تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80867
خاموشی در حالی یکی از دغدغه‌های فصل تابستان محسوب می‌شود که با چند راهکار ساده می‌توان بار این دغدغه را از روی دوش ایران برداشت. به طوری که حتی با خاموش کردن تنها یک لامپ توسط هر خانوار ایرانی در ساعات پیک مصرف، معادل نیروگاه اتمی بوشهر از مصرف برق کاهش خواهد یافت.
راهکار ساده برای کاهش مصرف برق با تنها یک لامپ!
به گزارش زیست آنلاین، مصوبه دولت درباره افزایش بهای آب و برق که حاکی از افزایش هفت درصدی بهای برق بود، از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ و افزایش بهای برق پرمصرف‌ها تا سقف ۲۳ درصد از ابتدای ماه جاری اجرا شد. هدف دولت از ابلاغ مصوبه مذکور اصلاح الگوی مصرف مشترکان عنوان شده است. تعرفه‌های جدید بهای آب و برق طبق مصوبه مذکور طوری طراحی شده‌اند که اگر مشترکان ۱۰ درصد مصرف برق را کاهش دهند، شاهد کاهش ۲۰ درصدی صورتحساب برق مصرفی خود خواهند بود.

با این‌که ۱۰ درصد از مشترکان جزو پرمصرف‌ها هستند اما یک درصد از مشترکان برق که در بالاترین رده مصرفی قرار دارند، به اندازه ۱۰ درصد مشترکان کم مصرف برق مصرف می‌کنند. اما آنچه میزان مصرف برق را در تابستان بیش از دیگر فصل‌های سال افزایش می‌دهد استفاده از وسایل سرمایشی است. در این فصل حدود ۲۲ هزار مگاوات یا معادل ۴۰ درصد از مصرف برق کشور، به وسایل سرمایشی اختصاص دارد.

تنها یک لامپ و چند درجه!

تنها یک لامپ و چند درجه!آمارها حاکی از آن است که کشور از ۸۷۶۰ ساعت در سال، در حدود ۵۰۰ ساعت با مشکل افزایش شدید مصرف برق مواجه است که با کاهش مصرف برق وسایل سرمایشی، به راحتی قابل تأمین است. منحنی ۲۴ ساعته بار نشانگر آن است که با مدیریت مصرف، می‌توان شبکه برق کشور را در ساعت‌های پیک مدیریت و از اعمال محدودیت جلوگیری کرد. تنظیم درجه کولر گازی روی عدد ۲۴، به تنهایی می‌تواند ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق را به دنبال داشته باشد.

به گفته محمدحسن متولی‌زاده - مدیرعامل شرکت توانیر - اگر هر خانوار ایرانی تنها یک لامپ خود را در ساعت‌های پیک خاموش کند، ۱۰۰۰ مگاوات (معادل نیروگاه اتمی بوشهر) از مصرف برق ایران، کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام وزارت نیرو، وی درباره راهکارهای مشترکان برای قرار نگرفتن در گروه پرمصرف‌ها نیز توضیح داد: با توجه به اینکه در تابستان وسایل سرمایشی بیش‌ترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند، مشترکان در صورت توجه و دقت در چگونگی استفاده از وسایل سرمایشی، می‌توانند به میزان زیادی از مصرف برق خود را کاهش دهند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

 هیچ خاموشی در تابستان ۹۸ اعمال نمی ‌شود

صرفه جویی در مصرف آب و برق به سود دولت و مردم است

تأملی کوتاه بر آینده الگوهای مصرف را تغییر خواهد داد

مصرف برق ایران در آستانه انفجار

 

https://zistonline.com/vdciyvav.t1auq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما