تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : 86690
رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر مخالفت این سازمان با هر گونه ساخت و ساز جدید در جزیره آشوراده تاکید کرد.
مخالفت سازمان محیط زیست با هر گونه ساخت و ساز جدید در جزیره آشوراده
به گزارش زیست آنلاین، علی سلاجقه در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که با حضور دکتر مرتضوی - معاون اجرائی رئیس جمهوری ، ونگانه - استاندار گلستان، رفیعی - نماینده شهرتهران در مجلس شورای اسلامی و قاسمی - مدیرکل حقوق عامه دادستانی کل کشور - برگزار شد، ضمن تاکید بر حفاظت و استفاده پایدار از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، رویکرد سازمان در بهره برداری از مناطق مذکور را طبیعت‌گردی در جهت اشاعه فرهنگ حفاظت محیط زیست وآشنا کردن مردم با ارزش‌های طبیعت عنوان کرد.  

وی با تاکید بر رویکرد طبیعت گردی در جزیره آشوراده گفت: محور موافقت‌های قبلی سازمان در جزیره آشوراده همین موضوع وگردشگری گسترده بود وآنچه که به عنوان گردشکری متمرکز در صورتجلسه کمیته ارزیابی سال ۹۶  عنوان شده دربند پنج همین صورتجلسه به‌صراحت به احداث سازه‌های سبک و قابل حمل اشاره دارد. از این رو درجهت حفاظت از ارزش‌های بی‌نظیر اکولوژیک وگردشگری جزیره و جلوگیری از تکرار وقایع تلخ ساخت و ساز در روستای زیارت گرگان ، سازمان با هر گونه ساخت و ساز جدید در جزیره مخالف است.

در ابتدای این جلسه - دبیر شورای عالی شهرسازی - در خصوص مسائل مرتبط با موضوع، توضیحاتی ارایه و متعاقب آن استاندار گلستان و معاون اجرایی رئیس جمهوری توضیحات و درخواست‌های خود را در جلسه مطرح کرد.

 در ادامه رفیعی - نماینده مجلس شورای اسلامی - ضمن اشاره به ارزش‌های بی نظیر این جزیره وتالاب مربوطه، از جمله نقش غیر قابل انکار آن در زنجیره غذایی و زیستی آبزیان دریای مازندران، بر ضرورت حفظ پرندگان بومی و مهاجر کشور  - که خود یکی از سرمایه‌ها و انگیزه‌های اصلی سازمان همیاری شهرداری های استان گلستان در ورود به بحث طبیعت گردی جزیره بود- تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی نیز بر تاثیر طرح‌های سدسازی کشورهای همسایه روی کاهش آورد دریای خزر وتاثیرات آن روی اکوسیستم شبه جزیره وتالاب مربوطه تاکید کرد و در این راستا از اقدامات استانداری گلستان در جهت حمایت از طرح احیای تالاب میانکاله و از جمله لایروبی مجاری طبیعی آن تقدیر شد .

دیگر اعضای شورای عالی شهرسازی نیز بر حفظ رویکرد طبیعت‌گردی جزیره و تمرکز خدمات پشتیبان گردشگری در اراضی ۱۳۴ هکتاری پیش بینی شده در بندر ترکمن  - خارج از جزیره آشوراده - تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در نهایت رئیس شورای عالی شهرسازی مقرر کرد که با توجه به جایگاه قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در تعیین نحوه بهره برداری از مناطق تحت مدیریت خود، در اسرع وقت ریاست این سازمان نظر نهایی وصریح خود را در خصوص ابعاد موضوع طبیعت گردی جزیره به دبیر خانه شورایعالی شهرسازی منعکس کند تا موضوع در جلسات آتی در صحن  شورای عالی شهرسازی مطرح و مصوبه لازم صادر گردد./ایسنا
https://zistonline.com/vdciuqav.t1aq32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما