تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 78747
این آتش‌سوزی که از سوزاندن شاخ و برگ در یک باغ ناشی شده و به منطقه حفاظت شده‌ سرخ‌آباد سرایت کرد پس از حدود ۳ ساعت تلاش بی وقفه مهار شد اما متاسفانه نزدیک به ۱۵ هکتار از اراضی مرتعی را طعمه خود کرد.
 آتش سوزی منطقه حفاظت شده سرخ‌ آباد زنجان در نتیجه باغدار بی ‌مبالات
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان،‌ شامگاه روز گذشته، منطقه حفاظت شده سرخ آباد از اراضی مرتعی روستای لگاهی دچار حریق شد. از آتش سوزی منطقه حفاظت شده سرخ آباد در اراضی روستای لگاهی خبر داد .

امجد باقری، رئیس روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان با اعلام این خبر گفت: محیط‌بانان منطقه حفاظت شده بلافاصله با رویت آتش‌سوزی به محل وقوع آتش سورزی مراجعه و با همکاری منابع طبیعی و مردم محلی اقدام به اطفای حریق کردند.

وی ادامه داد: این آتش سوزی پس از حدود ۳ ساعت تلاش بی وقفه مهار و از سرایت آن به مابقی مراتع جلوگیری شد اما متاسفانه نزدیک به ۱۵ هکتار از اراضی مرتعی در این آتش سوزی طعمه حریق شد.

 رئیس روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان  بیان کرد:  باتوجه به اظهارات و گفته های  مردم محلی آتش‌سوزی با بی‌مبالاتی یکی از باغ‌داران آن منطقه که اقدام به سوزاندن شاخ و برگ‌های باغ خود کرده بود متاسفانه این آتش سوزی به م    راتع سرایت کرده که این اقدام در محل صورتجلسه و اقدامات قضایی در این خصوص انجام خواهد شد.

سرخ آباد

منطقه حفاظت شده سرخ آباد  این منطقه در ۱۸ کیلومتری شمال غرب زنجان قرار دارد که به منطقه حفاظت شده سرخ آباد معروف است. این منطقه زیست محیطی مهم بین روستاهای طارم علیا و قره پشتلو قرار گرفته است و به دلیل برخورداری از شرایط اکولوژیکی خاصی که دارد، زیستگاه پوشش های گیاهی متنوع و همینطور انواع پستانداران، پرندگان و آبزیان شده است. منطقه حفاظت شده سرخ آباد با وسعت ۱۲۲,۶۱۸ هکتار در بین دو رشته کوه شمالی و جنوبی شهر زنجان قرار دارد.

اگر بخواهیم به یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران سفر کنیم، زنجان انتخاب بسیار خوبی است. مردمان این منطقه بسیار خون گرم و مهمان نواز هستند. حدود ۴۷ روستا در سرخ آباد زنجان وجود دارد که جمعیت این منطقه را به ۴۳۸۰ می رساند. معیشت افراد این منطقه از راه کشاورزی و دامداری تامین می شود.  درون منطقه حفاظت شده سرخ آباد ۵ ایستگاه اقلیم شناسی وجود دارد. که در هر کدام از این ایستگاه ها عملیاتی خاصی انجام می شود به طور مثال در این ایستگاه ها از میزان بارش، درجه هوا، میزان تبخیر و همینطور شدت باد در یک فصل سال اطلاع می یابند. با توجه به این مواردی که گفته شد این منطقه جزء مناطق زیست محیطی خاص ایران محسوب می شود. از لحاظ آب و هوایی این اقلیم آب و هوای نیمه خشکی را دارد، و متوسط بارش سالانه در آن حدود ۵۰۰ میلی لیتر است.

منطقه حفاظت شده <a href='https://www.zistonline.com' target='_blank'>زیست آنلاین</a>

پوشش های گیاهی در منطقه حفاظت شده سرخ آباددر ایستگاه سرخ آباد که منطقه ایحفاظت شده هستش ۵ گونه گیاهی که شامل گیاهی درختان و درختچه ها، گون ها و بوته ها، گندمیان و شبه گندمیان و جو، فورب ها و پهن برگ ها و بالشتکی ها می شود، وجود دارد. همچنین در این شهر زنجان ۴۰۰ نوع پوشش گیاهی دیگر هم قرار گرفته است، اگر بخواهیم تعدادی از مهمترین گونه های گیاهی این منطقه را نام ببریم می توان به پیچک، اورس، گردو، خارشتر، درمنه دشتی، بومادران، بلوط، بابونه، زالزالک، گون،‌ آویشن، زرشک و ارغوان اشاره  نمود.نکته مهم و قابل توجه این است در استگاه سرخ آباد که منطقه ای حفاظت شده ی شهر زنجان  هست مطلقا شکار امکان پذیر نیست و اگر گزارشی توسط محیط بانان و همچنین تصاویری که از طریق دوربین های مدار بسته ثبت شود با متناقظان قانون برخورد جدی از طرف سازمان محیط زیست می شود.

 

https://zistonline.com/vdccmmqm.2bq408laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما