تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 85612
حکایت آلودگی اراضی گناوه به مواد نفتی معضلی دیرینه است که هر از گاهی همچون لکه هایی سیاه بردامن محیط زیست این شهرستان می‌نشیند و حیات گیاهی و جانوری و کشاورزی این منطقه را به خطر می‌اندازد، اما آنچه از این آلودگی‌ها آزاردهنده‌تر است، انجام نشدن اقدام پیشگیرانه‌ اساسی دراین زمینه است.
به گزارش زیست آنلاین، مطالعه و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که استان بوشهر به علت میزبانی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین همجواری با خلیج فارس که بستر آن معدن ذخایر عظیم نفت و گاز و وجود میدان ها  و سکوهای نفتی و گازی و خطوط لوله انتقال این مواد از خشکی به دریا و بالعکس است و همچنین آبراهه بین المللی تردد شناورهای عظیم حامل مواد نفتی در معرض آلودگی های متعدد قرار دارد.

شهرستان گناوه از مناطق قدیمی نفت خیز جنوب و  پیرامونی صنعت نفت کشور به شمار می‌آید که به عنوان یکی از نقاط راهبردی در امر صادارات نفت کشور قرار دارد اما همواره در معرض آلودگی نفتی از خشکی و ساحل قرار گرفته است.

قصه سرازیرشدن مواد نفتی از لوله های تاسیسات و شرکت های موجود از دریا و خشکی در شهرستان گناوه دیرینه و حکایت چندین ساله برای مردم این منطقه است که پایانی هم ندارد و هنوز اقدامی کارساز برای پیشگیری دائمی از چنین معضلاتی  صورت نگرفته است.

مزارع، باغ ها و نخیلات، ساحل و دریا و طبیعت این منطقه از عمده نقاطی است که در معرض آلودگی نفتی چندین سال گذشته قرار دارد و پیامد و عواقب ناگواری برای محیط زیست این منطقه دربر داشته است، در آخرین مرحله که هنوز چند روزی از وقوع بارندگی در این منطقه نگذشته است لکه‌های نفتی اکنون خود را نمایان و از بالادست به بخشی از اراضی این منطقه سرازیر شده است.

این درحالی است که فعالان محیط زیست گناوه در سال های اخیر بارها نسبت به عواقب آلوده شدن منطقه به مواد نفتی هشدار داده و خواستار چاره اندیشی در برابر چنین معضل مهم زیست محیطی شده اند که درصورت بی توجهی و نبود تدبیر اساسی برای ممانعت از آلوده شدن مجدد این مناطق به موادنفتی، برای سالیان متمادی کیلومترها مسیر آب و زمین‌های کشاورزی و ساحل این منطقه آلوده خواهد ماند.

در مدت سه سال اخیر چندین مرحله اراضی و ساحل شهرستان گناوه به لکه‌های نفتی آلوده شده است.

محدوده اراضی روستای شول در ابتدای هفته جاری، منطقه گلخاری در تیر ماه امسال،  منطقه بینک در آبان ۹۹، دره فصلی بهون دی ماه ۹۹،  مرداد ماه ۹۹ دو مرحله و مهر ۹۸ در نوار ساحلی از نقاط مهم آلوده به مواد نفتی  شهرستان گناوه در این مدت است.

ضرورت تدبیر اساسی برای جلوگیری از نشتی لوله‌های نفتی فرسوده

یکی از علل های درگیرشدن منطقه گناوه به مواد نفتی، قدیمی و فرسودن بودن لوله‌های نفت در این منطقه است که هر از چندمدتی با  شکستگی و نشتی مواجه شده و بیشتر در مواقع  بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌های فصلی به سمت اراضی و ساحل گناوه هدایت می‌شود.

آلودگی نفتی ساحل گناوه نیز که هر از چندگاهی رخ می‌دهد، بیشتر ناشی از نشت نفت از خطوط انتقال در اعماق دریا است که می‌توان به عنوان مهم‌ترین علل آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس در سال‌های اخیر به آن اشاره کرد.

اگرچه کارشناسان و نیروهای شرکت نفت پس از هر شکستگی لوله‌های نفتی که عمری با قدمت زیاد دارند را ترمیم و رفع نشتی می‌کنند اما این مسکنی است که برای مواقع کوتاهی جواب می‌دهد و باید کاری اصولی انجام داد.

 نیاز است شرکت‌های نفتی اقدام‌های پیشگیرانه را تنها به رفع نشتی که کوتاه مدت جواب می‌دهد متمرکز و محدود نکنند.
                                                                     
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: آلوده شدن اراضی و ساحل این شهرستان از گذشته تاکنون به علل مختلف از جمله شکستگی و نشتی در برخی خطوط لوله های نفتی در حوزه استحفاظی  وجود داشته است که باید فکری اساسی و دائمی برای پیشگیری و مهار چنین اتفاقاتی شود.

کامبیز عبدالهی با بیان اینکه  ساحل و خشکی این منطقه در فواصل سال بویژه زمستان چندین بار با آلودگی نفتی مواجه می‌شود، افزود: پس ازگذشت سه روز از وقوع بارندگی‌های روز جمعه هفته گذشته، بخش دیگری از اراضی محدوده روستایی بخش مرکزی به مواد نفتی آلوده شد.

وی گفت: بمحض اطلاع از آلودگی نفتی در منطقه مورد نظر بازدید به عمل آمد و  بلافاصله با شرکت نفت و گاز گچساران تلفنی و نامه‌نگاری موضوع گزارش و از آنها خواسته شد، میزان آلودگی و علت آن را مشخص کنند و همچنین آنها  ملزم به پاکسازی، جمع آوری و انتقال خاک های آلوده به تلمبه خانه گوره شدند.

عبدالهی  اظهارداشت: بنا بر پیگیری‌های صورت گرفته بر اثر شکستگی به میزان خیلی کوچک یکی از لوله‌های  نفت در پنجم آبان ماه جاری و کلمس گذاری آن که در یک روز بعد انجام شده بود، با توجه به نشتی آن و بارندگی اخیر باعث شده است که لکه‌های نفتی به اراضی پایین دست این منطقه سرازیر شود.

وی گفت: براساس مشاهدات و پایش صورت گرفته، لکه‌های نفتی به طول حدود ۵۰۰ متر و عرض بین ۱۰ تا ۲۰ متر بخشی از اراضی بخش مرکزی پس از روستای شول و در نزدیکی شرکت پتروامید را همراه با آب بارندگی در برگرفته است.

شهرستان گناوه به رغم وجود تاسیسات مهم نفتی در جنوب کشور فاقد یک دفتر نمایندگی وزارت نفت برای پاسخگویی به چنین اتفاقاتی  است.

گناوه در شمال استان بوشهر با بیش از  ۱۱۰ کیلومتر نوار ساحلی در کنار تاسیسات مهم نفتی و در مسیر خطوط اصلی لوله انتقال نفت به جزیره خارگ واقع است./ایرنا
https://zistonline.com/vdcb50bw.rhbs8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما