تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 85410
در حالی که بحث سرمایه‌گذاری جدید یا رها کردن تدریجی انرژی اتمی یکی از مباحث داغ کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است، ۱۰ دولت اروپایی اعلام کردند برای تامین انرژی و مقابله با گرمایش زمین بیش از پیش به انرژی هسته‌ای نیاز دارند.
راکتورهای هسته ای
راکتورهای هسته ای
به گزارش زیست آنلاین،از یورو نیوز، وزرای ۱۰ عضو اتحادیه اروپا (فرانسه، فنلاند، رومانی،‌ جمهوری چک، اسلواکی، کرواسی، اسلونی، بلغارستان، لهستان و مجارستان) روز یکشنبه با انتشار مقاله‌ای در نشریات مختلف اعلام کردند افزایش تولید انرژی هسته‌ای فواید بسیاری برای جلوگیری از گرمایش زمین، استقلال انرژی اروپا، مقابله با موج گرانی و کمبود سوخت و همچنین اقتصاد و اشتغال این منطقه دارد.

مساله افزایش تولید برق هسته‌ای یکی از چالش‌های جدی پیش روی کشورهای اروپایی است. باوجود حمایت فرانسه به‌عنوان قدرتمندترین عضو گروه حامیان انرژی هسته‌ای، همین مساله با مخالفت شدید آلمان و اتریش روبه‌رو است. گروه‌های حامی محیط زیست دهه‌ها برای محدود کردن استفاده از انرژی اتمی در این دو کشور تلاش کرده اند.

چالش افزایش یا کاهش تولید برق هسته‌ای در حالی در اروپا به یک جدل جدی تبدیل شده است که دولت‌ها، همزمان با تعریف برنامه‌های میان مدت برای جلوگیری از افزایش گرمای زمین، باید آلترناتیو یا راهکارهایی برای جبران حذف سوخت‌های فسیلی ارائه کنند. برای مثال در حالی‌که قرار است فروش خودروهای بنزینی-گازوئیلی تا سال ۲۰۳۵ در اروپا عملا خاتمه یابد، باید جایگزینی برای تولید برق مورد نیاز خودروها و دوچرخه‌های الکتریکی پیدا کرد.

نمایندگان ۱۰ دولت اروپایی که این مقاله را امضاء کرده اند، از کمیسیون اروپا می‌‌خواهند تا انرژی هسته‌ای را در زمره انرژی‌های سازگار با محیط زیست و آب‌وهوا تعریف کند. در صورت پاسخ مثبت کمیسیون به این درخواست، انرژی هسته‌ای در کنار انرژی‌های تجدیدپذیر مثل نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و آبی، از معافیت‌های مالیاتی و سیاست‌های حمایتی گسترده برخوردار خواهد شد.

فارغ از مساله محیط زیست و گرمایش زمین، چالش افزایش بهای سوخت و همچنین اشتغال هم در کانون توجه ۱۰ دولت اروپایی حامی افزایش بهره‌برداری از انرژی اتمی قرار دارد. این کشورها می‌گویند در صورت حمایت از صنعت هسته‌ای امکان خلق نزدیک به ۱میلیون فرصت شغلی جدید را به اعضای اتحادیه اروپا خواهد داد.

انتخابات فرانسه و مساله انرژی اتمی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه قرار است روز سه‌شنبه از پروژه بلندپروازانه و چندین میلیارد یوریی «فرانسه ۲۰۳۰» رونمایی کند؛ انرژی هسته‌ای و به‌ویژه ساخت نیروگاه‌‌های تولید برق اتمی کوچک، جایگاهی کانونی در این طرح خواهند داشت.

چگونگی برخورد با انرژی هسته‌ای پیشاپیش یکی از جدی‌ترین موضوعات بحث‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. دانیل بوی، پژوهشگر موسسه تحقیقات علوم سیاسی دانشگاه علوم سیاسی فرانسه می‌گوید: «مساله دیگر این نیست که طرفدار انرژی اتمی هستید یا مخالف آن. الان پرسش این است که آیا با ساخت رآکتورهای جدید موافقید یا نه.»

براساس نتایج آخرین نظرسنجی‌ها که روز یکشنبه منتشر شد۵۱ درصد شهروندان فرانسه موافق ساخت رآکتورهای جدید هستند و ۴۹ درصد با آن مخالفند.

این پژوهش‌های میدانی در حالی انجام می‌شود که نسل پیشین رآکتورهای هسته‌ای، تولید کننده اصلی برق در فرانسه، قدیمی شده اند و باید جایگزین شوند. در برابر این واقعیت، سیاستمدارن و به‌ویژه نامزدهای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، نظراتی کاملا متفاوت دارند.

در میان چپ‌گرایان، یانیک ژدو، کاندیدای سبزها و ژان لوک ملانشون،‌ نامزد فرانسه تسلیم ناپذیر، خواهان یک دوره انتقالی حداکثر ۲۰ ساله برای کاهش حداکثری برق تولیدی از رآکتورهای هسته‌ای و جایگزینی آن با منابع طبیعی انرژی، ازجمله آفتاب، باد و جریان‌های آبی (سدها، رودخانه‌ها و دریا) هستند.

این در حالی است که ان ایدالگو، شهردار پاریس و یکی از کاندیداهای بالقوه حزب سوسیالیست، بدون دادن برنامه زمانبندی شده مشخص می‌گوید باید بسیار سریع‌تر از برنامه ماکرون برای کاهش وابستگی به انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۳۵ حرکت کرد. کاندیداهای دیگر حزب سوسیالیست البته این موضع را تایید نمی‌کنند و معتقدند تا زمانی که نیاز است، باید از انرژی‌ هسته‌ای استفاده کرد.

فابین روسل، کاندیدای حزب کمونیست همراه با آرنو مونبور، یکی دیگر از نامزدهای سوسیالیست خواهان حفظ انرژی هسته‌ای در کنار منابع انرژی تجدیدپذیر هستند.

در جناح راست ماجرا به کلی متفاوت است. جمهوری‌خواهان یکصدا خواستار پایان دادن به هرگونه برنامه تعطیلی رآکتورهای اتمی هستند و می‌گویند با رآکتورهای اتمی را به نحوی بازسازی کرد که پس از ۶۰ سال فعالیت هم بتوانند کارساز باشند. براساس پروژه انرژی امانوئل ماکرون موسوم به «افق ۲۰۳۵» باید تا ۱۴ سال دیگر ۱۲ رآکتور قدیمی اتمی تعطیل شوند.

مارین لوپن کاندیدای حزب راست افراطی جبهه ملی می‌گوید در صورت پیروزی در انتخابات آینده، فورا دستور ساخت سه رآکتور نسل سوم را صادر خواهد کرد./انرژی امروز
https://zistonline.com/vdchvkn6.23nmzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما