید ادامه داد: طرح های مکانیزاسیون آبیاری فضای سبز دانشگاه، سامانه هواشناسی، سیستم تصفیه خانه فاضلاب دانشگاه، حمل و نقل ریل باس، بزرگترین نیروگاه خورشیدی، نخستین نرم افزار پیام رسان بومی (NOTICE) و تصاویری از ساختمان مظهر معماری سبز از جمله طرح های ارائه شده در این نمایشگاه است. وی گفت: کودهای ارگانیک ساخته شده از ضایعات دانشگاه خلیج فارس از جمله ضایعات نخل و سلف سرویس دانشگاه، جلبک های بومی استان بوشهر که دارای مواد عالی و معدنی فراوانی هستند از جمله محصولات به نمایش در آمده در نمایشگاه دستاورد دانشگاههای سبز است. نخستین همایش ملی دانشگاه سبز با مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه خلیج فارس در بوشهر آغاز شده و تا فردا پنجشنبه ادامه دارد. در این همایش کارشناسانی از سازمانهای حفاظت محیط زیست، برنامه و بودجه، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نمایندگان دانشگاههای کشور و مسئولان استان بوشهر حضور دارند. دانشگاه سبز(green university) در جهان به عنوان جایی شناخته میشود که همه فعالیتهای آن بر اساس چشم انداز توسعه پایدار صورت میگیرد و نشان دهنده مسئولیت مهم آموزش عالی در توسعه جامعه است. نخستین بار در جهان موضوع دانشگاه سبز و توسعه پایدار توسط یک فرد آمریکایی مطرح شد. او در سال ۲۰۰۵ میلادی یک انجمن حرفهای با عنوان انجمن توسعه پایدار و پیشرفت آموزش عالی را تشکیل داد که این انجمن در دنیا به اختصار با عنوان AASHE شناخته شد. اما هم اکنون AASHE به دانشگاههایی گفته میشود که بالاترین سطح موفقیت را در طراحیهای سبز و توسعه آن در جوامع اطراف خود دارند.