تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 83365
زیست آنلاین: نبود ارزیابی‌های زیست‌محیطی، بخش بزرگی از مشکلاتی است که محیط‌ زیست ایران با آن دست به گریبان است.
اجرای 45 طرح‌ عمرانی بدون مجوز محیط‌ زیست/مردم بازنده نهایی پروژه‌های انتقال آب
به گزارش زیست آنلاین، مسعود تجریشی، معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در مورد طرح‌های انتقال آب ادعای تایید نشده‌ای را مطرح کرد و گفت: قبل از اینکه هر طرح انتقال آب مطرح شود، شروع می‌کنند به قطع کردن آب مردم در شهرها. کاری که با اصفهان کردند.

درست زمانی که بحث انتقال آب بهشت آباد و کوهرنگ3 مطرح بود، مدتی آب مناطق مرفه‌نشین را قطع کردند. صدای اعتراض مردم که بلند شد آنها هم به هدف‌شان رسیدند.

تجریشی معتقد است، بخشی از موضوع حقابه گرفتنی و بخشی نیز دادنی است و سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم در گرفتن حقابه زیست‌ محیطی کوتاهی کرده است. وزارت نیرو نیز سندهای تخصیص حقابه را محرمانه نگه می‌دارد و کسی نمی‌داند سهم هر بخش چقدر است.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تأثیر حذف میراب‌ها و افزودن پمپ به چاه‌های آب و سدسازی بی‌رویه در برهم زدن چرخه آب در کشور گفت: تا زمانی که سطح آگاهی مردم، کارشناسان و مسئولان بالا نرود اوضاع محیط‌ زیست همین خواهد بود. چون هر قدر سازمان حفاظت محیط‌ زیست مخالفت کند باز هم تأثیر ندارد و آنها با بهره‌گیری از بی‌اطلاعی مردم اقدام به اجرای طرح‌های خود می‌کنند.

به گفته معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط  زیست کشور، هم‌اکنون 45 طرح در کشور بدون داشتن مجوز زیست‌ محیطی در حال اجراست که سازمان حفاظت محیط‌ زیست فهرست آنها را به وزارت نیرو ارسال کرده است. این طرح‌ها کاملا غیرقانونی است و برای هریک از این طرح‌ها نیز حداقل  10نامه اعتراضی نوشته شده است. این رویه فقط مربوط به سدسازی و انتقال آب نیست؛ در مورد جاده‌سازی هم همین اوضاع وجود دارد. طرح‌های انتقال آب بدون ارزیابی زیست‌ محیطی و یا بدون توجه به بندهای تعهدات در حال اجراست. آخرین نمونه آن عدم‌ تعهد مجری پروژه انتقال آب بهشت‌ آباد است که کارفرما موظف به اجرای همه تعهدات 26 گانه زیست‌م حیطی بود و تاکنون یک بند را هم اجرا نکرده است. بدین‌ترتیب بازنده نهایی پروژه‌های انتقال آب، مردم و محیط‌ زیست هستند. نتیجه آن نیز علاوه بر تخریب‌ها، افزایش گردوغباری است که در وهله اول چشم‌اندازهای زیست‌ محیطی را تخریب و در نهایت زیستگاه‌های انسانی را خالی از سکنه خواهد کرد.

https://zistonline.com/vdcenx8v.jh8xpi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما