تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79190
شرکت انرژی های تجدیدپذیر اوربیتال مرین پاور، طرح های تجاری توربین های جزر و مدی خود را رونمایی کرد.
رونمایی از طرح توربین جزر و مدی ۲ مگاواتی
به گزارش زیست آنلاین، این توربین Orbital O۲ ۲MW نام دارد و به عنوان یکی از مهمترین پرژه های دینا در این زمینه محسوب می شود. 
 
پایگاه خبری «انرژی ریپورترز» نوشته است که قرار است این پروژه تا سال ۲۰۲۰ به بهره برداری برسد. محل استفاده از این توربین ها هم دریای شمال خواهد بود. 
 مدیر اجرایی شرکت اوربیت می گوید « Orbital O۲یک راه حل کم هزینه برای پروژه های تجاری آتی است». 
 اندرو اسکات ادامه می دهد  که این توربین تحولی در بازار توربین های جزر و مدی دنیا با هزینه ای رقابتی است و به سرمایه گذاران امکان سرمایه گذاری در یک انرژی تجدیدپذیر جدید را می دهد». 

 بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیر

این توربین در مرکز انرژی دریایی اروپا Emec یک ساختار بسیار بزرگ با طول ۷۳ متر است که دو توربین یک مگاواتی را در بر گرفته و برای کار این توربین، سرعت امواج باید به ۲.۵ متر بر ثانیه برسد. 
 قطر روتور آن ۲۰ متر است و مساحت چرخش آن ۶۰۰ متر مربع است که به گفته سازنده آن بزرگ ترین فضای چرخش در یک پلتفرم تولید امواج است. 
 بر اساس اعلام شرکت اوربیتال، زمانی که این پروژه به بهره برداری برسد، قدرتمندترین پلتفرم تولید امواج دردنیا خواهد بود. 

انرژی جزر و مد

انرژی جزر و مد چیست؟انرژی جزر و مد را می‌توان انرژی ناشی از گرانش ماه و خورشید بر روی آب اقیانوس تعریف نمود. تفاوت ارتفاع آب به هنگام جزر و مد را می‌توان منشا تولید انرژی در سواحل دانست زیرا این اختلاف اینقدر نیرو ایجاد میکند که بتوان یک توربین آبی را به‌حرکت درآورد.

این انرژی در کجا مورد استفاده بوده و است؟انرژی جزر و مد انرژی به نسبت جدیدی است. کارخانجات بسیاری در حال نصب این سیستم‌ها هستند و همچنین شرکت‌های نوپایی هم به دنبال ایجاد پیشرفت در این زمینه هستند. در حال حاضر تعداد نیروگاه‌های جزر و مدی در حال افزایش است.
 
اولین نیروگاه جزر و مد در سال ۱۹۶۶ بر روی رودخانه پرآب رانس (Rance) در شمال‌غربی فرانسه احداث شد. توان تولیدی این نیروگاه برابر ۲۴۰ مگاوات توسط ۲۴ توربین است. تولید الکتریسیته سالیانه این نیروگاه برایر ۰.۶ تراوات‌ساعت یا ۶۰۰ گیگاوات‌ساعت است که در طول سال برای هر روز به طور متوسط توانی ۶۸ مگاواتی را می‌توان متصور بود. La Rance شکلی از انرژی جزر و مد است که آن را Tidal Barrage یا جزر و مد سدی می نامند.

بیشتر بخوانید: انواع روش های تولید برق از انرژی اقیانوسی

نیروگاه جزر و مد

انرژی جزر و مد سدی چیست؟این نوع نیروگاه دارای سه بخش اصلی است. بخش اول سازه سد است که آب را به هنگام مد در پیش خود نگاه می‌دارد. قسمت دوم دروازه و کانال‌هایی هستند که آب را به سمت بخش سوم یا همان توربین و ژنراتور‌ها هدایت میکنند و منجر به تولید الکتریسیته می‌شود.
دروازه و کانال‌ها در هنگام مد باز هستند برای تولید انرژی و هنگام جزر بسته هستند برای ایجاد اختلاف ارتفاع و به تبع آن ایجاد پتانسیل برای افزایش نیروی آب به هنگامی که با توربین‌ها برخود می‌کنند.

ژنراتور‌های جزر و مدی جریانیتوربین‌های جزر و مد جریانی بسیار شبیه توربین‌های بادی هستند با این تفاوت که این‌ها زیر آب هستند. این توربین‌ها با استفاده از حرکت و جابجایی آب در هنگام جزر و مد و انرژی حرکتی آب در هنگام برخورد با پره‌های خود انرژی تولید می‌کنند. به دلیلی اینکه اب تقریبا ۸۳۰ برابر از هوا چگال‌تر است در نتیجه این توربین‌ها می‌توانند با سرعت کمتری بچرخند و الکتریسیته تولید کنند.

مزایای انرژی جزر و مداین نوع انرژي دارای مزایایبسیاری است. بزرگترین مزیت این بعد از اینکه انرژی بسیار سبز و تجدید‌پذیر است، توانایی بالقوه‌ای است که در آب وجود دارد. چگالی هزار برابری آب نسبت به هوا باعث می‌شود انرژی بیشتر حتی با سرعت کم آب تولید نمود.
 جریان‌های ابی را می‌توان به سادگی پیش‌بینی نمود در نتیجه تعمیر و نگهداری راحت‌تر و تولید مطمئن‌تر خواهد بود. 

 

https://zistonline.com/vdcfxyde.w6d11agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما