تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80442
زیست آنلاین: صخره‌های مرجانی یا آب‌سنگ‌های مرجانی یکی از مهمترین، ظریفترین و متنوعترین اکوسیستم‌های آبی است که شکل‌گیری آن به زمان زیادی نیاز دارد و نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای کره زمین دارند، سفید شدن صخره های مرجانی تحت تاثیر افزایش دما کاهش شدیدی در تولید آن ها ایجاد می کند.
سفید شدن صخره های مرجانی موجب کاهش 89٪در تولید مرجان های جدید می شود
به گزارش زیست آنلاین، وقتی که دمای آب بالا می‌رود آب‌سنگها شروع به اخراج جلبک‌ها می‌کنند که این باعث می شود اسکلت سفید آنها هویدا و خود آنها دچار قحطی شوند چون خود قادر به تامین غذا و انرژی خود نیستند. با تغییرات شرایط، این آب‌سنگهای مرجانی می‌توانند بازسازی و بازپروری شوند اما اگر شرایط دشوار ادامه پیدا کند به مرگ کامل اب سنگهای مرجانی منتهی می‌شود.
دانشمندان اندازه گیری کردند که چه تعداد مرجان بالغ در طول سفید شدن بزرگترین صخره های دریایی زنده ماندند و چه تعداد از از مرجان ها در سال ۲۰۱۸ پس از استرس شدید دمایی که بر آن ها وارد شد تولید مثل کرده و مرجان های جدید  تولید کردند.
نتایج منتشر شده در Nature نشان می دهد که نه تنها کاهش قابل توجهی درتولید مرجان های جدید ایجاد نشده است بلکه تغییراتی نیز در انواع گونه های مرجانی به وجود آمده است.
نویسنده اصلی این مقاله، تری هیوز، دانشمند مرجان شناس از مرکز ارزیابی ARC برای مطالعات مرجانی در دانشگاه James Cook در سال های آینده تصویری نامطمئن برای صخره های مرجانی را متصور شده است، و اظهار دارد اگر این سفید شدگی در صخره ها قبل از اینکه مرجان بتوانند به اندازه کافی بهبود بخشیده شوند اتفاق افتد، زمان بازیابی حداقل یک دهه به طول انجامد.
او می گوید: ما داستان مرگ مرجان های دریایی در اثر گرما را گفتیم اما حال زمان آن است که به جای تکرار آن برای این معضل راه حلی برگزینیم.

بیشتر بخوانید: توافق پاریس برای جلوگیری از پدیده سفید شدگی مرجان ها کافی نیستسفید شدن صخره های مرجانی موجب کاهش 89٪در تولید مرجان های جدید می شود


اما در آینده شواهد نیز برای ما بسیار غیر ملموس تر خواهد شد چراکه ما تنها ۱۰ درصد از نوزادان مرجان های دریایی را داریم".
دانشمندان در سراسر کل صخره ها، کاهش ۸۹ درصدی مرجان های جدید را اندازه گیری کردند، اما این میانگین در سراسر طول صخره یکسان نبود و تعداد مرجان های جدید در بخش های جنوبی صخره ای افزایش کوچکی داشت زیرا آن بخش ها کمتر تحت تأثیر دما و سفید شدگی قرار می گیرند.
و بالعکس در بخش های شمالی تعداد مرجان های دریایی با درصد بالا تری نیز کاهش یافته بود.
هیوز می گوید بازپروری مرجان ها در اطراف جزیره لیزارد در سال گذشته به میزان ۹۸ درصد کاهش یافته بود و اکنون شرایط کمی بهتر شده است، اما نرخ رشد جدید مرجان هنوز تنها ۴ درصد است.
محققان همچنین دریافتند که ترکیبی از گونه هایی که سبب تشکیل نوزادان مرجانی می شود، به طور چشمگیری تغییر کرده است. Acropora ،  که از جمله مرجان های شاخه ای و گونه های غالب صخره هستند، ۹۳ درصد کاهش یافته است.
در یک صخره سالم، acropora معمولا دو سوم مرجان ها را تشکیل می دهد و برای ماهی ها و سایر گونه ها، محیط  مناسبی را فراهم می کند.
صخره‌های مرجانی در تعادل بخشیدن به میزان کربن و نیتروژن، حفظ خطوط ساحلی در برابر تخریب ناشی از هجوم مداوم امواج، توفان و سیل، ایجاد محیط زیست دریایی و همچنین مواد مغذی برای زنجیره غذایی و همچنین تعادل بخشیدن به سیستم ظریف طبیعت نقش اساسی دارند.

بیشتر بخوانید: مرجان های آزمایشگاهی/ راه نجات تغییر اقلیمسفید شدن مرجان های دریایی

نمی توان گفت تنها دلیل کاهش مرجان ها، صخره های سفید مرجانی است بلکه یکی دیگر از علت های  فروپاشی بازپروری مرجانها مرگ عناصر مرجانی بالغ است. در واقع رفع سفید شدگی مرجان ها، علاوه بر کاهش دما، به مرجان بالغ بیشتری نیاز دارد، چیزی که هوز می گوید یک شبه اتفاق نمی افتد.
"ما نمی گوییم این یک معضل دائمی است. اما نگران هستیم که این روند آهسته ادامه یابد و به بهبودی پایدار نرسد./ منبع: edie

https://zistonline.com/vdchikn6.23nvkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما