تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 82085
زیست آنلاین: کارشناسان می گویند، آتش سوزی های بی سابقه استرالیا به لطف تغییرات آب و هوایی ، نوع درختانی که از آتش و آب و هوا تغذیه می شوند، بیش از حد شارژ می شوند.
حقایقی در رابطه با آتش سوزی استرالیا
به گزارش زیست آنلاین، در اینجا چند پرسش و پاسخ در مورد آتش سوزی استرالیا وجود دارد که در آن تاکنون حدود 5 میلیون هکتار (12.35 میلیون هکتار) زمین سوخته شده و باعث کشته شدن حداقل 17 نفر و تخریب بیش از 1400 خانه شده است.
 

کریس فیلد، مدیر مطالعات محیط زیست دانشگاه استانفورد، گفت: عوامل دخیل در آتش سوزی در یک همگرایی وحشتناک قرار دارند. وی افزود: این آتش سوزی یکی از بدترین رویدادهای شدید تغییرات آب و هوایی است که تاکنون دیده شده است. وی ادامه داد: چیزی که در مورد این آتش سوزی های بزرگ ذاتاً وحشتناک است ادامه دار بودن این آتش سوزیهاست و احساس ناامیدی که به آتش نشانان القا می شود. آتش سوزی نوعی نماد از تأثیرات تغییرات آب و هوایی است.
 

آیا تغییر اقلیمی واقعاً یک فاکتور است؟ دانشمندان، چه افرادی که مشغول مطالعه آتش سوزیها هستند و چه افرادی که در حال مطالعه آب و هوا هستند، می گویند که بدون شک گرم شدن کره زمین دلیل عمده  آتش سوزی ها است اما همه آن نیست. سال گذشته برای استرالیا گرم و خشک ترین سال بود و میانگین دمای سالانه 2.7 درجه فارنهایت (1.5 درجه سانتیگراد) بالاتر از میانگین دمای سالهای 1960 تا 1990 بود. دما در ماه گذشته در استرالیا 121.8 درجه فارنهایت (49.9 درجه سانتیگراد) گزارش شده است. مایک فلانیگان، دانشمند آتش نشانی دانشگاه آلبرتا در کانادا، گفت آتش سوزی استرالیا "نمونه ای از تغییرات آب و هوایی" است.
 

چگونه تغییرات آب و هوایی باعث بدتر شدن اوضاع می شود؟ فلانیگان گفت: با تغییرات آب و هوایی، سوخت مورد نیاز برای آتش سوزی (درختان و گیاهان ) خشک تر می شوند و در نتیجه آتش سزی سریعتر و با شدت بیشتر رخ می دهد.
 

آیا فصل آتش سوزی استرالیا تغییر کرده است؟ واتکینز گفت  بله، حدود دو تا چهار ماه به طول مدت آتش سوزی افزوده شده است. به ویژه این آتش سوزیها در جنوب و شرق بسیار زودتر آغاز می شود.
 

آیا آب و هوا (نه تغییرات اقلیمی) یک فاکتور تاثیرگذار نیست؟ در ماه سپتامبر، گرم شدن ناگهانی استراتوسفر قطب جنوب شرایط آب و هوایی را تغییر داد به طوری که سیستم های هوایی عادی استرالیا تغییر کرد.
 

آیا مردم این حریق ها را ایجاد کرده اند؟ فلانیگان گفت هنوز دلیل دقیق شروع احتراق مشخص نیست. زیرا آتش سوزی ها اخیراً اتفاق افتاده و مقامات وقت خود را صرف خاموش کردن آنها می کنند.
 

آیا این آتش سوزیها باعث ایجاد تندباد می شود؟ بله طوفان های انفجاری به نام پیروکومولونیمبوس ناشی از این آتش سوزیها به وجود می آید که می تواند ذرات را تا 10 مایل را به هوا پرتاب کند.
 

آیا درختان استرالیایی مستعد سوختن هستند؟ فلانیگان گفت: درختان اکالیپتوس بسیار قابل اشتعال هستند، مانند ریختن بنزین روی یک درخت سریع شعله ور می شوند. مواد شیمیایی موجود در آنها باعث می شود که آتش آسانتر به بالای درختان گسترش یابد و شدت بگیرد. وی گفت که درختان اکالیپتوس عامل مهمی در آتش سوزی سال 2017 در پرتغال بود که باعث کشته شدن 66 نفر نیز شد.

منبع : apnews

https://zistonline.com/vdccpxq4.2bqi48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما