تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : 86967
رییس انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران گفت: ۴ عامل قانون‌گذاری، فرهنگ‌سازی، قیمت‌گذاری و تکنولوژی بر کنترل شدت مصرف انرژی موثر است.
۴ عامل تاثیرگذار در کاهش شدت مصرف انرژی در کشور
به گزارش زیست آنلاین، سعید مهذب ترابی در نشست بررسی شدت مصرف انرژی در ایران، با بیان اینکه از سال ۹۰ ایده استفاده از درآمدهای ناشی از بهینه‌سازی برای اجرای پروژه‌ها شکل گرفت، اظهار داشت: به هیچ عنوان امکان مقایسه شدت مصرف انرژی بین کشورهای مختلف با توجه به مدل مصرف انرژی، ساختار فرهنگی و... قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.

رییس انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران ادامه داد: کمتر کشوری وجود دارد که دو حامل انرژی را هم‌زمان به روستاها برده باشد.

وی تاکید کرد: شدت مصرف انرژی به معمای آن است که چه مقدار انرژی برای افزایش یک واحد رشد تولید ناخالص داخلی مصرف می‌شود.

مهذب ترابی با بیان اینکه تورم، تحریم، مباحث تکنولوژی و... باعث شد نتوانیم شدت مصرف انرژی را در ایران کنترل کنیم، گفت: وزارتخانه‌های نفت و نیرو متولی تولید، انتقال و توزیع انرژی در کشور هستند. این دو وزارتخانه بر کاهش مصرف تاکید دارند، این در شرایطی است که باید به عنوان تولیدکننده به دنبال افزایش مصرف باشند.

وی ادامه داد: ممکن است در کوتاه‌مدت نگاه منافع ملی وجود داشته باشد؛ اما با ورود بخش خصوصی نمی‌توان انتظار داشت که به دنبال کاهش مصرف باشند.

رییس انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بیشترین رشد مصرف برق در کشور را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: ناکارآمدترین واحدهای مصرف انرژی همین چاه‌های کشاورزی هستند و کاری نیز در این زمینه انجام نشده است.

عامل شدت مصرف انرژی در ایران

مهذب ترابی تاکید کرد: یکی از دلایلی که شدت مصرف انرژی نمی‌تواند تحت کنترل باشد، همین تناقضات است.

این استاد دانشگاه گفت: ۴ عامل در شدت مصرف انرژی مطرح می‌شود. عامل اول مباحث مربوط به قانون‌گذاری است که در این زمینه هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد.

وی دومین عامل را فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی است، افزود: اکنون حساسیت لازم در جامعه ایجاد شده و عدم رعایت مصرف بهینه نبود تفاوت معنادار است.

مهذب ترابی ادامه داد: سومین نکته بحث قیمت است. افرادی که می‌خواهند تنها با تغییر قیمت شدت مصرف انرژی را کنترل کنند راه به ناکجا می‌برند؛ زیرا کافی است شوکی به قیمت دلار وارد شود و قیمت دوباره کاهش پیدا کند.

وی چهارمین نکته را تکنولوژی عنوان کرد و گفت: اگر همه عوامل وجود داشته باشد؛ اما تکنولوژی روز شکل نگیرد، نمی‌توان شدت مصرف انرژی را کنترل کرد.

رییس انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران افزود: در این ۴ عامل برای کاهش شدت مصرف انرژی وزارت نیرو و وزارت نفت نقشی ندارند و تنها در قوانین می‌توانند پیشنهاد دهند.

بخش خانگی ۳۳ درصد مصرف برق کشور را دارد

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۳ درصد از کل مصرف برق کشور در بخش خانگی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: تجهیزات اگر در بخش خانگی به‌روز شود، شدت مصرف بخش خانگی کاهش پیدا می‌کند.

مهذب ترابی گفت: پتانسیل بین ۱۰ تا ۱۷ درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران غیرمنطقی است، افزود: مباحث تکنولوژیک و مربوط به بهبود تکنولوژی باید در سرلوحه تصمیمات حاکمیتی قرار گیرد.

این استاد دانشگاه بر لزوم تعیین یک ساعت صفر برای کنترل مصرف انرژی خبر داد و گفت: از این زمان، ‌هیچ محصولی بدون وجود تکنولوژی روز وارد چرخه مصرف کشور نشود.
https://zistonline.com/vdcfe1dc.w6dvvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما