تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 80074
زیست آنلاین: معاون توسعه بخش غیردولتی سازمان ساتبا در یازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدید پذیر اعلام کرد: بیش از ۳۰۰ شرکت و سرمایه گذار در بخش انرژی های تجدید پذیر به وجود آمده است.
انرژی های تجدیدپذیر رکورد دار جذب سرمایه گذار خارجی
به گزارش زیست آنلاین،کارگاهی با موضوع مسائل اقتصادی انرژی های تجدید پذیر، نرخ خرید برق، ضریب تعدیل، مالیات، تبدیل ارز، بودجه تجدید پذیر در اولین روز یازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدید پذیر برگزار شد.

محمد تقی زعفرانچی زاده، معاون توسعه بخش غیردولتی سازمان ساتبا، در این نشست گفت: آمار توسعه انرژی های تجدیدپذیر قابل قبول بوده است، البته ظرفیت نصب شده در حال حاضر (۷۰۰ مگاوات) خیلی کمتر از آن است که آرزوی آن را داشته ایم. بر اساس برنامه ششم توسعه می باید این ظرفیت را به  ۵ هزار مگاوات برسانیم است.
برای مثال در گذر از سال ۹۴ به ۹۵، با نرخ رشد  ۳۵ درصدی در این عرصه برخوردار بوده ایم، و در گذر از سال  ۹۵ به ۹۶ نیز نرخ رشد به حدود ۷۰ درصد رسید. و در حال حاضر نیز، تعبیر ما این هست که توانسته ایم از مشکلات اساسی رد شویم و تنها می بایست این حرکت را حفظ کرده  و به راه خود ادامه دهیم.

اولین نشست تخصصی انرژی های تجدید پذیر با محوریت مسائل اقتصادی برگزار شد

رکورد در جذب سرمایه گذار خارجیدر ادامه زعفران چی اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ شرکت و سرمایه گذار در بخش انرژی های تجدید پذیر به وجود آمده است و تیمی متشکل از شرکت های خصوصی در این عرصه فعالیت می کنند، علاوه بر آن در جذب سرمایه گذاری خارجی نیز موفق بودیم حتی می توان گفت تجدیدپذیرها رکورد جذب سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است و خوشبختانه توانستیم تبادل و همکاری خوبی نیز میان سرمایه گذاران خارجی و داخلی در داخل کشور برقرار سازیم.

مشکلات اساسی در زمینه توسعه تجدید پذیرهاوی افزود: یکی از مشکلات بر سر راه در این مسیر تعدد تصمیم گیری است، به بیان شفاف تر  وقتی کار مهمی را شروع میکنیم،  برنامه مدون و دقیقی نداریم و این امر موجب می شود تا هر بخش جزیی از کار در هر سازمان های ذیربط درگیر تصمیمات  گوناگون و متفاوت باشد.
که البته در این حوزه درون وزارتخانه خوشبختانه تفویض اختیار به ساتبا صورت گرفته است که گام بزرگی در این حوزه به شمار می رود اما متاسفانه این معضل همچنان در خارج از وزارت نیرو وجود دارد برای مثال وقتی یک سرمایه گذار می خواهد، اجناس خود را ترخیص نماید، با قوانین و مقررات حاضر در گمرک و وزارت صنایع رو به رو می گردد و یا در مسائل زمین نیز به دلیل بزرگی عرصه های اختصاص یافته گاهی مشکلاتی اعم از تغییر کاربری زمین رخ خواهد داد که همگی از جمله موانع بر سر راه سرمایه گذاران است.

بیشتر بخوانید: سهم تجدیدپذیرها از بودجه سال ۹۸سهم تجدیدپذیرها از بودجه سال ۹۸

عدم تخصیص بودجه کافی، مهم ترین مشکل تجدید پذیرهاست ولی مهم ترین مشکل در حال حاضر، عدم تخصیص بودجه کافی است، ما در این بخش از بودجه دولتی بهره مند نیستیم  و بودجه اندکی که در اختیار داریم، قادر نیست، پشتیبانی کافی از مجموعه عملکردهای ما را داشته باشد، که البته با تصویب مجلس، یک بودجه تحت عنوان دریافت عوارض برق به تجدید پذیر ها اختصاص یافت ولی متاسفانه این موضوع نیز با عدم همکاری به ویژه در بخش توانیر وسازمان برنامه و بودجه رو به رو شد. این عدم همکاری در سال های اول به دلیل کم بودن تعداد نیروگاه های تجدید پذیر به شکل کامل مشخص نبود ولی در حال حاضر به ویژه  با ایجاد نوسانات نرخ ارز بیشتر محسوس است.
وی افزود: به همین دلیل می توان گفت، هنوز مشکلاتی در این زمینه مطرح می باشد اما ما اطمینان می دهیم که ساتبا با تمام وجود در این باره تلاش خواهد نمود. و تنها درخواست ما این است که توانیر نیز همکاری بیشتری با این مجموعه داشته باشد و بدون فوت وقت  مبلغ اختصاص یافته را بلافاصله به خزانه و حساب ساتبا واریز کند.

مهم ترین دغدغه در زمینه توسعه تجدید پذیر ها، فرمول ضریب تعدیل است زعفرانچی در پاسخ به سوالی درباره ضریب تعدیل گفت: مهم ترین دغدغه در زمینه توسعه تجدید پذیر ها، فرمول ضریب تعدیل است که در متن قراردادها گنجانده شده است، اساس طراحی این فرمول آن بود که سالانه نیازی به تعیین قیمت های جدید و تغییر نرخ ها نباشد ولیکن این فرمول یک ایراد بزرگ دارد که باید رفع گردد و آن این است که از نرخ واقعی ارز در آن استفاده نشده است، تنها تغییرات نرخ ارز در آن منعکس می شود که نهایتا قیمت را بالا برده و شیب تغییرات را تند تر خواهد نمود (تغییرات این شیب ۱۲ و نیم درصد بوده است) ولی از آنجایی که نرخ رسمی بانک مرزی ثابت مانده است باید اظهار داشت، این شیب،  واقعی نبوده و این موضوع سرمایه گذاران این بخش را نگران می نماید، در حقیقت این مشکل، فرمول ضریب تعدیل را از حالت کارایی خارج کرده است و برای این که نارضایتی و نگرانی سرمایه گزاران  رفع گردد می بایست  نرخ پایه یورو افزایش می یافت، ولی خوشبختانه بانک مرزی از نرخ ETS استفاده کرده که با  ابلاغ آن، شیب واقعی شده و معضل افزایش نرخ پایه از میان خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر/ رفع ۲۵ درصدی کسری برق کشور در سال جدیدنرخ ضریب تعدیل


 معاون سازمان ساتبا در خصوص این مشکل که نرخ ETS تنها برای کسانی که نیروگاه فعال دارند مطرح بوده و کسانی که تنها قرارداد دارند از آن بی بهره خواهند بود، افزود: فرمول ضریب تعدیل قراردادها، از شروع بهره برداری است، نه از روز شروع قرارداد و این یک ایراد بزرگ است، ما از مدت ها پیش پیگیر این مشکل بوده ایم و جلسات متعددی در رابطه با این موضوع همراه با انجمن تجدیدپذیر  با اتاق بازرگانی و سازمان برنامه داشتیم که متاسفانه با مخالفت کمیسیون زیربنایی هیات دولت به دلیل بار مالی آن مواجه شده ایم که البته به تلاش در این زمینه ادامه خواهیم داد تا کسانی که نیروگاه دارند و عده ای که هنوز در ابتدای مسیر هستند از یکدیگر جدا نشوند و حمایتگر هر دو آن ها باشیم و با توجیه جدی تری از آن ها پشتیبانی خواهیم کرد.

توانسته ایم عوارض برق را دو درصد افزایش دهیم و از ۸ درصد به ۱۰ درصد برسانیمزعفرانچی در پاسخ به اظهارات مطرح شده بیان کرد: ما نیز قبول داریم که در این عرصه مشکلاتی وجود دارند، اما نباید این انتظار را داشت تا وزارت نیرو همه موانع را از میان بردارد، در حال حاضر نیز معضل اساسی در راه توسعه تجدید پذیر ها مشکل بودجه است که خوشبختانه توانسته ایم عوارض برق را دو درصد افزایش دهیم و از ۸ درصد به ۱۰ درصد برسانیم ولی در ادامه به همکاری سایر حوزه ها نیز احتیاج داریم.
اما این موضوع که شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر با تلاطم رو به روست فقط مختص تجدید پذیر ها نیست و نمی توان ساتبا را تنها مقصر این امر دانست.
در ادامه یکی دیگر از حضار نیز اظهار کرد، مجموعه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در هر پروژه نیازمند آن است که مقرون به صرفه باشد و ریسک از دست دادن سرمایه آن کم باشد، که متاسفانه به دلیل عدم حمایت درست دولت در هر یک از این دو اصل با مشکل مواجه ایم.

چرا ساتبا فعالیتی در عرصه بهره وری انرژی انجام نمی دهد؟علاوه بر آن سازمان ساتبا نیز بیشتر تمرکز خود را بر روی مجموعه تجدید پذیر گذاشته است و به نظر می رسد هیچ گونه فعالیتی در عرصه بهره وری انرژی انجام نمی دهد!
معاون ساتبا در پاسخ به این اظهارات نیز اشاره کرد: مجموعه ساتبا هر دو موضوع بهره وری انرژی و انرژی های تجدید پذیر را در نظر دارد، و هر دو این موضوعات را به شکل کاملا مستقل رسیدگی می کند اما شاید  علت احساس این موضوع از سوی افراد این باشد که بهره وری غیر از مجموعه ساتبا  به سازمان بهینه سازی مصرف سوخت نیز اختصاص می یابد، از همین روی پاره ای از این مباحث به آن سازمان منتقل می شود؛ عامل دیگر آن نیز عدم تخصیص بودجه به موضوع بهره وری انرژی است. اگر موضوع سوخت صرفه جویی شده به منابع اضافه شود، می توان برای بهره وری انرژی از آن استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: افزایش سرمایه‌ گذاری در تجدیدپذیرهابیشتر بخوانید: افزایش سرمایه‌ گذاری در تجدیدپذیرها

برنامه ریزی کلان انرژی های تجدید پذیر دچار اشکال استدر این نشست محمد ابراهیم رئیسی کارشناس ارشد انرژی نیز اظهار کرد: به نظر می رسد نیاز است تا کلان تر به این مساله نگاه کنیم، چراکه برنامه ریزی کلان انرژی های تجدید پذیر دچار اشکال است و چیزی که مطرح می شود آن است که جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور ما و در حوزه انرژی های تجدید پذیر به دلیل جذابیت ذات انرژی های تجدید پذیر نبوده است، بلکه به دلیل سودآوری این عرصه بوده است و در حال حاضر نیز اگر سرمایه گذاری صورت نمی گیرد به علت آن است که در گذشته سود حاصل از سرمایه گذاری در حوزه تجدید پذیر ها بالاتر بود که ریسک ها را پوشش می داد، اما با افزایش نرخ ارز، تمایل سرمایه گذاران کاهش پیدا کرد. علاوه بر آن مشکل دومی که می توان به آن اشاره نمود مفروضات نابرابر ما در این حوزه است، در واقع هنگامی که مفروضات نابرابر در محاسبات مالی داشته باشیم، نتایج مختلفی از محاسبات مالی می توان به دست آورد.

تنوع بخشی در تامین منابع مالی یکی از ملزومات انرژی های تجدید پذیرو مورد دیگر آن است که تمام حمایت تنها روی تعرفه ها اختصاص یافته است، خواهش ما این است که تنوع بخشی در تامین منابع مالی را نیز لحاظ گردانید، همچنین در این راستا باید به ماده ۱۲ رفع موانع تولید نیز اشاره نمود که می توان در بهره وری نیز از آن بهره جست، بنابراین ذکر این نکته لازم است که افزایش عوارض حاصل از برق از ۸ درصد به ده درصد نیز کافی نیست.
زعفران چی نیز در پاسخ به این اظهارات در خصوص موضوع تنوع بخشی در تامین منابع مالی ابراز موافقت کرده و افزود: در آینده در این خصوص جلساتی بر گزار خواهیم نمود و از شما نیز دعوت به همکاری خواهیم کرد.

دولت در توسعه تجدید پذیرها متعهد است و این تعهدات را  به شکل منظم پیگیری می کنددر ادامه میرویسی از سازمان سرمایه گذاری گفت: بعد از برجام توانسته ایم  تا حتی با آمریکای شمالی (مکزیک) نیز  مذاکراتی انجام بدهیم و معاهدات دو جانبه سرمایه گذاری چه خارج و  چه در داخل ایران داشته باشیم؛ علاوه بر آن، وزارت اقتصاد نیز امضا کننده تعهدات است که این موضوع دلگرمی ویژه ای برای سرمایه گذاران محسوب می شود. 

ظرفیت کشور در زمینه سرمایه گذاری و اختصاص به تولید تجدید پذیرها غیر قابل انکار استحمیدرضا داوودی از دفتر سرمایه گذاری خارجی گفت:  توفیقاتی که سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر خصوصا از سال۹۴ به بعد داشته است، غیر قابل انکار است و البته ظرفیت کشور ما نیز بسیار قابل توجه می باشد، به بیان شفاف تر از سال ۹۴ تعداد ۱۱۵ مجوز فیپا برای نیروگاه خورشیدی و ۲۵ مجوز فیپا برای نیروگاه بادی اعطا شده است، در مجموع ۱۴۰ مجوز در این زمینه صادر شده است که این امر نشان از ظرفیت و استقبال بالای سرمایه گذاران خارجی در این بخش است که البته در کنار تمام این موارد مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد که نمی توان آن ها را انکار نمود و همواره در حل آن ها در تلاش خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: کوتاهی توانیر و سازمان برنامه در تخصیص بخشی از بودجه توسعه تجدیدپذیرهاکوتاهی توانیر و سازمان برنامه در تخصیص بخشی از بودجه توسعه تجدیدپذیرها

بخش مهمی از مشکل بودجه تجدید پذیرها در داخل وزارت نیرو قرار دارددر ادامه محمد حسن غفوری، عضو انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) نیز اشاره کرد:  سازمان سرمایه گذاری باید نقش موثرتری در حمایت از سرمایه گذاران خارجی جذب شده بر عهده گیرد. همه شرکت های خارجی که نیروگاه تجدیدپذیر احداث کرده اند، از شهریورماه تاکنون پول برق نیروگاه خود را دریافت نکرده اند.
متاسفانه نیمی از مشکل از داخل خود وزارت نیرو است. شرکت توانیر ماه به ماه قبوض برق مردم را در طول سال دریافت می کند. عوارض برق به میزان ۸% می باید از قبوض تفکیک شده و به حساب عوارض واریز گردد تا سهم تجدیدپذیر و برق رسانی روستایی گردد. توانیر در ۱۰ ماه ابتدای سال ۹۶، ۵۳۰ میلیارد تومان (حدود ۵۷% از عوارض سالانه) و در ۲ ماه انتهای سال ۳۹۹ میلیارد تومان از عوارض (حدود ۴۳% از عوارض سالانه) را پرداخت كرد. این در حالی است که توانیر بیشترین دریافتی قبوض را در تابستان دارد. در سال جاری نیز بهمین گونه است. توانیر در پرداخت سهم عوارض تاخیر دارد، بصورتی که تا پایان ماده هم یعنی دی ماه، تنها ۶۳۰ میلیارد تومان از مجموع ۱۲۸۰ میلیارد تومان پیش بینی شده در بودجه را پرداخت کرد یعنی کمتر از نصف در مدت ۱۰ ماه.
تفکیک و پرداخت دیرهنگام عوارض برق توسط توانیر در سال گذشته نه تنها موحب تاخیر چند ماهه در دریافت بهای برق یروگاه ها شد، بلکه موجب شد فرصتی برای تخصیص از سازمان برنامه در انتهای سال باقی نماند و پرداخت نیروگاه های تجدیدپذیر با مشکل مواجه شد. در سال جاری نیز دوباره پرداخت نیروگاه ها به تاخیر افتاده است.
مشکل دوم تخصیص در سازمان برنامه است که اولا کسوراتی در نظر می گیرند، ثانیا با تاخیر تخصیص می دهند.
حمیرضا داوودی در پاسخ به اظهارات بیان شده گفت: ما نیز از این مشکلات باخبریم و و روزانه با آن در ارتباط هستیم. درصدد هستیم جلسه ای با حضور ارگان ها مسئول برگزار نماییم.

بیشتر بخوانید: وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایراناولین نشست جانبی نمایشگاه تجدیدپذیر و بهره وری انرژی با موضوع مسائل اقتصادی انرژی های تجدید پذیر

 سرمایه گذاران انرژی تجدید پذیر.

https://zistonline.com/vdci5uav.t1auy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما