تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : 85269
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به مشارکت ۳۷۰ تشکل مردمی در حمایت از جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و افزود: بارزترین مشارکت مردم با منابع طبیعی در اطفا حریق است که مردم بدون هیچ چشم داشتی در این عرصه مشارکت می‌کنند.
 ۳۷۰ تشکل مردمی در حفاظت جنگل ها ومراتع مشارکت دارند
به گزارش زیست آنلاین، « مسعود منصور » عصر سه شنبه در پنجمین دوره ملی گرامیداشت جنگلبانان و جان نثاران منابع طبیعی کشور که در این محل برگزار شد با بیان این که امنیت ملی هر کشور در گرو امنیت غذایی است افزود: امنیت غذایی مستلزم امنیت زیستی است و باور ما بر این است که حفظ پوشش گیاهی، آب، خاک و هوا ضامن تحقق این امنیت است.

کاهش ۷۰ درصد خسارت ناشی از سیل توسط آبخیزداری

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک با یک سوم متوسط بارندگی، سه برابر تبخیر جهان قرار دارد تصریح کرد: ایران با کمبود پوشش جنگلی، ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه در معرض فرسایش آبی، ۳۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی، ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک در نتیجه فرسایش آبی، ۲۰ تن در هکتار فرسایش بادی و ریزگرد، ۴۵۰ شهر و هشت هزارو ۲۰۰  روستا در معرض سیلاب و فرونشست زمین به میزان ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در  سال قرار دارد.

منصور با یادآوری اینکه   ۷۰ درصد خسارت سیل توسط عملیات آبخیزداری کاهش می یابد، افزود: هر هکتار جنگل ۲.۵ تن اکسیژن معادل نیاز ۱۰ نفر را تولید می کند و بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیمتر نفوذ آب و ۹ تن در هکتار کاهش فرسایش ایجاد می کند.

وی توضیح داد که  سالانه دو هزار تن محصولات فرعی همچون گیاهان دارویی از مراتع ما برداشت و صادر می شود که امروز به صورت خام فروشی صادر می شود.

وی ادامه داد: حوزه جنگل و مرتع نیازمند عزم جدی تمام دستگاه ها است و باید باور کنیم که اگر به دنبال توسعه کشور هستیم راه آن توسعه پایدار است.

فقط ۳۰ درصد خسارت های منابع طبیعی صرف احیا می شود

رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طبق قانون در ماده ۱۳ افزایش بهره وری تاکید می کند که ۱۰۰ درصد درآمدها و خسارت های منابع طبیعی بازگردد و صرف حفاظت، احیا و آبخیزداری شود اما معمولا حدود ۳۰ درصد باز می گردد.

وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد جان باختن هفت نفر از مردم تحت عنوان حافظان منابع طبیعی در جریان آتش سوزی‌ها در استان‌های مختلف بودیم، افزود: طرح بیمه بی‌نام با همکاری بیمه دی  برای جبران خسارت مردم است که در زمان حمایت از سازمان جنگل‌ها در اثر حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

منصور وجود تجهیزات و امکانات را ضرورت اقدام های احیایی سازمان جنگل ها دانست و  افزود:  پوشش رادیویی و بی‌سیم یکی از ضرورت‌ها به خصوص در اطفای حریق است که در چهار استان امکان استفاده از بی‌سیم دیجیتال فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، شبکه رادیویی منابع طبیعی و آبخیزداری در چهار استان تهران، قزوین، خراسان جنوبی و چهار محال بختیاری کشور به طور همزمان  افتتاح و همچنین از کارت ویژه ضابطان قضایی برای جنگلبانان رونمایی شد.

در این مراسم ۱۷ جنگلبانان و جانثاران نمونه و همچنین از خبرنگاران ریحانه یاسینی و مهشاد کرمی تقدیر به عمل آمد./ایرنا

https://zistonline.com/vdcjh8eo.uqeimzsffu.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما