تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : 83866
پس از صرف بيش از ۷۵ هزار ساعت كار كارشناسی و توليد ۳۴ عنوان گزارش در ۵۱ مجلد طی سه سال گذشته برای بررسی مطالعات و سند ملی آمايش سرزمين، اين سند در جلسه شورای‌عالی آمايش سرزمين با حضور رييس سازمان برنامه و بودجه كشور و سه عضو كابينه به تصويب رسيد.
 تصویب سند ملی آمایش سرزمین
به گزارش زیست آنلاین، از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، تدوين و تصويب اين سند از سوی شورای‌عالی آمايش سرزمين به عنوان بالاترين مرجع نظام راهبری توسعه سرزمين ميراثی از دولت يازدهم و دوازدهم برای دولت آينده و نسل‌های بعدی خواهد بود.

پنجمين جلسه شورای عالی آمايش سرزمين و دومين جلسه اين شورا در سال‌جاری به رياست محمدباقر نوبخت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه كشور به منظور بررسی متن پيشنهادی سند ملی آمايش سرزمين در محل اين سازمان برگزار شد.

محمدباقر نوبخت در جلسه‌ای كه با حضور رضا اردكانيان وزير نيرو، عيسی كلانتری معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست و عليرضارزم حسينی وزير صمت و نمايندگان ساير اعضای شورا برگزار شد، ضمن تبيين ويژگی‌های اين سند و توضيحاتی در خصوص فرآيند تهيه و بررسی سند ملی آمايش سرزمين و اسناد آمايش استان‌ها، از مشاركت جدی دستگاه‌های اجرایی عضو كميسيون تخصصی و نيز سازمان‌های مديريت و برنامه‌ريزی استان‌ها قدردانی کرده و تدوين و تصويب اين اسناد را ميراثی از سوی دولت يازدهم و دوازدهم برای دولت آينده و نسل‌های بعدی توصيف كرد.

وی افزود: با هدف ايجاد اجماع و تحقق‌پذيری اين اسناد فرادست و تاثيرگذار بر ترتيبات توسعه سرزمين، يكی از مشاركتی‌ترين فرآيندهای بررسی و اجماع‌سازی طرح‌ريزی شده به طوری كه اين اسناد پس از تدوين ابتدا در نشست ميان امور بخشی و فرابخشی سازمان برنامه و بودجه كشور و بعد از آن در كميسيون تخصصی شورای‌عالی آمايش سرزمين با حضور دستگاه‌های اجرایی مختلف مورد بررسی دقيق قرار گرفته و بيش از ۲۴۰۰ نفرساعت زمان طی ۹ ماه برای بررسی و تدقيق آن اختصاص داده شد. در نتيجه اين تلاش‌ها اين اسناد هم اكنون آماده ارائه و تصويب نهایی شورای‌عالی آمايش سرزمين به عنوان بالاترين مرجع نظام راهبری توسعه سرزمين است.

در ادامه جلسه رضا اردكانيان وزير نيرو با تأكيد بر اينكه پس از تصويب اسناد ملی و استانی و رونمایی شدن از آنها، می‌بايست تفكرات غالب منشعب شده از جبر تقسيمات كشوری مورد اصلاح و بازپيرایی قرار گرفته و با نگاه كارشناسی و يكپارچه به مسائل توسعه سرزمين نگريست، بر تحقق رشد و پويایی و توسعه همه جانبه كشور در نتيجه اجرای اين اسناد اظهار اميدواری كرد.

وی در خصوص گنجاندن اطلاعات دقيق همه استان‌ها در مطالعات آمايش استان‌ها اظهار داشت: اساس مطالعات آمايش سرزمين، برنامه‌ريزی فرابخشی است و نقش اطلاعات پايه در مطالعات آمايش، بسيار تعيين كننده و اساسی است. مخصوصا در بحث آب قابل برنامه‌ريزی بايد فرابخشی و ملی و بر اساس حوضه‌های آبريز در اسناد استانی به دقت نگريسته شود.

در پايان اين جلسه و پس از صرف بيش از ۷۵ هزار ساعت كار كارشناسی، توليد ۳۴ عنوان گزارش طی سه سال گذشته با تلاش‌های كميسيون تخصصی و برگزاری ۲۷ جلسه برای بررسی مطالعات و سند ملی آمايش سرزمين، اين سند در جلسه شورای‌عالی آمايش سرزمين به تصويب رسيد.

https://zistonline.com/vdcaiana.49nei15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما