تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 85369
سه هفته قبل از دیدار سران کشورها در اجلاس اقلیمی، که به باور کارشناسان آینده کره زمین را تعیین خواهد کرد، برندگان جوایز نوبل هم مشخص می‌شوند. برخی کارشناسان بر این باورند امسال نوبت گرتا تونبرگ است این جایزه را ببرد.
آیا اینبار جایزه صلح نوبل برای گرتا تونبرگ است
به گزارش زیست آنلاین، از رویترز، برنده معتبرترین جایزه سیاسی دنیا در روز هشت اکتبر مشخص می شود. هرچند انتخاب برندگان معمولا باعث حیرت بسیاری شده اند اما کارشناسان بر این باورند برای اینکه بهتر بتوان برنده را حدث زد باید به موضوعات مهم جهانی نگاه کرد که اعضای 5 کمیته انتخاب کننده برنده ها به آن ها توجه دارند.

اجلاس اقیمی COP26 در ماه نوامبر در اسکاتلند برگزار می شود، اجلاسی که موضوعات اقلیمی و هشدار در باره آن خواهد پرداخت. دانشمندان این اجلاس را به عنوان آخرین فرصت برای تعیین اهداف برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه ای در دهه آینده می دانند، و اجلاسی حیاتی برای اینکه افزایش دما کره زمین را در محدوده کمتر از 1.5 درجه سانتی گراد بشود نگه داشت.

حالا اگر گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست، بتواند این جایزه را از آن خود کند می تواند به عنوان دومین فرد جوان بعد از ملاله یوسفزی پاکستانی، باشد که این جایزه را برنده می شود.

دان اسمیت، مدیر اجرایی موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم می گوید: کمیته نوبل اغلب پیغامی می فرستد. و این پیغامی مهم برای COP26 خواهد بود.

دیگر موضوعاتی که کمیته می خواهد به آن اشاره کند دموکراسی و آزادی بیان است.  به این معنی که این جایزه برای گروه های آزادی مطبوعات مثل کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (Committee to Protect Journalists) یا گزارشگران بدون مرز (Reporters Without Borders) هم تعلق می گیرد یا برای یکی از مخالفان بزرگ سیاسی چون رهبر فراری مخالفان بلاروس، سوتلانا تیخانوفسکایا یا فعال سیاسی زندانی روسیه الکسی ناوالی.

هنریک اوردال، از موسسه تحقیقات صلح اسلو هم می گوید: برنده اگر یک گروه مدافع روزنامه نگاران باشد به این معنی خواهد بود که بحث بزرگی درباره اهمیت گزارش دهی مستقل و مقابله با اخبار جعلی برای دولت های دموکراتیک به پا خواهد شد.

اما اگر ناوالی یا تیخانوفسکایا برنده شوند بازتابی از جنگ سرد خواهد بود، آن موقع جایزه صلح نوبل و نوبل ادبیات به ترتیب به آندری ساخاروف روسی و الکساندر سولژینتسین روس رسید.

گروه هایی چون سازمان جهانی بهداشت یا گروه تامین واکسن کواکس (COVAX) هم به دلیل درگیری که با شیوع بیماری کرونا داشتند در میان نامزدهای این انتخاب هستند. اما تحلیلگران بر این باورند که این گروه ها شانس کمتری برای برنده شدن دارند: پیتشر این کمیته در سال گذشته هم این سازمان ها را نامزد دریافت جایزه اعلام کرده بود و برنامه جهانی غذا سازمان ملل را انتخاب کرد.

هرچند نمایندگان هر کشوری می توانند افرادی را برای دریافت جایزه نوبل معرفی کنند اما در سال های اخیر این قانون گذارن نروژ بودند که نامزدهای جایزه نوبل را معرفی کرده اند.

بررسی های رویترز نشان می دهد که این بار بخت تونبرگ، ناوالی، تیخانوفسکایا و WHO بلندتر ازدیگران است.

بررسی های کمیته معمولا به سوری سری انجام می شود. اما گفته می شود که امسال بیش از 329 نامزد به این کمیته معرفی شده اند./انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcaoena.49nmi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما