تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 79529
مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌، مراتع و آبخیزداری کشور اعتبارات اختصاص داده شده به آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور از محل صندوق توسعه ملی را ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبارات حدود ۳۴۱ شهرستان در کشور را پوشش می‌دهد و در ۶۴۹ حوزه آبخیز در حال انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری هستیم.
تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان به آبخیزداری و آبخوان‌داری
به گزارش زیست آنلاین، هوشنگ جزی در سفر به شهرکرد در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری  شهرستان‌های شهرکرد، بن و کیار اظهار کرد: اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های کوهستانی تا ۵۳۰ متر مکعب در سال به استحصال آب به معنای کنترل تبخیرآب و نفوذ آن کمک می‌کند و در آبخوان‌ها نیز سالانه تا ۱۰۰۰ مترمکعب در هکتار است که این امر به مدیریت آب کمک بسیاری می‌کند.

وی با بیان اینکه سیلاب به‌سرعت همراه خود گل و خاک را حمل و خسارت وارد می‌کند، گفت: در مدیریت سیلاب می‌توان کمک کرد تا تغذیه سفره‌های زیرزمینی، افزایش دبی قنوات و چشمه‌ها و مدیریت سیلاب صورت بگیرد و خسارت جانی رخ ندهد لذا آبخیزداری یک اقدام چند وجهی است.

جزی تصریح کرد: آبخیزداری در یک حوزه آبخیز از بالاترین تا پایین‌ترین نقطه اجرا می‌شود و مانند سدها تنها در یک نقطه خروجی یک سازه بزرگ احداث نمی‌شود و توزیع آن متناسب با طبیعت تمام حوزه را بهره‌مند می‌کند.

بیشتر بخوانید: پایداری حوزه آبخیز در گرو توجه ویژه به شاخص های ترکیبیاجرای عملیات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی

سطح پوشش اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری امسال وی با اشاره به وجود ۸ میلیون هکتار حوزه‌ آبخیز منابع طبیعی در کشور تصریح کرد: سطح پوشش اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری امسال ۸۰۰ هزار هکتار در کشور است.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص ناکافی بودن اعتبارات تخصیص داده شده به آبخیزداری و آبخوان‌داری در چهارمحال و بختیاری در سال جاری، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تعهدات آبخیزداری و آبخوان‌داری ۱۰ میلیون هکتار است. به‌طور متوسط هزینه آبخیزداری در هر هکتار حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است که با احتساب تورم تا پایان برنامه شش توسعه در هر هکتار یک میلیون تومان می‌شود بنابراین نیازمند تخصیص سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

بیشتر بخوانید: ۱۲۶ میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور در معرض فرسایش آبی قرار داردآبخیز داری به معنی  برنامه ریزی  برای مدیریت هر یک از این حوضه های آبخیز است.اجرای عملیات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملیجزی تاکید کرد: امسال با وجود نگاه ویژه به آبخیزداری و آبخوان‌داری ۷۰۰ میلیارد تومان معادل حدود یک سوم اعتبارات برنامه ششم توسعه را در اختیار منابع طبیعی قرار دادند که این مهم نیز به دلیل مطالبات مردمی و درخواست نمایندگان مجلس انجام شد.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌، مراتع و آبخیزداری کشور دشت‌های بحرانی، خشکسالی، فرسایش خاک و موضوعات مرتبط با سیل را از شاخص‌های انتخاب حوضه آبخیز در اجرای عملیات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی برشمرد.

وی در پایان اظهارکرد: اگر به یک درخت آب کافی برسد می‌تواند با آفات و بیماری‌ها مبارزه کند اما زمانی که خشکسالی اتفاق می‌افتد درخت ضعیف و به بیماری حساس می‌شود. یکی از راه‌های مبارزه با خشکیدگی درختان بلوط  این است که با عملیات بیومکانیکی آب پای درخت حفظ شود تا بتواند مقاومت خود را افزایش دهد و در مواجه با بیماری‌ها مبارزه کند.

https://zistonline.com/vdcb9sbz.rhb95piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما