تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 84698
در روزهای گذشته معضل اکولوژیکی در ترکیه پیش چشم همگان آشکار و لکه‌های پهناوری از مواد ارگانیک زردرنگ همچون لیزاب یا خلطی دریایی در گوشه و کنار دریای مرمره پدیدار شده‌اند.
عامل آلودگی زیست محیطی در دریای مرمره
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از روزنامه ایندیپندنت، اکنون این لکه‌ها در آبکنارهای استانبول چناق قلعه، ازمیر، تکیرداغ، یالووا، بورسا و بالیکسیر دیده می‌شود. در تکیرداغ ماهیگیری برای دو هفته در پیامد پیدایش این لکه‌های بزرگ متوقف شد.

این پدیده ناشی از رشد بیش از حد گونه‌های میکروسکوپی است که می‌تواند بسیار برای زیست‌بوم زیانبار باشد.

پروفسور "یلدا اختان توران" از دانشکده هیدرولوژی دانشگاه استانبول به خبرگزاری آناتولی می‌گوید: دلیل اصلی شکل‌گیری این توده‌های شناور، فعالیت انسان‌هاست. پس‌مانده‌های صنعتی و خانگی که به دریا می‌رسند عامل اصلی این آلودگی‌ها و ویرانی سامانه‌ زیستی هستند.

او می‌گوید: این موجودات دی اکسید کردبن و برخی مواد دیگر را با انرژی کم به ملکول‌های ارگانیکی همچون شکر تبدیل می کنند. برخی از این گونه‌ها بسیار مهاجم هستند. این توده‌های شناور باعث می‌شوند شفافیت آب از میان برود و نور خورشید به کف دریا نرسد. وقتی این موجودات می‌میرند از خود موادی ارگانیک در سطح آب به جای می‌گذارند که این لیزاب ها یا خلط‌های دریایی را می‌سازند.

این خلط دریایی بویی چون تخم‌مرغ گندیده می‌پراکند و حتی زمانی که از هم می‌پاشد و به ته دریا فرومی‌رود باعث مسموم شدن صدف‌ها و خرچنگ‌ها در کف دریا می‌شوند.

دریا کوجا، یک کارشناس اجتماعی در ترکیه می‌گوید دریای مرمره دیری است که دارد می‌میرد. سخن از منطقه‌ای است که پیرامون آن ۲۵ میلیون نفر زندگی می‌کنند و قلب تولیدات صنعتی است و همه‌گونه پس‌آب‌های آلوده صنعتی در آن ریخته می‌شود.

او می‌گوید: این خلط دریایی ناگهان پدیدار نشده است. دهه‌هاست که گوناگونی زیستی در این‌جا زوال یافته است. اکسیژن آب کم شده و گرمایش جهانی دریا را نیز گرم‌تر کرده است. همه آلودگی های حوزه آبریز ارگنه به مرمره می ریزد.

به گفته کارشناسان، سرچشمه آلودگی‌ها پیداست. کودهای شیمیایی در کشاورزی، نابود کردن فضای سبز شهری در راستای ساخت و ساز شهری، معدن‌کاوی‌ و ویران کردن گوناگونی زیستی. در حقیقت این خلط دریایی آخرین زنجیره از مرگ اکولوژیکی است. دریا آنچه را که نادیدنی بوده آشکار کرده است.

درحالی که بسیاری همچنان نگران تداوم و پیامد این آلودگی ها هستند، بنابر گزارش ها اخیرا رئیس جمهوری ترکیه دستور داده است که اقدام‌های فوری انجام پذیرد و این منطقه حفاظت شده اعلام شود.

طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در زمینه حل و فصل معضلات زیست محیطی پدید آمده در دریای مرمره گفت: این دریا به طور کلی منطقه تحت حفاظت اعلام خواهد شد و با ارتقای تجهیزات سیستم‌های تصفیه آب به آخرین سطح فناوری‌ها آن را تمیز خواهیم کرد./ایسنا

https://zistonline.com/vdcevp8v.jh8eoi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما