تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : 85625
کارشناس آب در گفتگو با زیست آنلاین مطرح کرد

دو وعده متضاد وزیر نیرو برای استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری / منازعات بین استانی بیشتر می شود

اختصاصی زیست آنلاین، انجام مطالعات اجتماعی در اجرای طرح های آب ضروری است
زیست آنلاین: وزیر نیرو در استان اصفهان از تکمیل طرح های انتقال آب خبر داد و در عین حال مخالفت خود را با طرح های انتقال آب در استان چهار محال و بختیاری اعلام کرد. این دو موضع در عین حال که می توانند مثبت ارزیابی شوند اما در عمل متضاد هم هستند و معلوم نیست محرابیان قصد دلگرمی موقت مردم استانهای مذکور را داشته یا واقعا راه هایی برای دو چالش مورد اشاره در نظر دارد.
منازعات بین استانهای استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری بر سر آب
منازعات بین استانهای استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری بر سر آب
به گزارش زیست آنلاین، محسن موسوی خونساری، کارشناس آب در گفتگو با زیست آنلاین، مشکلات حوزه آبریز زاینده رود را چالش قرن و دارای دامنه وسیع، متنوع همراه با عدم قطعیت دانست و گفت: به دلیل پیچیدگی فراوان این چالش  حل آن تا رسیدن به نقطه مطلوب شاید چند دهه به درازا انجامد.
 
وی با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به اصفهان و چهارمحال بختیاری، این سفر را  دارای حاشیه هایی زیادی خواند و عنوان کرد: آقای محرابیان ابتدا در سفر به اصفهان به صحبت های بحق کشاورزان،نمایندگان مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و مدیران استان گوش کرد و سپس وعده داد که طرحهای نیمه تمام (طرحهای مربوط به انتقال آب ) تکمیل خواهد شد. روز بعد نیز با حضور در استان چهارمحال و بختیاری رفته و مجدد در جمع مردم منطقه، نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی در موضعی متفاوت و در واقع متضاد، با طرحهای انتقال آب به شدت مخالفت کرد.

این کارشناس ارشد آب اظهارات متضاد وزیر نیرو را در دو سفر متوالی طی دو روز یکی به بالادست حوزه و دیگری پایین دست حوزه را از چند نظر قابل بررسی ذکر و اظهار کرد: موضوع تنازعات منطقه ای در حوزه آبریز در گام اول از جنس مسایل اجتماعی و پیوست اجتماعی طرحها است که قبل از اجرا باید به آن توجه و مطالعات لازم انجام می شد

لذا انتظار می رود وزیر محترم نیرو، ابتدا مرکز اجتماعی وزارت نیرو را تقویت کرده به طوری که طرحهای آبی در وهله اول از دیدگاه اجتماعی بررسی شوند. این امر موجب خواهد شد که مجددا آزمون و خطای حرکت به سمت تامین آب بیشتر را تجربه نکنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در این دو استان تاکید کردند که مشکل در افزون شدن سه برابری مصرف   نسبت به منابع آب موجود است و لذا هیچگاه اجرای طرحهای انتقال آب از حوزه های با منابع محدود کفاف   مصارف را نخواهد داد و طبیعتا تاکیدهای محرابیان بر اجرای چند طرح انتقال آب نمی تواند از وعده فراتر رود.
دقیقا مسئله چیست

موسوی تاکید کرد: مشکلات حوزه آبریز زاینده رود از توسعه کشاورزی بالادست سد زاینده رود گرفته تا تراکم ۴۰۰۰۰ تایی چاههای استان اصفهان سه چالش اساسی را دامنه زده است یکی سفره آب زیر زمینی را تا ۱۴۱۰ بطور کامل تخلیه کرده دوم باعث ایجاد فرونشستی شده که آثار ارزشمند تاریخی اصفهان را تهدید می کند و سوم خشک شدن تالاب گاوخونی را در پی داشته است که این چالش های سه گانه هم اکنون به یک کلاف سردر گم تبدیل شده که علاوه بر دو استان و اقلیم منطقه ذاگرس و منطقه اصفهان به نوعی کل کشور را در بر گرفته است.  
 
وی بر این ضرورت تاکید کرد که وزیر نیرو باید تمام ابعاد موضوع را مطالعه کرده تا بتواند در حوزه آبریز اصفهان از دادن وعده های تکمیل طرحهای انتقال آب و یا واگذاری تملک به بنیاد مسکن و یا بازتخصیص پروانه های آب موجود اجتناب کند.

وی افزود: در دو استان مورد بحث، مسایل اجتماعی حل نشده بقدری مبهم و پیچیده است که می تواند با یک اظهار یک سویه زمینه نزاع های گسترده را فراهم آورد. لذا در موضوع حوزه آبریز زاینده رود باید با اطلاعات کافی و سعه صدر بدنبال خاتمه دادن اختلافات آبی حرکت کنیم.

 
https://zistonline.com/vdcftvdc.w6dt0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما