تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب : 84196
بررسی های کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست نشان می دهد علت اصلی مرگ گربه ماهیان در ساحل جاسک ،فعالیت های صید و صیادی بوده است.
نتایج بررسی‌های کارشناسان سازمان محیط زیست:‌علت مرگ گربه ماهیان در ساحل جاسک فعالیت های صیادی است
به گزارش زیست آنلاین، پیرو مشاهده تلفات گربه ماهیان در شهرستان جاسک در تاریخ 13 فروردین 1400 بلافاصله بررسی، نمونه برداری و کارشناسی های لازم انجام شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان و معاونین مربوطه ضمن مکاتبه با ارگان‌های متولی اعلام کردند به احتمال زیاد تلفات مذکور به دلیل فعالیت های صید و صیادی بوده است و نتایج تکمیلی تا 48 ساعت آینده اعلام می شود.

قبل از اتمام زمان مقرر، مشخص شد دو فروند قایق صیادی که در نزدیکی ساحل مقسا اقدام به صید گربه ماهی می‌کردند، به دلیل اینکه قایق را بیشتر از ظرفیت آن پر کرده بودند با طوفان مواجه شده و قایق ها و گربه ماهیان صید شده در دریا رها شده و ماهیان توسط امواج به ساحل آورده شده‌اند.

در این خصوص مالکین شناور ها شناسایی شده و حتی خبرنگاران نیز با آنها مصاحبه کردند.اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز طی گزارشاتی که به سازمان ارسال کرد و همچنین مصاحبه با اصحاب رسانه موضوع را تایید و اعلام کرد که هیچ گونه بیماری و آلودگی مشاهده نشده است.

در تاریخ 23 فروردین1400 نیز گزارشات دیگری مبني بر تلفات تعداد زيادي گربه ماهي در شهرستان جاسك واصل شد.این بار نیز بلافاصله كارشناسان در محل حاضر شده و به بررسي موضوع پرداختند.

پيرو بررسي ها مشخص شد در ساحل جاسك كهنه شهرستان جاسك در طول تقريبي 10 كيلومتر و عرض متوسط 5 تا 7 متر تعداد زيادي ماهي تلف شده و توسط دريا به ساحل آورده شده است.

بيش از 99 درصد ماهيان تلف شده كه ميزان آن حدود 80 تا 90 تن برآورد شد ،از گونه گربه ماهي بوده و يك درصد ديگر ساير آبزيان مانند ماهي بادكنكي،طلال و ساردين ماهيان بودند.

بلافاصله از آب و رسوب در چندين محل در ساحل ياد شده نمونه برداري انجام شد.

همچنين از تلفات ماهيان نيز نمونه برداري هاي لازم برای بررسي و ارسال به پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و دامپزشكي استان انجام شد.

بررسي هاي انجام شده حاكي از اين موضوع است كه هيچ گونه آلودگي در آب و خاك محل وجود نداشته و با توجه به فساد ماهيان مشخص شد، ماهيان ساعات متمادي روي آب شناور بوده و سپس توسط امواج به خشكي آورده شده اند که نشانگر این موضوع است که مرگ در فواصل دور از ساحل اتقاق افتاده است.

نظر به اينكه بيش از 99 درصد ماهيان تلف شده از يك گونه خاص بودند دو احتمال بيشتر نمي تواند وجود داشته باشد.اول اينكه گربه ماهيان بر اثر بيماري از بين رفته اند و دوم اينكه صيادان به دليل ارزش پايين و يا دلايل ديگر اقدام به تخليه آنها در دريا کرده اند.

لازم به ذكر است، گربه ماهيان در اين فصل جهت تخم ريزي به صورت گله هاي بزرگ به طرف مناطق كم عمق تر مهاجرت نموده و گاهآ با گير افتادن در تور صيادان مشكلاتي را ايجاد مي کنند.

با مذاكراتي كه با تعاوني صيادان محل انجام شد،ماهيان تلف شده از ساحل جمع آوري و امحاء شدند.

 تا اين تاريخ هيچ گونه مكاتبه ايي از سوي ارگان هاي متولي در خصوص بيماري در گونه ياد شده با اداره كل حفاظت محیط زیست هرمزگان صورت نگرفته و با احتمال قريب به يقين تلفات ياد شده نتيجه فعاليت صيد و صيادي در منطقه بوده است.

لازم به توضیح است، بررسی این گونه موضوعات بر اساس بند های 1،3 و 5 ماده 3 و همچنین مواد21،16،12 و 6  قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه های مربوطه از وظایف شیلات محسوب می شود.

اظهار نظر یک ارگان رسمی با سخنان یک دوستدار محیط زیست در فضای مجازی بسیار متفاوت بوده و باید متقن و مستند باشد.

بدیهی است که بررسی و اعلام نظر ها، زمان بر است، در خصوص تلفات گربه ماهیان در جاسک در هر دو مورد بررسی ها در اسرع وقت به نتیجه رسیده و تمامی مدیران و متولیان امر دلیل آن را مباحث صید و صیادی عنوان کردند./پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست

https://zistonline.com/vdch-zn6.23nkwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما