تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 82964
زیست آنلاین: آخرین قفسه یخی دست نخورده در قطب شمال در کانادا، بیش از 40 درصد از حجم خود را طی دو روز در پایان ماه ژوئیه از دست داد.
فرو ریختن قفسه یخی در کانادا به دلیل افزایش دما
به گزارش زیست آنلاین، قفسه یخی Milne در حاشیه جزیره Ellesmere، در قلمرو پراکنده شمال کانادا، نوناووت قرار دارد.

Canadian Ice Servic، اعلام کرد، دمای بالای هوا، وزش باد از دریا و آب های آزاد مقابل قفسه یخی، دلایل شکافته شدن آن هستند.

مساحت این قفسه، حدود 80 کیلومتر مربع کاهش یافته است. برای مقایسه، جزیره منهتن در نیویورک تقریباً 60 کیلومتر مربع مساحت دارد.

"لوک کوپلند" استاد دانشگاه اوتاوا و یکی از اعضای تیم مطالعاتی قفسه یخی Milne گفت: این بزرگترین قفسه یخی دست نخورده باقی مانده بود که در حال تجزیه است.

قطب شمال به دلیل فرآیندی معروف به "تشدید قطب شمال"، طی 30 سال گذشته دو برابر نرخ جهانی گرم شده است. اما امسال دما در منطقه قطبی شدید شده بود. یخ دریای قطبی درماه ژوئیه 40 سال گذشته، به کمترین میزان خود رسید. رکورد گرما شکسته و سیبری در روسیه دچار حریق شد.

کوپلند گفت: دمای قطب شمال در کانادا 5 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین 30 ساله بوده است. این افزایش دما، کلاهک های یخی کوچکتر رامی تواند به سرعت ذوب کند. زیرا آنها مانند یخچال های بزرگتر، فاقد حجم زیاد هستند تا بتواند آن ها را سرد نگه دارد.

سقوط قفسه یخی در جزیره Ellesmere همچنین به معنای از بین رفتن آخرین دریاچهepishelf  شناخته شده نیمکره شمالی است. دریاچه epishelf ، یک دریاچه آب شیرین است که توسط یک قفسه یخی محدود شده و لایه ای از آب شیرین بر روی آب دریایی شورتر، شناور است.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdci53av.t1arq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما