تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : 86648
مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم گفت: ۲ قلاده یوز در حاشیه شمالی میاندشت این شهرستان خراسان شمالی مشاهده شد که این نشان از پویا بودن زیستگاه این حیوان ارزشمند در این منطقه دارد.
مشاهده 2 قلاده یوزپلنگ در شهرستان میاندشت جاجرم
مشاهده 2 قلاده یوزپلنگ در شهرستان میاندشت جاجرم
به گزارش زیست آنلاین، احمد صفرزاده روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشاهده یکی از این یوزها سوم تیرماه و دیگر ظهر امروز گزارش شد.

وی گفت: بر اساس گزارش های مردمی، یوز بالغ در محور سنخواست -جاجرم مشاهده شد و نمایه های یوزپلنگ در اطراف جاده نشان از این دارد که این گونه وحشی و زیبا تردد زیادی در منطقه داشته است.  

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم با اشاره به مشاهده یک قلاده توله یوزپلنگ در حاشیه شمالی میاندشت شهرستان جاجرم در سوم تیرماه جاری گفت: یکی از طبیعت دوستان هنگام گذر از محور سنخواست -جاجرم متوجه یک توله یوزپلنگ شد.

وی اظهار داشت: مشاهده توله خبر خوبی از زادآوری این گونه زیبا در این منطقه دارد و تلاش داریم تا یک ماه دیگر ۱۶ دستگاه دوربین در منطقه نصب شود و بتوانیم تصاویری از حضور این گونه ثبت  کنیم.

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: با توجه به تردد و مشاهده چند باره یوز دراین مسیر در یکسال اخیر از شهروندان خواست در مسیر جاده جاجرم به سنخواست با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.  

منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم با گستره ۸۵ هزار هکتار از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهارگانه کشور به شمار می رود که دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.
https://zistonline.com/vdcbw0bw.rhb0apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما