تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 79738
زیست آنلاین: ۲۹ دی ماه در تقویم ایران روز هوای پاک نام گذاری شده است، روز هوای پاک اجازه می دهد تا افراد و جوامع در سراسر کشور، نسبت به مجموعه اقدامات ایجاد هوای پاک، مشارکت و همراهی بیشتری برعهده گیرند.
تاریخچه نام گذاری هوای پاک در ایران
به گزارش زیست آنلاین، در سراسر دنیا، نمادین خاص مرتبط با محیط زیست که به بعضی از روزها اطلاق شده است، با سیاست حفاظت از محیط زیست و آموزش همگانی تعیین گردیده، چراکه می توان اظهار داشت، نام گذاری های اختصاص یافته در یک روز، می تواند توجه مردم را به آن موضوع بیشتر جلب کرده و در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار موثر تر واقع گردد.

از جمله این روزهای جهاني می توان به روز جهانی محيط زيست، روز زمين پاك، روز هواي پاك و غيره اشاره نمود.

بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می رود، از این رو، کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم به ویژه در کشورهای صنعتی بوده است، لذا استفاده از برنامه های نمادین برای جلب افکار عمومی و مسئولان طی دو دهه گذشته به صورت برگزاری مراسم هایی تحت عناوین متفاوت از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... در كشورهاي مختلف نامگذاري شده و اقدامات خاصي در اين روز جهت تنوير افكار عمومي صورت گرفته است.

در واقع این روز نمادی است برای آنکه روی راه حل های ساده ای که هر یک از ما می تواند برای بهبود کیفیت هوا انجام دهد، بیشتر تمرکز کنیم و اقدامات کنترلی ساده ای در پیش گیریم، این اقدامات ساده می تواند توسط افراد، شرکت ها، نهادهای دولتی و حتی جوامع انجام شود.

لزوم نام گذاری روز ملی هوای پاکدر کشور ما، بحران آلودگی هوا مدت هاست که سایه بر شهرهای مختلفی نظیر تهران، تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز انداخته است، با نگاهی بر آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا (سالانه حدود هفت میلیون نفر از جمله ۶۰۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال به دلیل آلودگی هوا در جهان جان خود را از دست می دهند) لزوم توجه به این امر خاص و نام گذاری این روز، به طور ویژه احساس می شود.

بر همین اساس ، مسئولين ستاد اجرايي كاهش آلودگي هوا، با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا ، از سال ۱۳۷۴ با تشکیل ستاد هوای پاک، فعالیت در این حیطه را آغاز کردند.

و از سال ۱۳۷۷ به منظور ايجاد حساسيت در بين اقشار مختلف جامعه  روز ۲۹ دي ماه را به عنوان روز ملي هواي پاك اعلام نمودند. می توان گفت قدمت نام گذاری این روز خاص در کشور ما حتی از کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا نیز بیشتر بوده است.

شایان ذکر است که هفته هوای پاک از ۲۴ لغایت ۲۹ دی ماه سال جاری با عنوان "صنعت پاک، هوای پاک" نامیده شده است.

بیشتر بخوانید: منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟تاریخچه نام گذاری هوای پاک  در ایران

تقویم عناوین روزهای این به شرح ذیل می باشد۲۴ دی ماه : روز آموزش و هوای پاک۲۵ دی ماه : روز صنعت و هوای پاک۲۶ دی ماه : روز طبیعت و هوای پاک۲۷ دی ماه : روز قانون و هوای پاک۲۸ دی ماه : روز مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک۲۹ دی ماه : روز مشارکت مردمی و هوای پاکعلل نام گذاری روز ملی هوای پاک در زمستاندر فصل زمستان به دلیل شرایط جوی ، احتمال آلودگی هوا افزایش می یابد ، از این رو در شرایط بحران آلودگی هوا شهروندان باید از تردد در محدوده های مرکزی و پرترافیک شهرها اجتناب کنند ، فعالیت کودکان در محیط های باز محدود شود ، افراد مسن یا افراد با بیماری های قلبی ، ریوی نظیر آسم ، برونشیت مزمن و نارسایی قلبی از منزل خارج نشوند و در محیط های شهری مردم به جای استفاده از وسایط نقلیه شخصی از وسایط حمل و نقل عمومی استفاده کنند.   

بیشتر بخوانید: در زمان آلودگی هوا چه چیزهایی بخوریم   علل نام گذاری روز ملی هوای پاک در زمستان

اهم فعالیت های صورت پذیرفته در هفته هوای پاک در سالهای گذشتهحضور ریاست محترم جمهوری در سازمان و برگزاری برنامه های نمادین ورزشی تهیه پوستر، تعیین شعار هفته هوای پاکابلاغ دستورالعمل برای کلیه استانهای کشور جهت برگزاری مراسم هفته هوای پاک و ایجاد هماهنگی برگزاری کارگاه  های آموزشی متعددبرگزاری مصاحبه خبری با مسئولین و نشست های خبریبرگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی و برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع آلودگی هواتوجه و تاکید بر انجام معاینه فنیبرگزاری همایش های هوای پاکتهیه پوستر روز هوای پاک و توزیع در سطح کشور نواختن زنگ هوای پاک در مدارس برگزاری کارگاه آموزشی  برای معلمین در ۸ شهر آلوده کشور برگزاری مسابقات دوچرخه سواری در کشوربیشتر بخوانید: آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفرکلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است

کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی استاز آنجایی که راه حل اصلی کاهش آلودگی هوا، مشاركت مردمي و افزايش هماهنگي بين بخشي است، نام گذاری این روز از گذشته تا کنون عامل مهمی در گردآوری مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی برای مقابله با آلودگی هوا ایجاد کرده است. امید است بتوان با تقویت اصولی و صحیح ساختاری در حوزه محیط زیست اقدامات به هنگام و روندهای کلانی در کنترل وضعیت آلودگی هوا در آینده داشته باشیم.

https://zistonline.com/vdcdj505.yt0ns6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما