تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 78815
زیست آنلاین: ارزش غذایی مهمترین عامل گرایش مصرف کنندگان به منظور خرید و مصرف محصولات غذایی محسوب می شود، از این رو اهمیت افزایش اگاهی آن ها نسبت به ارزش غذایی محصولات ارگانیک درتغییررفتارهای مصرفی آنان و توسعه تولید و مصرف موادغذایی سالم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
اهمیت محصولات ارگانیک و سالم در سلامت انسان
به گزارش زیست آنلاین، در حال حاضر با وجود روند رو به رشد افزایش جمعیت، یکی از مسائل مهم و مورد توجه تامین غذا به شمار می رود. امروزه در سراسر دنیا به منظور پیشگیری از ایجاد خطرات ناشی از افت زدگی و ایجاد بیماری های گیاهی و محصولات کشاورزی،ازانواع کودهای شیمیایی سموم کلره و فسفره و انتی بیوتیک استفاده می شود.
بر همین اساس، امروزه اهمیت استفاده از محصولات کاملا طبیعی و ارگانیک به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این موضوع به اندازه ای مورد توجه قرار گرفته است که حتی در برخی از کشورها فروشگاه های اختصاصی برای فروش این دسته از محصولات به وجود آمده است.
لازم به ذکر است که تولید و فرآوری این محصولات در همه مراحل کاشت تا برداشت با استفاده از کود زیستی، کمپوست ها و حشرات سودمند به شکل کامل طبیعی صورت می گیرد.
در اوایل گسترش این مفهوم، این محصولات، تنها در فروشگاه‌های کوچک و یا در بازارهای محلی کشاورزان موجود بوده و به فروش می رسیدند و بیشتر در غالب سبزی‌ های تازه و طبیعی بودند.
اما امروزه با گذشت زمان و آشکار شدن اهمیت این محصولات بر همگان، تولید این محصولات گسترش یافته و انواع محصولات ارگانیک از میوه و سبزی گرفته تا مرغ، تخم مرغ و شیر را با برچسب ارگانیک و تنها اندکی گران‌تر از انواع معمولی،در تمامی فروشگاه ها و مراکز خرید معتبر به فروش می رسند.

محصولات ارگانیک

مزیت های مواد غذایی ارگانیکیکی از مهم ترین مزیت های محصولات غذایی ارگانیک طبیعی بودن شیوه تولید آن است، که در نهایت موجب می شود تا این محصولات به دور از آلودگی و مواد شیمیایی کشت شوند و طبیعاتا به لحاظ طبیعی بودن دارای طعم و مزه بهتر و خواص غذایی بیشتر می باشند.
این محصولات عموما دارای محتوی ویتامین های بیشتر مانند ویتامین های B, C, E و مواد معدنی نظیر آهن، منیزیم و روی می باشند و سرشار از آنتی اکسیدانها و اسید آمینه های مفید هستند.
نکته قابل توجه در مورد آنتی اکسیدان ها این است که میزان آن ها در مواد غذایی ارگانیک ۵۰ درصد بیشتر از محصولات غیر ارگانیک است و این امر بدان جهت است که آفت کش های مصنوعی که در تولید مواد و محصولات غیر ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرند، تولید آنتی اکسیدان ها را مخصوصا در میان گیاهان به شکل قابل توجهی کاهش می دهند. در مقابل کود های حیوانی و آلی بکار گرفته شده در کشاورزی ارگانیک موجب افزایش تولید این مواد خواهند شد.

یکی دیگر از موارد قابل ذکر آن است که این مواد به دلیل آن که فاقد افزودنی های غذایی هستند، طبیعاتا سالم تر بوده و کمتر سمی می باشند.
همچنین تولید کنندگان محصولات ارگانیک موظفند از استانداردها و دستورالعمل های بسیار سخت گیرانه ای تبعیت کنند که این امر، احتمال آلوده شدن اینگونه محصولات به مواد شیمایی و سمی به حداقل ممکن می رساند. گواهی نامه های محصولات ارگانیک، به عنوان بیمه هایی است که در تولید این محصولات از مواد شیمیایی و سمی استفاده نشده است. از این رو می تواند گفت مواد غذایی ارگانیک خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.
از آنجا که بسیاری از مراکز حفاظت محیط زیست بر این باوند که مواد شیمیایی موجود در آفت کش ها دارای اثرات سرطان زایی و بیماری زایی می باشند و همواره بر کاهش استفاده از آن ها تاکید دارند، می توان گفت کشاورزی ارگانیک یکی از راههای کاهش مصرف سموم شیمیایی و کم کردن این مواد به منابع آب، زمین و هوا است و گسترش آن به منظور حفظ و ارتقاء شاخص سلامت مورد توصیه این مراکز قرار گرفته است.

اهمیت محصولات ارگانیک در سلامت انسان

تاثیر مصرف محصولات ارگانیک در سلامت انسانیکی از تازه‌ترین مطالعاتی که درباره مقایسه خواص آنتی‌اکسیدانی گوجه ‌فرنگی‌های ارگانیک و معمولی انجام شده است نشان می دهد که  میزان مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل فلانوئیدها در انواع ارگانیک، دو برابر بیشتر از انواع معمولی است. که می توان به مزیت های خیره کننده و بی شمار محصولات ارگانیک و طبیعی در مقایسه با محصولات معمولی پی برد.

در یک مطالعه دیگر، نتایج حاکی از آن بود که مصرف غذاهای ارگانیک می تواند خطر ابتلا به بیماری های آلرژیک و اضافه وزن و چاقی را کاهش دهد.
مطالعات اپیدمیولوژیک اثرات نامطبوع برخی از آفت کش ها را بر پیشرفت شناختی کودکان در سطوح مختلف مورد مطالعه  قرار داده است، در ارزیابی های رسمی، استفاده از آفت کش ها است بر کاهش میزان این پیشرفت ها تاثیر گذار بوده است.
در چند مورد دیگر از مطالعات انجام شده، مقایسه ای میان تفاوت مواد در میان محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک انجام شد و نتایج حاصل شده، نشان دهنده آن بود که محصولات زراعی ارگانیک دارای محتوای پایین تری از کادمیوم هستند، محصولات لبنی و گوشت محتوای بیشتری از اسیدهای چرب امگا ۳ را نسبت به محصولات معمولی دارند، به طور کلی بررسی های انجام شده بر تامین مزیت سلامت انسان در ارتباط با تولید مواد غذایی ارگانیک تأکید داشته و استفاده از چنین روش های تولیدی را مهم و تاثیر گذار برشمرده اند.

https://zistonline.com/vdciwvay.t1avz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما