تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : 83062
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست‌محیطی سازمان محیط زیست جزئیاتی از پیشنهادات جدید برای تغییر در نحوه تعیین سن فرسودگی خودروها را تشریح کرد.
جزئیاتی از پیشنهادات جدید برای تغییر در نحوه تعیین سن فرسودگی خودروها
به گزارش زیست آنلاین، بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست‌محیطی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم با اشاره به آخرین اخبار از اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک که به تعیین سن فرسودگی خودروها و شرایط آن اختصاص دارد، اظهار کرد: در اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک پیشنهاد دادیم که سن فرسودگی و اِسقاط خودرو  از هم جدا شوند، یعنی هم سن فرسودگی و هم سن اِسقاط برای فرسودگی وسایل نقلیه داشته باشیم. 

وی در تشریح سن فرسودگی وسایل نقلیه که در اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک پیشنهاد شده است، گفت: طبیعتا سن فرسودگی کمتر از سن اِسقاط است، سن اِسقاط یعنی سنی که خودرو وقتی به این سن برسد، باید از رده خارج شود و امکانی برای بازگشت آن به چرخه و استفاده وجود ندارد.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست‌محیطی سازمان محیط زیست همچنین در تشریح سن فرسودگی وسایل نقلیه، تأکید کرد: سن فرسودگی، سنی است که در اصطلاح می‌گوییم که وسیله نقلیه دارای شرایطی حاد بوده و ممکن است آلایندگی آن طوری باشد که وضعیت خوبی از لحاظ زیست‌محیطی نداشته باشد.

اشجعی با اشاره به پیشنهاد ستاد معاینه فنی خودرو مبنی بر افزایش تعداد دفعات معاینه فنی خودروهای فرسوده، گفت:  ستاد معاینه فنی خودرو پیشنهاد داده تا از فاصله سن فرسودگی تا سن اِسقاط وسایل نقلیه، مراقبت‌ها را بیشتر کنیم و این خودروها در سال  یک یا دو بار معاینه فنی داشته باشند.

وی همچنین افزایش هزینه‌های عوارض، حق بیمه و مالیات خودروهای فرسوده را نیز یکی دیگر از پیشنهادات برای اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک دانست و اظهار کرد: پیشنهاد شده تا این مراقبت‌ها به نحوی بیشتر شود که هزینه‌های استفاده و نگهداری از خودروی فرسوده افزایش یابد تا بعد از چند سال، خودِ مالک خودرو میلی به استفاده از وسیله نقلیه‌اش نداشته باشد و خودش به صورت اتوماتیک آن را اِسقاط کند.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست‌محیطی سازمان محیط زیست اضافه کرد: این پیشنهادی است که در موضوع اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک مطرح و چندین جلسه هم در این رابطه برگزار شده، این پیشنهادات نهایی است و مورد توافق ذینفعان  دستگاه‌های اجرایی نیز قرار گرفته و پیشنهاد آن در حال ارسال به دولت است.

به گزارش تسنیم، اشجعی در پایان خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک 34 ماده دارد که پیشنهاد اصلاحی برای ماده 8 این قانون مطرح شده و به دلیل اینکه پیشنهادات اصلاحی به این قانون باید به طور کامل به دولت ارسال شود، منتظریم تا پیشنهاد اصلاحی مواد دیگر این نیز آماده شده و در نهایت پیشنهادات به صورت یک جا از سوی دولت به مجلس ارسال شود.

https://zistonline.com/vdciruav.t1apq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما