تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 78714
در بازدید معاون استاندار و نماینده مردم شاهرود از منطقه حفاظت شده جنگل ابر، در خصوص تعمیر و بهسازی جاده جنگل ابر، مقرر شد پس از بررسی کارشناسانه دستگاه‌های دولتی و لحاظ کردن نظر تشکل‌های مردمی و با رعایت مسائل زیست‌محیطی، در جلسه بعدی گفت‌وگو و تصمیم نهایی گرفته و به اجرا گذاشته شود.
تعمیر و بهسازی جاده جنگل ابر
به گزارش زیست آنلاین، «علی‌اکبر قربانلو» معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود، نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و مدیر کل حفاظت محیطزیست استان سمنان در بازدید از جنگل ابر حضور داشتند.

وی با اشاره به برگزاری یک جلسه با حضور این مسئولان در جنگل ابر گفت: پس از بازدید مسئولان ذی‌ربط از جنگل ابر، جلسه‌ای در ورودی منطقه تشکیل و در خصوص مشکلات جنگل ابر و مراحل ثبت جهانی جنگل ابر گفت‌وگو و پیشنهادهایی داده شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود ادامه داد: در این جلسه فرماندار شاهرود، نماینده شهرستان و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در خصوص اهمیت جنگل‌های هیرکانی توضیحاتی دادند و باتوجه به اعزام کارشناسان بین‌المللی از یونسکو در آینده نزدیک جهت ثبت جنگل‌های هیرکانی از همه مسئولان، مردم و دوستداران طبیعت خواسته شد با محیط‌زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی همکاری بیشتری شود.

برپایه این گزارش در این جلسه مقرر شده در خصوص تعمیر و بهسازی جاده جنگل ابر، پس از بررسی کارشناسانه دستگاه‌های دولتی و لحاظ کردن نظر تشکل‌های مردمی و با رعایت مسائل زیست‌محیطی، در جلسه بعدی گفت‌وگو و تصمیم نهایی گرفته و به اجرا گذاشته شود.

به گزارش ایسنا، طرح پرمناقشه جاده جنگل ابر در دولت دهم مطرح و برای اجرایی شدن آن برنامه‌ریزی شد اما با اعتراض کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست این طرح در دولت تدبیر بایگانی شد. باید دید بحث مطرح شده در جنگل ابر طرح دوباره یک طرح پرمناقشه است یا تلاشی برای سامان دادن این میراث معنوی ارزشمند و حفاظت بیشتر از آن است. 

جنگل ابر کجاست؟جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود و در مسیر شاهرود به آزادشهر در ۱۲ کیلومتری روستای ابر قرار گرفته. شاهرود یکی از شهرهای استان سمنان است که در ۱۸۳ کیلومتری‌ سمنان واقع شده. این جنگل‌ها در نهایت به آزادشهر در استان گلستان می‌رسند، شهری که در ۷۶ کیلومتری گرگان، مرکز استان قرار دارد.

اگر از بسطام هم بخواهید بروید جنگل در ۴۴ کیلومتری آن است.

جنگل ابر

پوشش گیاهی و جانوری متنوعاین جنگل ۳۵ هزار هکتار است  و به دلیل این وسعت گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری را در خود جای داده، ۸۵ گونه گیاهی از راش، بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه‌های کلاه میر حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر به همراه گونه‌های گیاهی نادر مثل نارون، بارانک و سرخدار . اما مشهورترین گونه گیاهی اینجا، درخت اورس است، درختی از گونه سروها.

گونه‌های جانوری اینجا هم کم نیست. حیواناتی مثل خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول.

همچنین در یک فضای ۱۰۰ متری در این جنگل، ۴۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده. برای مثال از چهار تا پنج گرم عصاره سرخدار، ماده ضد سرطان رحم و تخمدان استخراج می‌شود.

در ماه های فرودین و اردیبهشت و در قسمت هایی که هنوز وارد جنگل نشده اید و در دشت های آن، گل های بابونه و وحشی روییده است.

دلیل وجود اقیانوس ابر چیست؟جنگل ابر را اقیانوسی از ابر فرا گرفته، به طوری که وقتی نشسته‌اید ابرها می‌آیند و همه جا را می‌پوشانند و دیدن ابرهایی که همیشه بالای سرمانند و حالا از کنارمان رد میشوند و ما را در بر میگیرند از آن فاصله کم حتما آدم را به وجود می آورد. اما دلیل وجود این ابرها چیست؟

این جنگل در منطقه‌ای قرار گرفته که از ضخامت کوه‌های البرز کم می‌شود و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از بین دره‌ها به سمت جنوب سرازیر می‌شوند؛ قرار گرفتن در دو ناحیه کم فشار و پرفشار یعنی دشت گرگان و منطقه ابر باعث شده هر وقت زمین انرژی می‌گیرد ابرها جابه‌جا شوند .

این جنگل مرز بین دو استان سمنان و گلستان است و همینکه دارید در بیابانی خشک و بی آب و علف می‌رانید، پوشش گیاهی انبوده هویدا می‌شود و  دیگر تصور آنهمه خشکی تصوری محال به نظر میرسد. یکی از ویژگی‌های این جنگل‌ها ارتفاع زیادش از سطح دریاست. از ۸۰۰ متر واقع در روستای شیرین آباد شروع میشود که این خودش عدد کمی نیست و تا ۲۷۰۰ متر میرسد.

جاذبه های داخل جنگل چیست؟راه جنگل از شاهرود یا بسطام می‌گذرد. جاهای دیدنی شاهرود  زیادند، به طوری که این شهر به قاره کوچک معروف شده. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، شاعر و عارف، در روستای قلعه نو خرقان و مجموعه بایزید بسطامی در بسطام از جمله آنهاست.

روستای ابر،همان روستایی که دستمان را در دست جنگل ها میگذارد، خودش خشک و بی آب و علف است، اما از روستا که ۱۲ کیلومتر بروید به جنگل می‌رسید. شما اینجا تنها با درخت‌های سر به فلک کشیده که در ابر فرو رفته‌اند، روبه رو نیستید. در ابتدای جنگل چوپانان دام‌هایشان را برای چرا می‌آورند و هرچه جنگل را پیش بروید پوشش گیاهی هم انبوه‌تر می‌شود.

زیبایی های جنگل ابر

آبشارها و چشمه‌هاجنگل ابر، دو آبشار معروف شرشر و آلوچال دارد. رسیدن به اولی مخصوص کوهنوردان حرفه‌ایست، ولی با حدود ۶۴ کیلومتر پیاده روی در دل جنگل میتوان به دومی رسید. آلوچال از دو آبشار تشکیل شده که روی هم می‌ریزند. این آبشار ۲۵ متر ارتفاع دارد. راه رسیدن به آن هم از منطقه‌ای تماشایی به اسم دالان بهشت می‌گذرد. در حاشیه شمال غرب روستای ابر، جاده‌ای خاکیست که در انتها به روستای شیرین آباد می‌رسد و با در پیش گرفتن ادامه مسیر، کوه رستم پیش رویتان است. در کنار این کوه مسیری پایکوبی شده وجود دارد. در این راه به حرکتتان ادامه بدهید تا به دالان بهشت برسید. در ادامه مسیر به یک فرعی می‌رسید.  آبشار آلوچال اَبر در فاصله یک ساعته از ابتدای این جاده فرعی است.

دو چشمه ترش و قطری هم در جنگل وجود دارد که کمپ کردن در کنار اولی متداول‌تر است.

آب و هوامیانگین بیشترین دما در این جنگل  ۲۰ درجه سانتی گراد و میانگین کمترین دما ۶ درجه است. شب‌ها و صبح‌های زود هوا خیلی سرد میشود پس حتما لباس گرم و تجهیزات همراهتان باشد.

بهترین فصل سفردرست است که ابرهای این منطقه باعث شهرتش شده، ولی اینطور نیست که همیشه بتوان آنها را دید. بهترین زمان سفر به جنگل ابر نیمه اول سال و از اوایل اردیبهشت تا اوایل مهر است. ولی قبل از رفتن به آن باید هواشناسی را هم چک کرد. اگر هوای علی آباد کتول در استان گلستان ابری و بارانی باشد و هوای شاهرود آفتابی میتوان به دیدن ابرها امیدوار بود. از ظهر تا نیمه های شب ابرها پدیدار می‌شوند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcgtu9u.ak97q4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما