تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : 85351
زیست آنلاین: در حالی که توانیر فعالیت مزارع استخراج رمز ارزها را از اول مهر مجاز اعلام کرده است اما وزارت صمت بدون ارائه هیچگونه پاسخ مشخصی مانع انجام آغاز مجدد فعالیت این تولید کنندگان رمز ارز شده است.
صمت مانع آغاز فعالیت مزارع رمز ارز شده است / سامانه بهین یاب تا اول آبان باز نمی شود
به گزارش زیست آنلاین، در اواسط اردیبهشت ماه بود که به دستور مسئولان وزارت نیرو در دولت دوازدهم با هدف کنترل مصرف برق، دستور تعطیلی فعالیت رمز ارزها تا پایان تابستان صادر شد. بر همین اساس اول مهر سخنگوی توانیر اعلام کرد که مزارع استخراج رمز ارز دارای مجوز می توانند فعالیت خود را مطابق تعرفه مصوب شده آغاز کنند. اما بنا به گفته فعلان این حوزه در حالی که 6 روز نیز از مهرماه گذشته است ولی سامانه بهین یاب در وزارت صمت که محل درخواست و تمدید مجوزها است فعال نشده و عملا امکان آغاز فعالیت این دسته کسب و کار فراهم نیست.

پاسخ صمت

پس از مراجعه و پی گیری مکرر فعالان حوزه تولید رمز ارز، وزارت صمت صدور مجوز را به دریافت دستور از  دفتر رئیس جمهور موکول کرده است.
فعالان معتقدند با توجه به اینکه زمانیکه مهلت ممنوعیت ابلاغیه ای تمام شده وزارت صمت موظف است به طور خودکار روند قبلی را از سر گیرد. بر همین اساس آنها این سوال را مطرح می کنند که چرا وزارت صمت منتظر دستور از سمت دفتر نهاد ریاست جمهوری است.  

برخی شنیده ها

در عین حال برخی شنیده ها به نقل از کارشناسان صمت حاکی است وزارت خانه به فعالان حوزه رمز ارز اعلام کرده که فعال شدن مجدد سامانه بهین یاب دست کم تا ابتدای آبان ماه امکان پذیر نخواهد بود.
به گفته سرمایه گذاران حوزه رمزارز این فاصله زمانی خسارت بزرگی به آنها وارد خواهد کرد .

موضع توانیر

از سوی دیگر توانیر به دلیل اینکه طی یک دهه اخیر همواره بدهکار تولید کنندگان برق بوده و هست یکی از راه های کاهش بدهی خود را حمایت از صنعت رمز ارز می داند. کارشناسان اعتقاد دارند تنها تعرفه ای که به اقتصاد برق کمک خواهد کرد تعرفه بالای پرداختی رمز ارز ها است و ضروری است توانیر زمینه تسهیل فعالیت این صنعت را با نگاهی استراتژیک فراهم کند. این در حالی است که  طبق گفته فعالان این حوزه تاکنون هیچ مذاکره ای بین توانیر و صمت برای رفع موانع موجود صورت نگرفته است.  

آینده چه می گوید

با توجه به اینکه تولید رمزارز یکی از روندهای کسب و کار در سالهای آینده در ایران و جهان خواهد بود طبعا وزارت نیرو و وزارت صمت به عنوان متولیان برق و صنعت ضروری است نگاه بلند مدت و استراتژیک به این حوزه داشته باشند. چالش و و فرصت های پیش روی صنعت رمز ارز را بررسی و فضای مطلوب را متناسب با شرایط حاکم در ایران از منظر مصرف برق و فضای کسب و کار و همچنین جلوگیری از آلودگی محیط زیست فراهم کنند.

 

https://zistonline.com/vdcb8fbw.rhbsspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما