تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 81840
مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به علت سوء مدیریت در پسماند سالانه ۴۴ هزار میلیارد تومان به میحط زیست کشور خسارت وارد می شود.
خسارت ۴۴ هزار میلیارد تومانی محیط‌زیست به علت سوء مدیریت پسماند
به گزارش زیست آنلاین، حسن پسندیده روز یکشنبه در همایش بین‌المللی مدیریت پسماند در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروزه یکی از مشکلات مهم کشور پسماند است که به چالش‌های ناشی از سوء و ضعف مدیریت در این زمینه بر می‌گردد، البته در سال‌های اخیر اقدامات قانونی و حقوقی خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در قانون مدیریت پسماند، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نقطه ثقل و به عنوان دستگاهی نظارتی بسیار حایز اهمیت است، چنانچه سازمان محیط زیست بتواند نقش اساسی خود را در این زمینه ایفا کند باعث می‌شود سایر نهادهای مسئول در این زمینه بهتر فعالیت کنند، در واقع سالانه حجم زیادی از انواع پسماند در کشور تولید می‌شود که نیازمند مدیریت راهبردی است.

پسندیده تاکید کرد: باید به حوزه پسماند به عنوان یک اولویت اساسی در تصمیم‌گیری نگاه و اجرا کنیم، سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی اقدامات ویژه‌ای را آغاز کرده و در این مسیر علت تحقق نیافتن برنامه‌های اجرایی را آسیب‌شناسی کرده است که مشخص شد به فقدان مفاد حقوقی و موارد قانونی بر می‌گردد در حالی که قوانین باید هیچ راه فراری نداشته باشد و بر همین اساس به یک ساختار سازمانی توانمند و پویا نیاز است تا بتواند سازمان‌های دیگر را هدایت کند که برای تحقق یافتن به آن دفتر مدیریت پسماند در سازمان محیط زیست تاسیس شد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست، نقش اجرایی ندارد گفت: اما نقش نظارتی این سازمان بسیار حایز اهمیت است، تدوین ضوابط و معیارهای مدیریت پسماند می‌تواند توسط سازمان محیط زیست انجام شود، بر اساس ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماند وزارتخانه‌ها و نهادها موظفند وظایفی که در زمینه پسماند بر عهده آنهاست را اجرایی کنند و به زیرمجموعه‌های خود نظارت کامل داشته باشند و سازمان محیط زیست نیز باید به صورت دوره ای عملکردها را پایش و سنجش کند تا کمبودها شناسایی و برطرف شود.

پسندیده با اشاره به اینکه ایجاد بانک جامع مدیریت پسماند و همکاری با نهادهای علمی و دانشگاهی خارجی برخی از وظایف سازمان محیط زیست است، افزود: پسماند علاوه بر اشتغال قابل توجه، به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند بنابراین باید با جدیت بیشتری به آن پرداخته شود و برنامه‌های پیش رو با شتاب بیشتری جلو برود.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای پسماندهای خانگی ضوابط تهیه کرده‌ایم و درصدد تهیه این ضوابط برای صنعت هستیم زیرا پسماندهای صنعتی، صدمه زیادی به محیط زیست وارد می‌کنند از این رو در تلاش هستیم تا پایان سال این ضوابط را تدوین کنیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات ویژه و مهم راه‌اندازی مراکز دفن پسماندهای ویژه و صنعتی است که امیدواریم با همکاری نهادهای مرتبط در استان‌ها این مراکز راه‌اندازی شود.

به گزارش ایرنا، پسندیده گفت: هدف از برگزاری این همایش این است که بتوانیم به یک سری از راهکارهای کلان در زمینه مدیریت پسماند برسیم که رسیدن به آن قطعا به پشتوانه علمی نیاز دارد و برای این منظور باید از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه استفاده کنیم.

https://zistonline.com/vdcawana.49n6y15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما