تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : 85102
دانشمندان می گویند دود حاصل از آتش سوزی در جنگل ها در افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر بیماری کرونا در غرب ایالات متحده در سال 2020 تاثیر گذار بوده است.
 افزایش میزان مرگ و میر کرونا با آتش سوزی جنگل ها
به گزارش زیست آنلاین، محققان مدرسه پزشکی هاروارد می‌گویند:  هزار مورد ابتلا و مرگ مربوط به بیماری کووید 19 در واشنگتن و بین ماه مارس و دسامبر 2020 احتمالا با افزایش آلودگی ذرات ریز (PM.2.5) حاصل از دود آتش سوزی جنگل ها مرتبط بوده است.

این تحقیق اولین بار است که به کمی سازی میزان ارتباط بین افزایش سطح آلاینده PM2.5 در زمان آتش سوزی جنگل ها با افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر در ایالات متحده می پردازد.

استاد بیوآمار، جمعیت شناسی و داده های علمی در مدرسه پزشکی هاروارد می گوید: سال 2020 سالی بود با چالشی غیرقابل تصور برای بهداشت عمومی که همراه بود با شیوع پاندمی کرونا و آتش سوزی در حیات وحش در سراسر غرب ایالات متحده. آن روزها به ما ثابت کرد که تغییرات اقلیم که مدام شدت و دوره تکرار فجایع آن بیشتر می شود و شیوع پاندمی باهم ترکیبی بسیار فاجعه بار برای ما ایجاد کرد.

آتش سوزی در حیات وحش به افزایش تولید ذرات ریز PM2.5 منجر می شود که خود مشکلات بهداشتی بسیاری به همراه دارد. مطالعه جدید ثابت کرده است که ارتباط نزدیکی بین تماس کوتاه مدت تا بلند مدت با PM2.5 و ویروس کووید 19 و میزان ابتلا و مرگ و میر حاصل از آن وجود دارد.

این محققان ارتباط بین سطح غلظت PM2.5 در هوا، داده های ماهواره ای آتش سوزی جنگل ها و تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر از کرونا را در 92 شهر که 95 درصد جمعیت سه ایالات را در بردارند، بررسی کردند.

آنها در مطالعه حود نوع آب و هوا، اندازه جمعیت و الگوهای اجتماعی فاصله گذاری اجتماعی و تجمع مردم را هم بررسی کردند.

بر اساس این تحقیق بین روزهای 15 اوت تا 15 اکتبر 2020، که آتش سوزی جنگل ها بسیار شدید بود، سطح روزانه PM2.5 در هوا نسبت به روزهایی که آتش سوزی وجود نداشت بالا بود.

از سویی میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا چهار هفته بعد از این آتش سوزی ها بالا بوده است.

به طور کلی این محققان نشان دادند که با افزایش متوسط روزانه 10 میکروگرم بر متر مکعب غلظت ذرات ریز PM2.5 به مدت 28 روز متوالی به افزایش 11.7 درصد ابتلا به کووید 19 و 8.4 درصد مرگ و میر بیشتر منتهی شده است.

در برخی شهرها مثلا در سونومان و ویتمان موارد ابتلا به ترتیب حتی 65.3 و 71.6 درصد افزایش یافت. بیشترین درصد افزایش مرگ و میر هم در دو شهر کالاوراس با 52.8 درصد و سان برناردیو با 65.9 درصد گزارش شده است.

نتایج این تحقیق در ژورنال ساینس ادونس منتشر شده است.

https://zistonline.com/vdcf0ydc.w6dtxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما