تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80174
در حالیکه مدیرکل منابع طبیعی لرستان از قاچاق بلوط های ۷۰۰ ساله در لرستان خبر داد، معاون عمرانی استاندار می‌گوید «برای گزارش یک مورد قاچاق چوب با مدیر منابع طبیعی تماس گرفتم اما او خواب بود»!
قاچاق درختان بلوط کهنسال در زاگرس
به گزارش زیست آنلاین، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، از قاچاق چوب درختان ۷۰۰ ساله بلوط لرستان به مناطق شمالی کشور خبر داد.

شیرزاد نجفی ظهر یکشنبه در جلسه بررسی قانون هوای پاک در معاونت عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه در رابطه با موضوع ریزگردها و همچنین بیابانی بودن مناطق جنوبی استان از طریق سازمان جنگل‌ها در حال رایزنی هستیم، اظهار داشت: نیاز بوده که مدیریت ارشد استان، معاون عمرانی و همچنین محیط زیست کمک کنند که بتوانیم این طرح را به سرانجام برسانیم.

لرستان بیشترین آسیب را از کانون‌های ریزگردها در کشور می‌بیندوی با بیان اینکه امسال ۴۰۰ میلیارد تومان تنها برای مقابله با موضوع ریزگردها به منابع طبیعی خوزستان پرداخت شد، عنوان کرد: این در حالیست که هیچ اعتباری به استان لرستان در این رابطه پرداخت نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه لرستان بیشترین آسیب را از کانون‌های ریزگردها در کشور می بیند، تصریح کرد: باید رایزنی صورت گیرد که اعتبارات بخش مقابله با ریزگردها نیز به استان لرستان پرداخت شود.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخشی از جنگل‌های زاگرس با توجه به ممنوعیت برداشت چوب در جنگل‌های شمال در حال نابودی هستند و این امر در حال تبدیل به یک بحران برای کل کشور است، ادامه داد: درختی در حریم رودخانه‌ها باقی نمانده است.

بیشتر بخوانید: زاگرس نمی میرد زاگرس را می کشنددرختان ۷۰۰ ساله بلوط لرستان از شمال سر درآوردند!وی با بیان اینکه تمام درختان و جنگل‌های بلوط در حال نابودی هستند، گفت: روزانه دو هزار کامیون چوب از لرستان به روش‌های مختلف به شمال کشور حمل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با تاکید بر اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه برداشت و بهره برداری چوب جنگل‌های شمال منع شده است، افزود: این امر موجب شده که کارخانه‌های شمال تعطیل شوند و الان به مناطق زاگرس هجوم آورده‌اند.

نجفی با بیان اینکه در حال حاضر درختان کهن سال با ۶۰۰ و ۷۰۰ سال در حال قطع شدن هستند، تصریح کرد: اگر راهکاری در این رابطه صورت نگیرد لرستان نیز مانند خوزستان به بیابان تبدیل می‌شود و به کانون ریزگردها تبدیل خواهیم شد.

بلوطهای زاگرس

 ۹ تن چوب قاچاق بلوط در شهرستان لردگان کشف شد فرمانده انتظامی شهرستان لردگان ازکشف بیش از نه تن چوب قاچاق درخت جنگلی بلوط دراین شهرستان خبر داد.

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سیروس میرزایی گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر دپوی چوب جنگلی بلوط در انباری واقع در حومه شهر لردگان موضوع در دستور کار پاسگاه انتظامی ارمند قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پس از اخذ مجوز قضائی با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان در بازرسی از این انبار نه تن چوب قاچاق درخت جنگلی بلوط کشف و یک نفر را دستگیر کردند.

میرزایی با اشاره به معرفی متهم به مرجع قضائی، تاکید کرد: برخورد قاطع و قانونی با قاچاقچیان منابع ملی جنگلی از برنامه‌های محوری پلیس لردگان در سال جاری است.

ماجرای «چوب دزدها»؛ وقتی مدیر منابع طبیعی لرستان در خواب است!در حالی وضعیت قاچاق چوب درختان بلوط در لرستان بحرانی شده است که معاون عمرانی استاندار می‌گوید «برای گزارش یک مورد قاچاق چوب با مدیر منابع طبیعی تماس گرفتم اما او خواب بود»!

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت قاچاق چوب درختان جنگلی لرستان از مواردی که بود در جلسه بررسی قانون هوای پاک بررسی شد؛ موضوعی که به گفته مدیر کل منابع طبیعی لرستان بحرانی شده است و روزانه درختان ۷۰۰ ساله بلوط لرستان به مقصد شمال کشور بارگیری و قاچاق می‌شوند.

احمد مرادپور ظهر یکشنبه در جلسه بررسی قانون هوای پاک در سخنانی با تاکید بر لزوم توجه به مباحث زیست محیطی در لرستان، اظهار داشت: موضوع ریزگردها طی چند سال گذشته خسارت‌های زیادی را به مناطق مختلف وارد کرده است.

قاچاق چوبهای بلوط در لردگان

بیشتر بخوانید: انجام بازاریابی در جنگل‎های زاگرس«چوب دزدها» را «نجفی» مدیرکل منابع طبیعی می‌شناسدوی با اشاره به نقش انسان در خسارت‌های زیست محیطی، بیان داشت: باید رفتار خود را با طبیعت اصلاح کنیم، طبیعت نظمی دارد و اگر دست به آن بزنیم نظم آن به هم می‌خورد، اگر نظم طبیعت به هم بخورد رفتارش با ما بد می‌شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه هر چه ما ضربه می‌خوریم از دست کسانی است که منفعت طلب هستند، بیان داشت: کسانی که دنبال قاچاق چوب هستند مشخص هستند، در این مملکت کسانی که برنج جابجا می‌کنند را «صفی خانی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌شناسد، «چوب دزدها» را هم «نجفی» مدیرکل منابع طبیعی می‌شناسد.

ماجرای تماس تلفنی معاون استاندار و مدیرکل در خوابوی در ادامه با اشاره به اینکه در این رابطه یک مرتبه با مدیرکل منابع طبیعی تماس تلفنی گرفتم که «خواب» بود، بیان داشت: به مدیرکل منابع طبیعی تلفنی اعلام کردم که در جاده یک کامیون را دیده‌ام که پر از چوب است و از مسیر رد می‌شود!

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه مدیرکل منابع طبیعی به من اعلام کرده بودند که اگر جایی چوبی بار زده شد و مشکلی پیش آمد به من او خبر بدهم، بیان داشت: شماره آن کامیون را من یادداشت کردم، یک ربع بعد مدیرکل منابع طبیعی از خواب بیدار شد و با من تماس گرفت که این ماشینی که گفتید چه بوده؟ من به او گفتم ماشینی که من گفتم این شکلی بود!

مرادپور، تصریح کرد: مدیرکل منابع طبیعی از من پرسید که این چوب‌ها جنگلی بود یا محلی؟ من به او گفتم که من آنها را معاینه نکرده‌ام!

«سر و کله» ماشین‌های حمل چوب پیدا شده و همه جای استان هم هستندوی با بیان اینکه مدتی است که «سر و کله» این ماشین‌ها پیدا شده و همه جای استان هم هستند، بیان داشت: «نجفی» مدیرکل منابع طبیعی باید خیلی فعال‌تر در این زمینه ورود پیدا کنند، ما هم در خدمتشان هستیم.

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه اگر نیاز است که نیروی انتظامی وارد عمل شود، اگر نیاز از است که دادستانی وارد عمل شود تا اقدام کنیم، افزود: در حال حاضر کار از فرهنگ سازی و این داستان‌ها گذشته است و باید اقدام کنیم.

برای اجرای همه بندهای قانون هوای پاک اعتبار نیاز است و با دست خالی نمی‌توان کاری کردمرادپور خطاب به مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه خیلی از استان‌ها ممکن است که در رابطه با ریزگردها مشکل حادی مانند ما نداشته باشند، تصریح کرد: ما به مرز نزدیک هستیم و بیشتر گرد و خاک نیز از همان سمت می‌آید، این استان‌ها از لابلای قوانین و دستور العمل ها خوب بلد هستند که پول‌های خوبی از مرکز بگیرند، ما در این قسمت ضعیف هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای همه بندهای قانون هوای پاک اعتبار نیاز است، بیان داشت: هیچ بندی در آن نیست که با دست خالی بتوان آن را عملیاتی کرد.

بیشتر بخوانید: نابودی ۲۵ درصد جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد وضعیت الان لرستان مانند وضعیت زمان بعد از جنگ استمعاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه اگر کار کارشناسی و طرح در این رابطه آماده باشد می‌توان از وزیران و رئیس جمهور وقت گرفت، صحبت کرد و حق خود را بگیریم، ادامه داد: اینکه من به شوخی گفتم باید «کانون ریزگردها» را در استان پیدا کنیم، واقعاً باید پیدا کنیم، باید به شکلی سهم خود را از این اعتبارات بگیریم چرا که وضعیت که الان لرستان مانند وضعیت زمان بعد از جنگ است.

جلوی گرد و خاک ایلام و خوزستان را بگیرند ما هیچ چیزی نمی‌خواهیمبه گزارش مهر، مرادپور با بیان اینکه لرستان بعد از جنگ خسارت‌های زیادی داشت، اما نتوانستیم هزار تومان هم برای آن بگیریم، گفت: الان هم گرد و خاک کار زمان جنگ را با ما انجام می‌دهد، می‌گویند که کانون ریزگردها در خوزستان و ایلام است، به آنها اعتبار تعلق می‌گیرد اما به لرستان تعلق نمی‌گیرد، خُب جلوی گرد و خاک ایلام و خوزستان را بگیرند ما هیچ چیزی نمی‌خواهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مسئولان را توجیه کنیم تا بتوانیم حق خود را بگیریم، گفت: وظایف دستگاه‌ها در رابطه با قانون هوای پاک ابلاغ شود، در حوزه‌های خود تلاش کنیم و اعتباری برای لرستان بگیریم.

https://zistonline.com/vdcjxveo.uqeyazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما