تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : 86649
یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و تولید دستگاه ایستگاهی پایش کیفیت هوای محیطی صد درصد خورشیدی شد. این دستگاه قادر است آلاینده‌های هوای محیط، آلودگی صوتی، بو و پارامترهای جوی را پایش کند.
تولید تجهیزات اندازه‌گیری و پایش آلاینده‌های هوا در کشور
به گزارش زیست آنلاین، مهندس سپهر حیدرعربی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با معرفی جدیدترین محصول این شرکت با عنوان دستگاه ایستگاهی پایش کیفیت هوای محیطی، گفت: این دستگاه با انرژی خورشیدی کار می‌کند و بدون نیاز به برق شهر، اطلاعات پایش هوا را به دو صورت آنلاین(سامانه اینترنتی) و آفلاین(تلویزیون‌های شهری) در اختیار قرار می‌دهد.

وی در ادامه افزود: این دستگاه اطلاعات آلودگی هوای شهری از جمله غلظت غبار PM۲.۵ و PM۱۰ و گازهای آلاینده (O۳، CO، NO۲، SO۲  و VOC ) و هواشناسی(دما، رطوبت، فشار هوا، صوت، سرعت و جهت باد) را که پیش از این توسط نمونه‌های خارجی صورت می‌گرفته، اندازه‌گیری و پایش می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر ضرورت بومی بودن کلیه مراحل تولید، ادامه داد: تمام فرآیند طراحی بدنه، برد الکتریکی، برنامه‌نویسی کامپیوتر، سایت آنلاین و مونتاژ در داخل و توسط محققان جوان کشور انجام می‌شود.

مهندس حیدر عربی خاطرنشان کرد: ابتدا برد الکتریکی دستگاه متناسب با کاربرد دستگاه طراحی و برنامه‌نویسی شده و سپس متناسب با برد، اجزای داخلی و شرایط محیطی دستگاه، بدنه و اجزای مکانیکی دستگاه طراحی می‌شود. این طراحی ابتدا در کامپیوتر صورت گرفته و سپس با استفاده از نتایج آزمون‌های میدانی دستگاه، تکمیل و یا اصلاح می‌شود. پس از انجام آزمون‌های متعدد، الگوی نهایی دستگاه، مونتاژ و برنامه‌نویسی سایت دستگاه تکمیل می‌شود.

وی با بیان این‌که تأمین نیاز کشور در این حوزه صرفاً از طریق خروج ارز و واردات محصولات خارجی است، اظهار کرد: شرکت توانسته این محصول را تا یک پنجم نمونه رقیب خود قیمت‌گذاری کند و علاوه‌بر تأمین نیاز داخل، از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اهمیت ارائه ارزش پیشنهادی در یک کسب وکار، امتیازهای محصول جدید شرکت را برشمرد و افزود: در اختیار داشتن دانش داخلی و امکان ایجاد هرگونه اصلاح و تغییر متناسب با شرایط کشور در دستگاه، ارائه خدمات پس از فروش در کمترین زمان و با بهترین شرایط، عرضه محصول با قیمتی تا یک پنجم نمونه‌های خارجی و جلوگیری از خروج ارز و همچنین در نظر داشتن مسائل امنیتی با توجه به اهمیت اطلاعات اقلیمی هر کشور و آنلاین بودن دستگاه از جمله مزایای محصول شرکت است که سبب تمایز با دیگر کسب و کارها می‌شود.

مهندس حیدرعربی در معرفی رقبای خارجی و داخلی شرکت، گفت: محصولات مشابه توسط کشورهایی از جمله چین، ژاپن، آلمان، ایتالیا و فرانسه تولید می‌شود. در داخل کشور نمونه مشابهی ندارد و منحصر به‌فرد محسوب می‌شود.

وی با تصریح بر این نکته که محصول جدید صد درصد نیاز بازار را تأمین می‌کند و صد درصد سهم بازار این محصول در اختیار شرکت است، خاطرنشان کرد: دستگاه ایستگاهی پایش کیفیت هوای محیطی، سالیانه بیش از ۶۰۰ هزار دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص مشتریان محصول شرکت، گفت: وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، دانشگاه‌ها، کارخانجات، آزمایشگاه‌های خصوصی و شرکت‌های پایشگر از جمله مشتریان این شرکت هستند.

مهندس حیدرعربی با اشاره به تولید ۸ محصول دیگر توسط این شرکت، افزود: شرکت موفق شده تا محصولات دیگری از جمله دستگاه غبارسنج محیطی پرتابل، دستگاه گازسنج محیطی پرتابل، دستگاه پایش غبار خروجی دودکش صنایع، دستگاه گازسنج پرتابل دودکش، دستگاه آنالیزر گاز پرتابل دوده خودرو-تیرگی‌سنج، دستگاه آنالیزر گاز پرتابل اگزوز خودرو، دستگاه پایش لحظه‌ای ذرات معلق محیط و دستگاه نمونه‌برداری ذرات معلق هوای محیط را طراحی و تولید کند.

وی ادامه داد: شرکت می‌کوشد تا تولید این محصولات، کشور را از واردات تجهیزات اندازه‌گیری آلاینده‌های هوا بی‌نیاز و خودکفا کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره موضوع اشتغالزایی نیز یادآور شد: این شرکت توانسته برای بیش از ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کند./ایسنا
https://zistonline.com/vdccoeq4.2bqe08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما