تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 86691
دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار اعلام کرد: مالچ (خاک‌پوش) پلیمری ساخت پژوهشگران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در آزمون‌های میدانی بعد از گذشت ۱۸ ماه اثربخشی خوبی داشته است.
مالچ پلیمری پژوهشگاه پتروشیمی در مهار ریزگردها اثرات موثری داشته است
به گزارش زیست آنلاین، پژوهشگران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با تهیه نوعی پوشش پلیمری گامی جهت بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها برداشته اند. این پوشش ها که بیشتر به نام مالچ شناخته می شوند به عنوان یک پوشش خاک قابل استفاده اند.

پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران میزبان نشستی برای حل مشکل ریزگردها با حضور مدیران سازمان حفاظت محیط زیست؛ شامل علی‌محمد طهماسبی بیرگانی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار، احمدرضا لاهیجان‌زاده مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و مسوول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست و همچنین غلامرضا حسن‌پور رییس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، جواد کریمی معاون اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه و مهدی نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و اعضای هیأت علمی این پژوهشگاه بود.

در این جلسه ابعاد مختلف مشکل ریزگردها از جمله پیامدهای بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی آن و راه‌های حل بحران ریزگردها طرح و بررسی شد.

مالچ پلیمری پژوهشگاه پتروشیمی در مهار ریزگردها اثرات موثری داشته است

در ابتدای این جلسه طهماسبی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گزارشی از موفقیت خاک‌پوش (مالچ) پلیمری ساخت محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در دستیابی به شاخص‌های سخت‌گیرانه سازمان حفاظت محیط زیست برای خاک‌پوش‌های غیرنفتی ارایه داد.

آزمون میدانی مالچ‌های غیرنفتی در دو منطقه انتخابی میبد و بافق
وی به سوابق و معضلات استفاده از مالچ نفتی برای محیط زیست اشاره کرد و گفت: در فراخوان اولیه برای تولید مالچ غیرنفتی در کشور حدود ۸۰ متقاضی نمونه‌های ساخته شده را معرفی کردند که طی مراحل مختلف و انجام آزمون‌های حساس و دقیق روی آنها، هشت نمونه مالچ غیر نفتی برای انجام آزمون‌های میدانی (پایلوت) انتخاب شدند. در این مرحله مالچ‌ها باید در دو منطقه انتخابی از میبد و بافق در محدوده مشخصی پاشیده شده و اثربخشی آن‌ها طی دو سال متوالی رصد می شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: دانشگاه یزد نیز مسوولیت رصد و پایش این مالچ‌ها را به عنوان ناظر بر عهده داشته است. از چند ماده مختلفی که در این ۲ منطقه پاشیده شده‌اند تا به حال محصول خاک‌پوش پلیمری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بهترین عملکرد را داشته است.

طهماسبی ادامه داد: با توجه به گذشت ۱۸ ماه از زمان پاشش و پایش این محصول، اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد این محصول قادر است عملکرد مطلوب خود را در زمان باقیمانده شش ماهه نیز حفظ کرده و موفق به اخذ مجوزهای لازم برای استفاده در سطح وسیع در کشور شود.

آمادگی وزارت امور خارجه برای مبارزه با ریزگردها در عراق

براساس گزارش پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، کریمی معاون اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه هم به وضعیت عراق و مشکلات ناشی از ریزگردها در این کشور اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه آمادگی دارد که مذاکرات و  تسهیلات لازم برای پاشیدن این محصول در کشور عراق را  پیگیری کند.

حسن‌پور رییس سازمان بسیج اصناف نیز با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل هر چه سریع‌تر مشکل ریزگردها، آمادگی سازمان بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای در اختیار گذاشتن تجهیزات لازم برای پاشش این ریزگردها در سطح وسیع  اعلام کرد.

 همچنین در این نشست نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران اعلام کرد این پژوهشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تولید و پاشش این محصول در سطح وسیع آماده هستند.

در پایان مقرر شد مذاکرات و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین هزینه‌های انجام این طرح طبق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط‌زیست و برنامه ششم توسعه کشور صورت گیرد./ایرنا
https://zistonline.com/vdcjvmeo.uqemhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما