تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : 86952
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: دومین جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و صد میلیون مترمکعب آب از تصفیه‌خانه‌های شهرهای تبریز و ارومیه رها شده است.
سلاجقه: ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب برای احیای دریاچه ارومیه رها شده است
به گزارش زیست آنلاین، «علی سلاجقه» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایرنا افزود: مشکل آب هم که حل شود، حتماً انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی‌سیب انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان باید تکالیف خود را در زمینه کشت‌های جایگزین و کشت‌های کم‌آب‌بَر و رهاسازی به‌موقع آب انجام دهد و وزارت نیرو هم باید حقآبه را بر سر تالاب تحویل دهد نه در مسیر.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اتصال آب ژرف به شهرهای استان سیستان و بلوچستان با وجود مخالفت محیط زیست با بهره‌برداری از این آب‌ها، گفت: قرار شده معاونت علمی ریاست جمهوری آزمایشات و مطالعاتی درباره سه چاه ژرف انجام دهد و بعد از نظر کمی و کیفی تصمیم‌گیری می‌شود که از این آب‌ها استفاده شود یا نه.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از بهره‌برداری یک چاه ژرف در سیستان توضیح داد: شاید بحث اضطرار باشد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر حفظ اکوسیستم و احیای تالاب انزلی تصریح کرد: یک قرارگاه جهادی تشکیل شده و قرار است در یک بازه زمانی مشخص این امر پیگیری شود؛ از جمله این‌که حریم تالاب مشخص شود که کاداستر انجام شده و نیز مباحث حقوقی و ادعای برخی در مورد مالکیت نیز در حال تعیین تکلیف است.

سلاجقه اضافه کرد: همچنین قرار شده کار تصفیه‌خانه‌های صومعه‌سرا، رشت و انزلی هرچه‌سریع‌تر انجام شود و این تصفیه‌خانه‌ها راه‌اندازی شوند تا هیچ‌گونه فاضلابی وارد انزلی نشود.

به گفته وی، مدیریت جامع حوزه آبخیز مشرف به تالاب هم در حال انجام و قرار است موج‌شکنی که تالاب را با مشکل مواجه کرده، حذف شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص موضوع زباله در استان‌های شمالی کشور، اظهار داشت: پس از سفر رئیس‌جمهور به استان‌های شمالی، دو موضوع اساسی در دستور کار سازمان و حتی در دستور کار شخص رئیس‌جمهور قرار گرفته است که یکی از آنها موضوع پسماند است که کارگروه ملی پسماند کشور هر هفته در سازمان حفاظت محیط زیست با معاونین وزرای مربوطه تشکیل می‌شود.

سلاجقه افزود: در موضوع سراوان نیز خوشبختانه یک برنامه عملیاتی بسیار عالی طراحی شده و دیروز هم موضوع با استاندار مطرح شد و آنجا وضعیت مناسبی دارد و دستور کار اصلی سازمان این است که باقی پسماند هم در یک بازه زمانی مشخص با روش اجرای کار معین، محل تأمین اعتبار و بازه زمانی کاملاً مشخص شده، ساماندهی شود.

وی درباره این‌که آیا قرار نیست کارخانه زباله‌سوزی در استان مازندران راه‌اندازی شود، گفت: زباله برای ما سرمایه است؛ در حال حاضر موضوع کارخانه‌ ساری در مرحله نهایی است و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و در بحث نوشهر هم کارش انجام شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که زباله ارزش افزوده محسوب می‌شود، ادامه داد: بحث زباله ساماندهی شده و دیگر اجازه تخلیه زباله داده نمی‌شود و شیرابه‌ها هم تصفیه می‌شود.
https://zistonline.com/vdcj8heo.uqemizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخه با این مقدار آب مثل چطوری میشه دریاچه رو احیا کرد جز اینکه این مقدار هم در کوتاهترین زمان ممکن هدر می‌رود مثل این که با یک قاشق مرباخوری یک تشت بزرگ را که خالی و خشک است پر کنیم و یک بودجه کلفت هم برای این رهاسازي هم در نظر گرفت ، چرا ستاد احیا بدنبال عامل اصلی خشکی دریاچه نیست اگر واقعا کارشناس این سازوکار وجود دارد و زندگی دوباره برای دریاچه را خواهان می‌باشد باید دنبال تمامی فاکتورهای اصلی در بحران موجود را بررسی و با استقبال از هر نوع نظر تخصصی که در زندگی دوباره موثر می‌باشد واقعا‌‌ انرژی خود را بکار گیرد و فرصت را از دست ندهد. زیرا که بحران و خشکی دریاچه به ضرر فقط منطقه و استان مربوطه نیست و آثار آن دامن مناطق گسترده‌تری می‌گردد. به امید احیای واقعی دوباره دریاچه زندگی.