تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 79168
مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها بابیان اینکه ۱۲۶ میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور در معرض فرسایش آبی قرار دارد، گفت:این امر تهدید جدی برای سلامت طبیعت خواهد بود.
۱۲۶ میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور در معرض فرسایش آبی قرار دارد
به گزارش زیست آنلاین، هوشنگ جزی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری استان سمنان در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه ۱۲۶ میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور در معرض فرسایش آبی قرار دارد، ابراز داشت: این موضوع می‌تواند تهدیدی برای طبیعت ایران تلقی شود ازاین‌رو این مهم می‌طلبد تا برای جلوگیری از این فاجعه در این زمینه مطالعات بنیادین صورت گیرد و برای حل آن‌ها راهکارهای مناسب اتخاذ شود.

وی بابیان اینکه مطالعه تفصیلی اجرای طرح‌های آبخیزداری  در ۲۶ میلیون هکتار از عرصه ملی کشور در دست اقدام است، اضافه کرد: با توجه به اینکه این طرح‌ها می‌تواند در کنترل سیلاب و هدر رفت آب موثر باشند بنابراین اعتبارات آن‌ها نیز تخصیص داده‌شده است.

آبخیز داری

انجام مطالعات در ۲۶ میلیون هکتار اراضیمدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بابیان اینکه از میزان ۲۶ میلیون هکتار مطالعه تفصیلی ۱۱ هکتار آن کاملا اجرایی شده است، ابراز داشت: از این میزان ۱۵ میلیون هکتار دیگر در دست اجرا قرار دارد و مابقی در صورت تامین اعتبارات لازم به سرانجام خواهد رسید.

جزی بابیان اینکه حفاظت از طبیعت نیازمند اعتبارات و همراهی دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: یک هزار و ۳۰۰ طرح آبخیزداری در ۶۴۲ حوزه آبخیز کشور در دستور کار قرار دارد که با تامین اعتبار چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: پایداری حوزه آبخیز در گرو توجه ویژه به شاخص های ترکیبی

وی بابیان اینکه ۴۲ نوع عملیات مکانیکی و بیو مکانیکی شامل احداث بند خاکی، بند سیلاب و رسوب‌گیر، کنترل فرسایش و غیره برای کشور پیش‌بینی‌شده است، اضافه کرد: این اقدامات در سطح ۷۸۰ هزار هکتار از اراضی آبخیزداری کشور اجرایی می‌شود.

https://zistonline.com/vdcaa6n0.49noi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما