تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80990
بیش از ۱۷۰ فرد از ۱۵ گونه جانوری مختلف صبح امروز به مناسبت هفته محیط زیست در پارک ملی خجیر رهاسازی شدند.
رها سازی ۱۷۰ پرنده به طبیعت به مناسبت هفته محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، صبح امروز به مناسبت هفته محیط زیست بیش از ۱۷۰ حیوان از ۱۵ گونه مختلف با حضور محیط‌بانان، هنرمندانی چون میترا حجار و کیهان ملکی، خبرنگاران، مسئولانی از اداره کل محیط زیست استان تهران و مسئولانی از کلینیک حیات وحش پردیسان، در پارک ملی خجیر رهاسازی شده و به دامان طبیعت بازگشتند.

محمد کرمی، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: در این برنامه بیش از ۱۷۰ فرد از حدود ۱۵ گونه از جمله ۱۰ روباه، انواع جغدها از جمله شاه‌بوف و جغد کوچک، انواع عقاب از جمله عقاب دشتی، کورکور، دلیجه، پیغو، عقاب طلایی و عقاب امپریال همچنین چند گونه پرنده آبزی و کنار آبزی از جمله باکلان، بوتیمار و گاوچرانک را رهاسازی کردیم. همچنین یک گونه پرنده خشکی‌زی یعنی سهره به تعداد حدود ۱۳۰ قطعه را رهاسازی کردیم که اینها را همکاران ما از متخلفان و کسانی که به صورت غیرمجاز صید و زنده‌گیری انجام می‌دهند گرفته‌اند و پس از اینکه در مرکز نگهداری و بازپروری حیات وحش در پردیسان آن‌ها را تیمار کردند و قابلیت رهاسازی پیدا کردند در این منطقه رهاسازی می‌کنیم.

کرمی توضیح داد: پرندگان آبزی و کنار آبزی هنگام مهاجرت گاهی شرایط برایشان نامساعد می‌شود و ممکن است داخل شهرها و خانه‌ها بیافتند. همکاران ما در محیط زیست اگر ببینند اینها امکان فعالیت‌های لازم را ندارند و نمی‌توانند نیازهایشان را برطرف کنند آن‌ها را می‌گیرند و به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان می‌فرستیم و پس از مدتی که تیمار می‌شوند و قابلیت رهاسازی پیدا می‌کنند آن‌ها را رهاسازی می‌کنیم. علاوه بر این‌ها چند روباه را هم رهاسازیهاسازی کردیم که معمولاً این روباه‌ها را داخل شهر که مردم به آتش‌نشانی یا همکاران ما گزارش می‌دهند می‌گیریم و در طبیعت رها می‌کنیم.

رهاسازی روباه در طبیعترهاسازی ۱۰ روباه در این برنامهمحمود کشوری، دامپزشک همکار کلینیک حیات وحش پردیسان نیز با اشاره به رهاسازی ۱۰ روباه در این برنامه در این باره گفت: مخصوصاً در فصل بهار که روباه‌ها زادآوری می‌کنند خیلی تماس تلفنی داریم و مردم می‌گویند روباه در محل زندگی ما هست و می‌ترسند. احساس می‌کنند که ممکن است این‌ها به مردم آسیب برسانند. واقعیت این است که اینها از قدیم در تهران بوده اند و پس از اتوبان‌سازی‌ها و از بین رفتن فضاهای سبز و از بین رفتن فضای حاشیه شهرها زندگی اینها جزیره‌ای شده و گیر افتاده‌اند و همانجا زادآوری می‌کنند.

کشوری تصریح کرد: روباه‌ها هیچ خطری برای ما ندارند و امکان ندارد روباه به ما نزدیک شود. اکثر اینها به دلیل تصادف‌ها یا آسیب‌هایی که مردم به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاع از بی خطر بودن به اینها وارد می‌کنند، توسط بچه‌های یگان حفاظت محیط زیست یا آتش نشانی زنده گیری می‌شوند و به ما ارجاع داده می‌شوند. البته خیلی‌هایشان را هم خودمان آورده‌ایم چرا که در محیط‌های بدی بوده اند و ناگزیر شده‌ایم بگیریمشان و بیاوریم بازپروری کنیم و آماده رهاسازی در طبیعت شوند.

وی درباره بوتیمار رهاسازی شده نیز گفت: این پرنده در حال مهاجرت بوده اما در اطراف تهران سمت دریاچه قم به دلیل ضعف عمومی از گروه جا مانده و بر زمین نشسته است. بچه‌های یگان حفاظت محیط زیست آن را پیدا کردند و پیش ما آوردند.

محمدرضا خویشتن‌دار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به اینکه بیش از نیمی از حیوانات رهاسازی شده امروز مربوط به کشفیات از متخلفان بوده است گفت: متاسفانه در سطح استان تهران هفته‌ای دو سه مورد کشفیات داریم و چیزی که اکنون خیلی ما را نگران کرده است زنده‌گیری بره‌هاست. کوهنوردان یا کسانی که به اصطلاح برای سبزی‌چینی آمده‌اند گاه پیش می‌آید که بره‌گیری هم می‌کنند که محیط زیست با خبر می‌شود و آن‌ها را کشف و ضبط می‌کند. در آخرین مورد متاسفانه ۵ بره گرفتیم که یک مورد هم تلفات داشتیم.

خویشتن‌دار هشدار داد: این کار علاوه بر اینکه جرم است و مجازات قانونی دارد باعث می‌شود وقتی بره را از طبیعت جدا می‌کنند، به محض اینکه کوچک‌ترین تماسی با انسان داشته باشد بوی انسان می‌گیرد و دیگر حتی مادرش هم او را پذیرا نیست و حذف شده از طبیعت محسوب می‌شود. بنابراین با این کار علاوه بر اینکه افراد مرتکب جرم قانونی می‌شوند آسیب جبران‌ناپذیری هم به حیات وحش و طبیعت وارد می‌کنند.

تجارت پرندگان شکاری معضل حیات وحشمیترا حجار، بازیگر سینما و تئاتر و فعال در حوزه محیط زیست که در این برنامه حضور یافته بود به خبرنگار مهر گفت: یکی از مسائلی که حیات وحش کشور ما با آن درگیر است تجارت پرندگان شکاری است. خیلی از مردم ما به تصور اینکه می‌توانند پرندگان را به قیمت بالایی به کشورهای همسایه بفروشند دلیجه و سارگپه و… را می‌گیرند در صورتی که اصلاً این طور نیست اغلب این پرندگان اصلاً ارزش مادی ندارد. اگرچه وضعیت اقتصادی چندان خوب نیست اما باید به دنبال راه درست برای امرار معاش بود.

حجار با بیان اینکه متاسفانه مردم ما گاهی خیلی با حیوانات نامهربان می‌شوند گفت: از بچگی مادر بچه را از حیوان می‌ترساند در حالی که مقالات علمی نشان داده همزیستی انسان با جانوران مفید است و طول عمر و سلامت بیشتر را منجر می‌شود. در حالی که مثلاً در مورد روباه‌ها واقعیت این است که ما به زیستگاه آن‌ها وارد شده‌ایم. ببینید ما تا کجا ساختمان‌سازی کرده‌ایم و زیستگاهی برای حیات وحش باقی نگذاشته‌ایم. بحث متخلفان حوزه حیات وحش هم که متاسفانه وحشتناک شده است.

وی درباره تاثیر حضور هنرمندان در حوزه محیط زیست هم گفت: نخستین تاثیر حضور هنرمندان در حوزه محیط زیست اطلاع‌رسانی در این حوزه است. خیلی مسائل از طریق هنرمندان به مردم منتقل می‌شود و هنرمندان می‌توانند در این راه پیشگام باشند در دنیا هم این طور است و مشهورترین ستارگان از خودروهای برقی استفاده می‌کنند.

حجار هشدار داد: البته ورود هنرمندان به حوزه‌ای مثل محیط زیست یک وجه خطرناک هم دارد و آن اینکه اطلاعات غلط را هنرمندان می‌توانند خیلی سریع منتشر کنند که این خیلی خطرناک است. به همین دلیل فکر می‌کنم هنرمند در ابتدای کار باید خیلی دست به عصا باشد و اول آگاهی خودش را به اندازه کافی بالا ببرد بعد دل را به دریا بزند و مردم را همراه خود کند.

تجارت پرندگان

 ۲۳ قطعه کبک در مناطق طبیعی کردستان رها سازی شدهمزمان با ششمین روز از هفته محیط زیست ۲۳ قطعه کبک که چندی پیش از متخلفان صید غیر مجاز کشف و ضبط شده بود، در مناطق طبیعی دیواندره و بیجار رها سازی شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بیجار از کشف و ضبط ۹ قطعه کبک از یک متخلف شکار و صید خبر داد و گفت: این کبک ها در ششمین روز از هفته محیط زیست در طبیعت این شهرستان رها سازی شدند.

علی اصغر هدایت زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در جریان گشت و کنترل یگان حفاظت این واحد از یک متخلف که اقدام به زنده گیری غیر مجاز پرندگان می کرد، ۹ قطعه کبک کشف و ضبط شد.
وی اضافه کرد: از این متخلف علاوه بر کبک های مذکور، تعداد یک قبضه اسلحه شکاری، ۹۲ عدد فشنگ، یک عدد دوربین چشمی، یک دستگاه ضبط صوت، یک عدد چراغ قوه و سه رشته دام زنده گیری کبک نیز ضبط شد.

وی افزود: این تعداد کبک پس از طی مراحل قانونی و قضایی و بازیابی توانایی مجدد پرواز و قابلیت رها سازی، توسط مامورین اجرایی این واحد در ششمین روز از هفته محیط زیست به دامان طبیعت زیبای بیجار بازگشتند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

محیط زیست کردستان حامی تولید و اشتغال

حفاظت مردم محلی از لک‌لک ها

قاچاق سنجاب ایرانی از جنگل‌های زاگرس به تهران

کلیدی‌ترین راهکار حفظ محیط زیست مشارکت مردم است

از نگاه یک سازمان جهانی چالش‌های "شهر سالم" چیست؟

نیاز ضروری به آموزش مسائل زیست‌محیطی به دانش آموزان

کاهش آلاینده‌ها و پسماند؛ آسمان آبی، زمین سبز

https://zistonline.com/vdcfx1dc.w6dx1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما