تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : 83060
زیست آنلاین: تعداد دریاچه های یخچالی بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸، ۵۳ درصد افزایش یافت که نشان دهنده اثر افزایش آب حاصل از ذوب یخ ها است.
رشد سریع دریاچه های یخچالی در سراسر جهان
به گزارش زیست آنلاین، بر اساس تصاویر ماهواره ای، دریاچه های یخچالی در دهه های اخیر در سراسر جهان به سرعت رشد کرده اند که به علت افزایش ذوب یخ ها می باشد.

دانشمندان بیش از ۲۵۰ هزار تصویر ماهواره‌ای را تحلیل کرده‌اند تا متوجه شوند این دریاچه ها چگونه به وسیله یخ های ذوب شده که بر اثر گرمایش جهانی و فرآیندهای دیگر به وجود می آیند شکل می گیرند.

تصاویر نشان می دهد تعداد دریاچه های یخچالی بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۱۸، ۵۳ درصد افزایش یافت. بیش از 14 هزار دریاچه یخچالی بر روی مساحتی نزدیک به ۹ هزار کیلومتر مربع بر روی سطح زمین گسترده شده اند.

بر اساس نتایج مطالعه محققان تخمین می زنند حجم دریاچه های یخچالی در مقایسه با مدت مشابه قبلی ۴۸ درصد افزایش پیدا کرد است و در حال حاضر حدود ۱۵۶ کیلومتر مکعب آب در این دریاچه ها موجود است.

استفان هریسون استاد اقلیم و تغییرات زیست محیطی در دانشگاه اکستر می ‌گوید نتایج ما نشان می‌دهد چگونه سیستم های سطحی زمین به سرعت در حال پاسخ دادن به تغییرات اقلیمی و طبیعت جهانیان هستند. مهمتر از آن نتایج ما کمک می کند تا یک شکاف در علم پر شود چرا که تاکنون مشخص نبود چه مقدار آب در دریاچه های یخچالی جهان وجود دارد.

دریاچه های یخچالی یک منبع مهم آب شرب برای بسیاری از مردم فقیر جهان به خصوص در کوه‌های آسیا و مناطقی از جنوب آمریکا است. اما در عین حال یک معضل جدید بزرگ محسوب می شود چرا که می تواند باعث ایجاد سیل شده و روستاها را نابود کند، جاده ها را بشورد و خطوط لوله و زیرساخت ها را نابود کند.

دریاچه ها با بیشترین افزایش سرعت گسترش در اسکاندیناوی ایسلند و و روسیه قرار دارند که بیش از دو برابر در دوره مطالعاتی افزایش پیدا کرده اند.

از آنجایی که بسیاری از دریاچه ها نسبتاً کوچک هستند افزایش در حجم آن ها در یک سطح جهانی قابل توجه نیست.

در جاهای دیکر مانند پاتاگونیا و آلاسکا دریاچه های یخچالی خیلی آرام تر رشد می کنند اما بسیاری از دریاچه ها در این منطقه بزرگ هستند که باعث یک افزایش مطلق در حجم عظیم آب می شود.

بر اساس این گزارش که در مجله تغییرات اقلیمی طبیعت به چاپ رسیده است، سه عدد از دریاچه‌های بزرگ پاتاگونیا در یک نرخ بسیار پایین رشد کردند اما مساحت آن ها در سال 2018، ۳۵۸۲ کیلومترمربع بود که ۲۷ کیلومتر مربع بیشتر از سال ۱۹۹۰ است.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcgzz97.ak9w34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما