تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : 84653
کل طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با امضای سومین قرارداد برای میدان خشت تعیین تکلیف شدند.
به گزارش زیست آنلاین، براساس شیوه‌نامه نحوه دادوستد گازهای مشعل ابلاغی از سوی وزارت نفت و با هدف جلوگیری از سوزانده شدن گازهای مشعل و برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در سال ۹۹، سه قرارداد با شرکت‌های داخلی امضا شده است که با واگذاری جمع‌آوری گازهای مشعل میدان خشت به میزان ۱۰ میلیون فوت‌مکعب، گام پایانی در تعیین تکلیف گازهای مشعل در سطح شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برداشته شد.

رامین حاتمی- مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این باره گفت: این قراردادها برای جمع‌آوری گازهای مشعل میدان‌های سروستان/ سعادت‌آباد، میدان‌های چشمه‌خوش، نفت‌شهر و سومار و میدان خشت با حجم در مجموع حدود ۱۰۳ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز با شرکت‌های ایرانی امضا شده است.

وی با بیان اینکه اجرا و راه‌اندازی این قراردادها طی مدت‌زمان دو سال از آغاز قرارداد و پنج سال مرحله بهره‌برداری برنامه‌ریزی‌شده که با توجه به اهمیت این پروژه و لزوم پرهیز از اتلاف منابع کشور و حفظ محیط زیست با توافق طرفین این زمان قابل تمدید خواهد بود، اظهار کرد: با جمع‌آوری و فروش گازهای مشعل این میدان‌ها، سالانه حدود ۱۱ میلیون دلار درآمد حاصل می‌شود.

وی درباره پیشرفت پروژه‌ها گفت: با توجه به آماده بودن کمپرسورهای گاز چشمه‌خوش، این طرح حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه نخست امسال راه‌اندازی شود. در پروژه سروستان/ سعادت‌آباد هم که از کمپرسورهای موجود استفاده خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود این پروژه نیمه نخست سال ۱۴۰۱ و دو پروژه خشت و نفت‌شهر/ سومار نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طرح ملی جمع‌آوری گازهای مشعل را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: اجرای این طرح، ضمن جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوزانده شدن گازهای مشعل و هدررفت گاز و ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش در فرآیند تولید گاز، سبب کسب درآمد، رونق کسب‌وکار و ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم پیرامونی تأسیسات نفتی می‌شود./ایسنا

https://zistonline.com/vdcfmvdc.w6djtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما