تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : 84265
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: کارگروه مشترکی از نماینده شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به برآورد دوباره خسارت‌های ناشی از آلودگی نفتی در سرخون اردل تشکیل می‌شود.
خسارت‌ آلودگی نفتی سرخون شهرستان اردل دوباره ارزیابی می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، بنا بر ارزیابی کارشناسی دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری در مجموع ۱۷۶ میلیارد تومان خسارت به تمامی بخش‌ها و نیم میلیون دلار خسارت زیست محیطی ناشی از آلودگی نفتی ترکیدگی لوله نفت در منطقه میانکوه اردل وارد شده است، این در حالی است که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران این خسارت‌ها را قبول ندارد و عنوان می‌کند باید ارزیابی خسارت‌ها دوباره و با حضور کارشناسانی از این شرکت انجام گیرد، این اختلاف‌نظر سبب شد تا در نشست روز یکشنبه ۶ اردیبهشت تصمیم بر تشکیل کارگروه مشترکی برای ارزیابی دوباره خسارت‌ها گرفته شود.

مجید نظری در این نشست با تاکید بر حمایت از حقوق مردم منطقه اردل، اظهار داشت: این کارگروه باید ظرف ۱۰ روز آینده تشکیل و نتایج ناشی از ارزیابی‌ و برآورد خسارت‌ها تا پایان اردیبهشت اعلام شود تا بتوان خسارت‌های مردم منطقه را سریع‌تر پرداخت کرد.

وی ادامه داد: این کارگروه متشکل از نماینده شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، نماینده دادستان، نماینده سازمان بازرسی، نماینده فرماندار اردل و هریک از دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: وارد شدن خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی، شیلات، آب، محیط‌زیست، منابع طبیعی و امور عشایر مشخص است اما امید می‌رود بتوان هرچه سریع‌تر با شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران این خسارت‌ها برآورد و زمینه پرداخت سریع‌تر آن فراهم شود.

نظری با بیان اینکه رسیدگی به مشکل آب مردم منطقه میانکوه و شهر سرخون در اولویت برنامه شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات ایران باشد، اظهار داشت: آب خط قرمز است و باید آب آشامیدنی سالم و پایدار در اختیار مردم منطقه قرار داده شود.

وی با اشاره به آلودگی منابع آب زیرزمینی استان در پی نشت نفت، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی در استان می‌طلبد تا مسئولان شرکت نفت با تجهیز چاهی مشکل آب شرب مردم میانکوه را برطرف کنند چراکه چشمه سرخون منبع آب پایدار و چشمه دره‌دون به سبب آلودگی نفتی از مدار خارج شده است.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به سابقه آلودگی نفتی در منطقه میانکوه، اظهار داشت: این منطقه تاکنون هشت بار دچار آلودگی نفتی شده است و در طول این سالها خسارت قابل توجهی را برجا گذاشته است.

خسرو کیانی با بیان اینکه خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان ۴۳۰ کیلومتر طول دارد، افزود: این خط روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت خام را انتقال می‌دهد و به سبب گذر از منطقه سخت گذر در شهرستان اردل این منطقه را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر مصوبات فروردین‌ماه باید شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات ایران خسارت‌های وارد شده بر منطقه را تا پایان فصل بهار پرداخت کند.

به گزارش ایرنا، وقوع حادثه و نشت نفت در منطقه سرخون شهرستان اردل از سال ۵۳ تاکنون هشت بار رخ داده است که در تازه‌ترین مورد آن روز یکشنبه (۲۳ آذر) بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار رخ داد.

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن به طول ۶ کیلومتر شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی یک روز پس از این حادثه به طور کامل مهار شد.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون وروستاهای اطراف آن را با مشکلاتی روبرو کرده است.

بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد./ایرنا

https://zistonline.com/vdcenw8v.jh8epi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما