تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : 85067
مدیر عامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: گرچه با همه کشورهایی که دارای مرز زمینی هستیم تبادل الکتریکی داریم اما به دلیل نیاز داخلی فعلا صادرات را کاهش داده‌ایم.
 ورود بخش خصوصی به صادرات برق، مشکلات را بیشتر می کند / صادرات برق به دلیل نیاز داخلی کاهش یافته است
به گزارش زیست آنلاین، محمدحسن متولی‌زاده روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر توسعه روابط برقی با کشورهای همسایه و استفاده از منابع آن برای توسعه صنعت برق کشور و حضور بخش خصوصی در این امر افزود:این مطلب درستی نیست که حضور بیشتر بخش خصوصی در توسعه صادرات برق اثر گذار است.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای جهان نیز بخش کوچکی از شرکت‌های خصوصی‌ در صادرات برق کشورشان نقش دارند.

مدیر عامل توانیر خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در بیشتر کشورهای همسایه ایران، بخش دولتی در صادرات و واردات برق نقش اصلی را برعهده دارد و براین اساس تمایل دارند بخش دولتی ما هم در این زمینه ورود کرده و کار خرید و فروش برق را سامان دهد.

متولی زاده گفت: تنها در کشور ترکیه بخش خصوصی بیشتر در این حوزه ورود کرده که ما نیز برای تبادل برق با این کشور فراخوانی به بخش خصوصی خود داده و برخی شرکت ها ورود کرده و منابع حاصل به طور مساوی در همه صنعت استفاده شده و می شود.

وی در عین حال ورود بیشتر بخش خصوصی کشورمان به امر صادرات و واردات برق را مثبت ارزیابی نکرد و اظهار داشت: این کار احتمال بروز برخی مشکلات را افزایش خواهد داد.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: اکنون با همه کشورهایی که مرز زمینی داریم، ارتباط الکتریکی داریم اما امسال به دلیل افزایش دمای هوا و بروز خشکسالی، این کشورها نیز با مشکلاتی روبرو شده اند و نمی توانند خیلی در زمینه تامین برق ما را همراهی کنند.

متولی زاده افزود: میزان واردات را افزایش دادیم ولی این کشورها خود هم با مشکل روبرو شده اند. به عنوان مثال ترکیه با کمبود حدود ۳ هزار مگاواتی برق روبرو شده است.

وی در عین حال از کاهش صادرات برق کشورمان خبر داد و گفت:  همیشه تلاش شده در قراردادهای بین المللی ثبات و پایداری داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت توانیر افزود: علیرغم محدودیت هایی که امسال داشتیم، سعی کردیم طبق قرارداد ارسال برق را داشته باشیم، به طوری که طرف های قرارداد به دلیل رعایت مفاد قراردادی در گذشته از ما قدردانی داشتند.

متولی زاده ادامه داد: صادرات برق به حداقل رسیده و تلاش کردیم واردات برق را افزایش دهیم؛ به طوری که صادرات برق به عراق که در هفته گذشته به ۵۰ مگاوات رسیده بود، اکنون به صفر رسیده و صادرات برق به افغانستان نیز حدود ۱۰۰ مگاوات است که این ارقام، نسبت به نیاز ۶۶ هزار مگاواتی برق در کشور بسیار ناچیز است.

وی افزود: واردات برق نیز در شبانه روز گذشته ۳۵۰ مگاوات بود در حالی که در بیشترین میزان، در تابستان امسال واردات ۶۵۰ مگاواتی را هم داشته‌ایم؛ در هر حال نیاز است روند مصرف را اصلاح و همکاری لازم را داشته باشیم تا بتوانیم از این منبع کشور بدرستی استفاده کنیم.

مدیرعامل توانیر درباره مصوبه شب گذشته هیات دولت مبنی بر اختصاص اعتبار به وزارت نیرو و نفت خاطرنشان کرد: در خواست ما مجوز فروش اوراق مشارکت است تا برای سرمایه گذاری استفاده شود.

متولی زاده در عین حال مصوبه دولت برای کاهش برخی مطالبات موثر دانست.

وی گفت: اکنون حدود ۳ هزار مگاوات ظرفیت درحال ساخت داریم که تکمیل آنها نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع دارد. تلاش می کنیم منابع لازم از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین شود.

https://zistonline.com/vdcfexdc.w6dtvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما