تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : 83042
زیست آنلاین: یک مطالعه جدید نشان می دهد که قفسه های یخ قطب جنوب در برابر یخ ذوب شده که می تواند یخ را مانند چاقو برش دهد، آسیب پذیر است.
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان روز گذشته گزارش دادند، آب حاصل از آب شدن یخ ها می تواند دیوارهایی که یخچال های طبیعی قطب جنوب را نگه می دارد، تحلیل برد. یافته ای که بر نگرانی  ها از بالا رفتن سطح  آب تاکید می کند.

قفسه های یخ، که طی هزاران سال شکل  گرفته اند، به عنوان سدهایی برای جلوگیری از جاری شدن برف و یخ های این منطقه به سمت اقیانوس عمل می کنند.

دانشمندان دریافتند که حدود 60 درصد از مساحت قفسه یخ در برابر فرآیندی به نام شکست هیدرولیکی آسیب پذیر هستند. در شکست هیدرولیکی یخ آب شده به درون شکاف های قفسه ها، که برخی از آنها صدها متر عمق دارند می رود و باعث فروپاشی آن ها می شود.

این یخ آب شده از یخ سنگین تر است، بنابراین می تواند مانند چاقو در کل ضخامت یخ نفوذ کند.

مشخص نیست این روند چه مدت زمانی به طول می انجامد. آب و هوای قطب جنوب بسیار متغیر است و تشخیص اینکه چه میزان از عوامل تاثیر گذار به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسان ها است، برای دانشمندان بسیار دشوار است.

این مطالعه جدید، که در مجله Nature منتشر شده است، از AI برای شناسایی ویژگی های شکستگی یخ در نزدیک به 260 تصویر ماهواره ای از 50 قفسه یخ در سراسر قاره استفاده کرده است. این قفسه های یخ حدود 75 درصد از ساحل قطب جنوب را احاطه کرده اند.

آخرین گزارش های هیئت بین دولتی در مورد پروژه تغییرات آب و هوایی پیش بینی کرد سطح آب دریاها تا سال 2100 بیش از یک متر افزایش خواهد داشت. بیش از نیمی از آب شیرین جهان در یخ قطب جنوب ذخیره شده است.

منبع: reuters

https://zistonline.com/vdcgxz97.ak9wt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما